Once we think of public art, a series of
questions come to our mind: What is the ‘publicness’ of public art? Is any
public artwork exhibited in a public space ‘absolutely’ public? Could a public
artwork be ‘more’ or ‘less’ public than any other? Is it possible to define the
extent of publicness of an artwork with different forms of representation? This
article, focusing on the question of ‘publicness’ of public art, aims to find
out answers to these questions. Taking a glance at the literature of the
‘public’ and ‘private’ terms, it uses the three criteria of ‘access’,’actor’
and ‘interest’, put forth by Benn and Gaus in 1983 to define these concepts,
and it seeks to define and discuss the ‘publicness’ of public art. This
research ultimately aims to provide with a model or an empirical instrument to
be used specifically in the fields of urban planning and design. The article is
composed of four sections. The first section discusses the accessibility of
public art, the second part focuses on the actors of public art and the third
section widely explains the multiple interests which public art serves for. In
the final section, the article concludes the discussions on the three
dimensions of publicness of public art.
public art public space public private publicness privateness access actor interest
Kamusal mekanda sanattan
bahsedildiğinde aklımıza bir dizi soru gelir: Kamusal sanatın ‘kamusallığı’
nedir? Kamusal mekanda sergilenen herhangi bir sanat eseri ‘mutlak’ kamusal
mıdır? Bir kamusal sanat eseri, diğerine göre daha ‘az’ ya da daha ‘çok’
kamusal olabilir mi? Kamusal mekanda farklı temsil biçimleriyle sunulan sanat
eserinin ne kadar ‘kamusal’ olduğu tanımlanabilir mi? Ölçülebilir mi? Bu
makale, kamusal sanatın ‘kamusallığı’ sorunsalına odaklanarak, bu sorulara
cevap aramayı hedeflemektedir. ‘Kamu’ ve ‘özel’ kavramlarıyla ilgili yazına
hızlıca göz attıktan sonra, bu kavramları tanımlamak için Benn ve Gaus’un
1983’te ortaya attığı ‘erişebilirlik’, ‘aktör’ ve ‘fayda’ ölçütlerine
dayanarak, kamusal sanatın kamusallığını tanımlamayı ve tartışmayı hedeflemektedir;
özellikle kent planlama ve tasarım alanlarında yapılacak araştırmalarda
kullanılabilecek bir araç (ya da model) sunmaya çalışmaktadır. Makale dört ana
bölümden oluşmaktadır. İlk bölümünde, kamusal sanata erişim, ikinci bölümünde
kamusal sanatın aktörleri ve üçüncü bölümünde ise, kamusal sanatın çok yönlü
faydalarına bağlı olarak ‘kamusallık’larının nasıl değişebileceği
tartışılmaktadır. Sonuç bölümünde ise, kamusallığın üç boyutuna bağlı olarak
yapılan tartışmanın sonuçları özetlenmektedir.
kamusal sanat kamusal mekan kamu özel kamusallık özellik erişim aktör fayda
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 10 |