Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 38 - 52, 31.12.2021
https://doi.org/10.38061/idunas.850198

Öz

Kaynakça

  • Akgündüz, D., & Akpınar, B. C. (2018). Okul Öncesi Eğitiminde Fen Eğitimi Temelinde Gerçekleçtirilen STEM Uygulamalarının Öğrenci, Öğretmen ve Veli Açısından Değerlendirilmesi.
  • Aral, N., & Doğan Keskin, A. (2018). Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 317-348.
  • Claxton, G., Rae, M., Long, M., Damico, A., Foster, G., & Whitmore, H. (2016). Kaiser Family Foundation. Health Research & Educational Trust.
  • Dilekmen, M., & Bozan, N. Okul Öncesi Eğitimde Oyunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 43-56.
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri Hakkında Bir Araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1917-1938.
  • Güngör, M. (2014). Okulöncesi Dönem Çocuklarının Televizyon İzleme Alışkanlıkları Ve Anne Baba Tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 199-216.
  • Flanagan, D., & Matsumoto, Y. (2008). The Ruby Programming Language: Everything You Need to Know. " O'Reilly Media, Inc.".
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13).
  • Şahin, M. K., & Akman, B. Erken Çocukluk Döneminde Düşünme Becerilerinin Gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 5-20.

BabyTube: Ruby on Rails Based Automatic Video and Image Tagging Application

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 38 - 52, 31.12.2021
https://doi.org/10.38061/idunas.850198

Öz

Undoubtedly, the importance of technology in our lives is increasing day by day. The ability of people to keep up with developing technology is related to their correct and effective use of technology. Besides, it should not be forgotten that technological devices and internet usage are just tool for us. Although positive contributions are detected in the use of technology and internet interactions, especially for people in early childhood, negative effects may also be observed depending on the duration of exposure. For instance, thanks to the opportunities provided by technology, people in early childhood contribute to their language, cognitive or psycho-motor development. In addition to these positive features, the widespread use of technological tools has extremely harmful effects on the environment and human health. According to pedagogues, children between the ages of 2 and 12 are consumers of image/video contents on websites. When the contents watched/seen is not under the supervision of the parents, the subliminal message to be given may affect the development of children negatively. For the stated reasons, it is obvious that the videos/images uploaded in the web environment should be filtered and a content editor is required. In this study, a software was developed to prevent the negative aspects of technological interactions (computer, tablet, phone, internet) of people in early childhood. This developed software automatically tags the contents in the web environment with Ruby on Rails based video and image processing. Using automatic content tagging, personal content control can be performed by providing systematic control over the web 7/24. It is thought that this approach will contribute to strengthening the social communication of people in the early childhood and developing their imaginations. The accuracy of the Ruby on Rails based video and image processing application has been tested with various machine learning techniques in this study. Therefore, it can be said that the developed software will pave the way for children to be mentally, physically and sensually healthier. In this way, it will be possible to prevent various diseases (dyslexia, asperger syndrome, autism), which have increased in recent years and have been stated by some sources as technology based.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., & Akpınar, B. C. (2018). Okul Öncesi Eğitiminde Fen Eğitimi Temelinde Gerçekleçtirilen STEM Uygulamalarının Öğrenci, Öğretmen ve Veli Açısından Değerlendirilmesi.
  • Aral, N., & Doğan Keskin, A. (2018). Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 317-348.
  • Claxton, G., Rae, M., Long, M., Damico, A., Foster, G., & Whitmore, H. (2016). Kaiser Family Foundation. Health Research & Educational Trust.
  • Dilekmen, M., & Bozan, N. Okul Öncesi Eğitimde Oyunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 43-56.
  • Ergüney, M. (2017). İnternetin Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri Hakkında Bir Araştırma. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 1917-1938.
  • Güngör, M. (2014). Okulöncesi Dönem Çocuklarının Televizyon İzleme Alışkanlıkları Ve Anne Baba Tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 199-216.
  • Flanagan, D., & Matsumoto, Y. (2008). The Ruby Programming Language: Everything You Need to Know. " O'Reilly Media, Inc.".
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13).
  • Şahin, M. K., & Akman, B. Erken Çocukluk Döneminde Düşünme Becerilerinin Gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 5-20.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Bilgisayar Yazılımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Kapi Bu kişi benim 0000-0002-2432-3803

Meric Cetin 0000-0002-7871-4850

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kapi, L., & Cetin, M. (2021). BabyTube: Ruby on Rails Based Automatic Video and Image Tagging Application. Natural and Applied Sciences Journal, 4(2), 38-52. https://doi.org/10.38061/idunas.850198