Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuklar için Mimari Tasarım ve Kültürel Miras Eğitiminde Müzelerin İşlevi: Finlandiya Ulusal Müzesi Örneği

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 17, 62 - 79, 30.09.2015

Öz

Çocuklara
yönelik mimarlık eğitiminin amacı çocukların yaşadıkları çevrenin ve kültürel
mirasın farkında olmaları ve onlarda kent ve yapılı çevre bilincinin
oluşturulmasıdır. Bu amaçla Amerika ve Avrupa ülkelerinin birçoğunda mimarlar
odaları ya da bağımsız kurumlar tarafından sürdürülen çocuklara ve gençlere
yönelik çeşitli programlar ve atölye çalışmaları vardır. Ülkeler
geliştirdikleri bu faaliyetler ile mimarlık eğitimini tüm kesimlere ulaştırmaya
çalışmaktadırlar. Bu etkinliklerin sayısı gün geçtikçe artmakta, hatta birçok
ülkenin ulusal müfredat programlarında mimarlık bir alan olarak yer almaktadır.
Günümüzde öğrenme, kitapla ya da okulla sınırlı değildir. “Duvarsız sınıf”
olarak tanımlanan müzeler eğitimde önemli mekânlardır. Bu makalede; çocukların mimarlık
eğitiminde müzelerin nasıl kullanılabileceği Finlandiya’da bulunan Ulusal Müze
kapsamındaki uygulamalar bağlamında tartışılmaya çalışılmıştır. Haziran 2011’de
yapılan bir teknik inceleme gezisinde edinilen izlenimlerin ele alındığı bu
makalade çocuklara Finlandiya’nın özgün ve geleneksel mimari mirasının
resimler, maketler (modeller), oyuncaklar ve gerçek parçalara eşlik eden üç
ayrı dilde hazırlanmış bilgilendirme panoları yardımı ile görme, dokunma, okuma
ve oyun gibi farklı öğrenme yöntemleri aracılığıyla nasıl öğretilmeye
çalışıldığını aktarmak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Acer, D. (2012). Çocuklar için mimarlık eğitiminde müzelerin kullanımı. İ.San (Yay. Haz.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama içinde (ss.137-143). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Clutterbuck, R. (2008). Müzeleri anlamak. İ.San (Yay. Haz.), Eğitim ve müze içinde (ss. 71-81). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Erdoğan, N. (2014). Mardin müzesi müze eğitimi etkinlikleri. Mardin: Mardin Müze Müdürlüğü.
  • Gökmen, H. (2010). Mimarlık ve çocuk çalışmaları: Yapılı Çevre Eğitimi. Mimarlık 352, 76-79.
  • Karadeniz, C. (2012). Atina’dan çocuk müzesi örnekleri ve Yunanistan’da müze eğitimi. İ.San (Yay. Haz.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama içinde (ss. 69-90). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Onur, B. (2003). Müze eğitimi: Temel ilkeler ve politikalar. B.Onur (Yay. Haz.), Müze eğitimi seminerleri (1) Akdeniz bölgesi müzeleri içinde (ss. 7-23). Ankara: Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü.
  • Onur, B. (2010). Müze eğitimi ve çocuk müzeleri. B.Onur (Yay. Haz.), Müze eğitimi seminerleri (2) Mardin müzeleri içinde (ss. 29-41). Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Räsänen, J.(2006). Architecture education in Finland. InE. Laaksonenand J. Räsänen (Eds.), Playce: Architecture education for child renandyouth people (pp.13-18), Helsinki: AlvarAalto Academy.
  • Trogler, G.E. (1972). Begining experiences in architecture. New York: Litton Educational Publishing, Inc.
  • Tuna, C. (2008). Orta Karadeniz Bölgesi Sahil Kesiminde Geleneksel Mimari. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • http://www.nba.fi/en/nationalmuseum/exhibitions/permanent/workshop_vintti

The Function of Museums on Children’s Architectural Design and Cultural Heritage Education: Case of the National Museum of Finland

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 17, 62 - 79, 30.09.2015

Öz

The aim of architectural design education for children
is to create awareness for their living area and cultural heritage and to
constitute conscience on city and built environment. For this reason there are
many different programmes and workshops for children and young people organized
by chamber of architects or independent institutions in USA and European
countries. The countries are trying by these studies to spread architectural
education in every section of society. The numbers of these activities are
augmenting from day to day, even architecture takes a place in national
education programmes of many countries. Learning is not limited by book or
school in present-day. Museums defined as a “classroom without walls” are
important places in education. In this paper the function of museums in
children’s architectural design education is discussed in the context of The
National Museum of Finland’s activities. The impressions are based on a
technical visit realized in 2011. This paper aims to show how the authentic and
traditional Finnish architectural heritage is transferred to children through
different learning methods such as looking, touching, reading and playing by
using the drawings prepared in three different languages, models, toys and real
peaces.

Kaynakça

  • Acer, D. (2012). Çocuklar için mimarlık eğitiminde müzelerin kullanımı. İ.San (Yay. Haz.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama içinde (ss.137-143). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Clutterbuck, R. (2008). Müzeleri anlamak. İ.San (Yay. Haz.), Eğitim ve müze içinde (ss. 71-81). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Erdoğan, N. (2014). Mardin müzesi müze eğitimi etkinlikleri. Mardin: Mardin Müze Müdürlüğü.
  • Gökmen, H. (2010). Mimarlık ve çocuk çalışmaları: Yapılı Çevre Eğitimi. Mimarlık 352, 76-79.
  • Karadeniz, C. (2012). Atina’dan çocuk müzesi örnekleri ve Yunanistan’da müze eğitimi. İ.San (Yay. Haz.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama içinde (ss. 69-90). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Onur, B. (2003). Müze eğitimi: Temel ilkeler ve politikalar. B.Onur (Yay. Haz.), Müze eğitimi seminerleri (1) Akdeniz bölgesi müzeleri içinde (ss. 7-23). Ankara: Suna-İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü.
  • Onur, B. (2010). Müze eğitimi ve çocuk müzeleri. B.Onur (Yay. Haz.), Müze eğitimi seminerleri (2) Mardin müzeleri içinde (ss. 29-41). Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Räsänen, J.(2006). Architecture education in Finland. InE. Laaksonenand J. Räsänen (Eds.), Playce: Architecture education for child renandyouth people (pp.13-18), Helsinki: AlvarAalto Academy.
  • Trogler, G.E. (1972). Begining experiences in architecture. New York: Litton Educational Publishing, Inc.
  • Tuna, C. (2008). Orta Karadeniz Bölgesi Sahil Kesiminde Geleneksel Mimari. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • http://www.nba.fi/en/nationalmuseum/exhibitions/permanent/workshop_vintti
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aynur Çiftçi Bu kişi benim

Dilek Acer

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Çiftçi, A., & Acer, D. (2015). Çocuklar için Mimari Tasarım ve Kültürel Miras Eğitiminde Müzelerin İşlevi: Finlandiya Ulusal Müzesi Örneği. İDEALKENT, 6(17), 62-79.