17. yüzyılla birlikte
modernitenin getirmiş olduğu bireysellik ve araçsal akıl, hayatın tüm alanına
nüfuz ederek, doğadaki düzensizliklerin ve mitsel dogmaların çözümlenmesi
noktasında teknoloji ve bilimi merkezine almıştır. Bilimsel bilgi aracılığıyla
doğanın gizlerinin araştırılmasının vardığı son nokta ise doğanın fayda
temeline indirgenerek onun sömürülmesine zemin hazırlayan Kartezyen düşüncenin
bu sömürüye meşruiyet kazandırması olmuştur. Doğanın insanın menfaati için
yaratıldığı düşüncesi doğayı çok büyük ölçüde tahrip ederek geri dönülemez bir
noktaya getirmiştir. Bu noktada doğa tahribatının farkındalığı, toplumsal
hareketlerin ekoloji ekseninde de yol almasını sağlamıştır. Kuvvetli bir
Aydınlanma ve kapitalizm eleştirisinden yola çıkan anarşist ekoloji, bu
tahribatın sonlandırılması için çeşitli alternatif ve çözümler getirmiştir. Ekolojik
krizin doğuşunu otorite ve tahakkümle açıklayan eko-anarşizm; anarşizmin temel
felsefesinde olduğu üzere hiyerarşi, tahakküm ve baskı yaratan tüm
kurumsallaşmış oluşumların karşısında durmuş ve ekolojik krize bu doğrultuda
yanıtlar aramıştır. Buradan hareketle çalışmada,
Aydınlanma temelli olan ekolojik bunalımın anlaşılması için genel hatlarıyla
bir Aydınlanma eleştirisine yer verilmiştir. Yanlış anlaşılan bir kavram olması
nedeniyle genellikle olumsuzlanan anarşizm ve anarşist düşünce, Godwin,
Stirner, Proudhon, Bakunin ve Kropotkin’in; anarşizmin öncülerinden olmasa da
anarşizme duyduğu sempati ve onu farklı bir şekilde yorumlaması sebebiyle
Tolstoy’un fikirlerine de yer verilerek açıklanmıştır. Ekolojik krizin aşılabilmesinde
radikal fikirler öne süren, anarşizmden beslenerek krizin çözülmesi noktasında
çeşitli alternatifler sunan bir akım olan eko-anarşizm, bu çalışmada ekolojiyi
anarşizmle düşünmenin betimsel bir okumasını sunmuştur.
Individualism and
instrumental mind that modernity has brought with seventeenth century have
taken the technology and science to its center at the point of analyzing
irregularity and mythical dogma in the nature by penetrating all aspects of
life. The last point of search about secrets of nature through scientific
information is that Cartesian thought have legitimated this exploitation which
predisposes to exploitation of nature by reducing the nature to the basic
benefit. The benefit based thought of individualism about nature to be created
for the benefit of human has made a point of irreversibility by destroying
nature greatly. At this point, the awareness of nature destruction has ensured
that the social movements also take place in ecology axis and anarchist ecology
which based on a strong Enlightenment and the critique of capitalism brought
various alternatives and solutions to end this destruction. Eco-anarchism,
which explains the birth of the ecological crisis with authority and
domination, has stood in front of all the institutionalized formations that
creates hierarchy, domination and oppression as it is in the basic philosophy
of anarchism, and has searched for answers to the ecological crisis in this
direction. Hence, in this study, a critique of Enlightenment
has been located to a general outline of Enlightenment critique for
understanding the ecological crisis. Anarchism and anarchist thought which is
usually accepted as negative because of being a misunderstood concept has been
explained with ideas of not only anarchist pioneers such as Godwin, Stirner,
Proudhon, Bakunin and Kropotkin, but also with Tolstoy because of his
sympathies for anarchism and his interpretation of anarchism in a different
way. Eco-anarchism which feeds from anarchism and a flow that offers a variety
of alternatives at the point of solving the ecological crisis has been
evaluated in this context.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 21 |