Sinema sanatı diğer disiplinlerle eş güdümlü bir hareket izleyerek bir tür alışveriş sağlamış ve izleyiciye kendi dilinden anlatılar sunmuştur. Temelde kadın haklarının adil bir düzlemde ele alınmasını ve kadın-erkek arası eşitliğin sağlanmasını dert edinen Feminizm de sinemada en yoğun işlenen alanlardan biri olmaktadır. Gerçek yaşamdaki kadın realitesinin sinemaya ne biçimde yansıtıldığı, sinematik evrende ele alınan kadın imajlarının gerçek imaj ile uyuşup uyuşmadığı feminist teorinin ilgilendiği başlıca sorulardır. Feminist film kuramcıları ve feminist teori özellikle klasik anlatı sinemasında temsil edilen kadın imajlarının revize edilmesi adına eleştiriler sunmakta ve alternatif kadın imajlarını işaret etmektedir.
Çalışmanın amacı Norveçli yönetmen Joachim Trier’in Thelma (2017) ve The Worst Person in the World (2021) filmlerini Terasa de Lautres’in Feminist film kuramı bağlamında incelemek ve kadının ne tür bir imajla ele alındığını ortaya koymaktır. Çalışmada “ilgili örneklemlerde ele alınan kadın kimliği Terasa De Lautres’in film kuramı ile ne ölçüde uyuşmaktadır” ve “kadın kimliği klişe imajların dışında temsil edilebilmiş midir”? sorularına cevap aranmaktadır.
Thelma (2017) ve The Worst Person in the World (2021) filmlerinin kasti örneklem yöntemi ile belirlendiği çalışmada Betimsel Analiz ve Tematik Analiz yöntemi tercih edilmiştir. Joachim Trier’in Thelma ve The Worst person in the World filmleri incelenmiş, incelenen filmlerde egemen toplumsal cinsiyet rollerini yeniden üreten kadın imajlarından uzak bir kadın profilinin temsil edildiği sonucuna varılmıştır. Klasik anlatıda kadın için çizilmek istenen ideal kadın profilinin her iki örneklemde de tersyüz edilerek ataerkil bakışın yerini dişil arzu ve isteklere bıraktığı saptanmıştır.
Joachim Trier Alternatif imaj Feminist film eleştirisi The worst person in the world Thelma
The art of cinema has provided a kind of exchange by following a coordinated movement with other disciplines and presented the audience with narratives from its own language. Feminism, which is basically concerned with the fair treatment of women's rights and ensuring equality between men and women, is one of the most intensively studied areas in cinema. How the reality of women in real life is reflected in cinema and whether the images of women in the cinematic universe match the real image are the main questions that feminist theory is interested in. Feminist film theorists and feminist theory offer critiques to revise the images of women represented in classical narrative cinema and point to alternative images of women.
The aim of the study is to analyze Norwegian director Joachim Trier's Thelma (2017) and The Worst Person in the World (2021) in the context of Terasa de Lautres' Feminist film theory and to reveal what kind of image of women is addressed. The study seeks to answer the questions “to what extent does the female identity dealt with in the relevant samples correspond to Terasa De Lautres' film theory” and “is the female identity represented outside of stereotypical images”?
In the study, in whichThelma (2017) and The Worst Person in the World (2021) films were determined by deliberate sampling method, Descriptive Analysis and Thematic Analysis method were preferred. Joachim Trier's Thelma and The Worst person in the World were analyzed, and it was concluded that a woman profile far from the images of women reproducing dominant gender roles was represented in the analyzed films. It has been determined that the ideal female profile desired to be drawn for women in the classical narrative has been turned inside out in both samples and the patriarchal view has been replaced by feminine desires and wishes.
Joachim Trier Alternative image Feminist film criticism The Worst Person in the world Thelma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon, Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |