Transportation service has always been open to development in order to provide fast, economical, comfortable and reliable features. Continuing this development in a sustainable manner and preserving the resources and transferring them to future generations is possible by developing sustainable transportation networks.
This study discusses the planning of a micromobility network to support sustainable urban transportation in the city of Manisa. Based on existing bicycle routes in the city center, a new micromobility route was designed by considering topography, climate, demographic characteristics, and current transportation alternatives. A survey involving 800 participants was conducted to gather citizens’ opinions, and among the two proposed routes, the second was predominantly preferred. For the selected route, eight different cross-section types were developed based on road widths, slope compliance was checked in accordance with regulations, and narrowing adjustments were applied to suit the infrastructure. Additionally, parking and charging stations were planned, and the approximate cost of the route was calculated.
The findings indicate that the proposed micromobility route is compatible with the city’s physical and demographic structure and is feasible for implementation. This system is anticipated to significantly contribute to reducing urban traffic congestion, decreasing reliance on motor vehicles, and promoting environmentally friendly transportation.
Micromobility bicycle e-bike e-scooter sustainable urban transportation
Ulaşım hizmetleri, hızlı, ekonomik, konforlu ve güvenilir olma özelliklerini sürdürebilmek amacıyla sürekli gelişim göstermektedir. Bu gelişimin sürdürülebilir bir şekilde devam etmesi ve kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılması ise, sürdürülebilir ulaşım ağlarının geliştirilmesiyle mümkün olabilmektedir.
Bu çalışma, Manisa ilinde sürdürülebilir kent içi ulaşımı desteklemek amacıyla mikromobilite yol ağı planlamasını ele almaktadır. Kent merkezinde mevcut bisiklet yolları temel alınarak, topografya, iklim, demografi ve mevcut ulaşım alternatifleri göz önünde bulundurularak yeni bir mikromobilite güzergâhı tasarlanmıştır. Toplam 800 kişiyle gerçekleştirilen anket çalışmasıyla kent sakinlerinin görüşleri alınmış ve iki önerilen güzergâhtan ikincisi öncelikli olarak tercih edilmiştir. Seçilen güzergâh için yol genişliklerine bağlı olarak sekiz farklı tip kesit oluşturulmuş, bu kesitlerde yönetmeliklere uygun eğim kontrolü yapılmış ve çeşitli daraltmalar uygulanarak altyapıya uygun hâle getirilmiştir. Ayrıca, park ve şarj istasyonları planlanmış ve güzergâhın yaklaşık maliyeti hesaplanmıştır.
Çalışma sonucunda, mikromobilite yol ağı tasarımının kentin fiziksel ve demografik yapısıyla uyumlu olduğu ve uygulamaya elverişli bulunduğu belirlenmiştir. Bu sistemin kent içi trafik yoğunluğunu azaltma, motorlu taşıt kullanımını düşürme ve çevre dostu ulaşımı teşvik etme açısından önemli bir katkı sunacağı öngörülmektedir.
Mikromobilite bisiklet e-bisiklet e-skuter sürdürülebilir kent içi ulaşım
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ulaşım Planlaması |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 10 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 49 |