Recycling Awareness Education: Its Impact On Knowledge Levels Of Science Teacher Candidates
Yıl 2019,
Cilt: 9 Sayı: 2, 81 - 105, 08.06.2019
Zeynep Aksan
,
Dilek Çelikler
Öz
The study was carried out
to determine the impact of waste recycling education given to Science Teacher
candidates for sustainable improvement of their knowledge levels about waste
and recycling. The study was designed according to the single group
pretest-posttest experimental design in line with the main purpose of the
study. The sample of the study consists of 30 volunteer Science Teacher
candidates studying in 3rd and 4th grade in Science Teaching Department of
Faculty of Education. Recycling Knowledge Test developed by the researcher was
used as a data collection tool in the study. Within the scope of the study, 30
Science Teacher candidates were educated for 10 weeks. Pre-test and post- tests
were applied to teacher candidates before and after the course. In the study,
the data obtained from the Recycling Knowledge Test was analyzed by content
analysis. As a result of the study, it has been seen that knowledge levels of
Science Teacher candidates on recycling have increased and that teacher
candidates’ behaviors towards recycling changed positively.
Kaynakça
- Armağan, F.Ö. (2006). İlköğretim 7–8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Eğitimi İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydın, F., & Kaya, H. (2011). Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.Baumgärtner, S., & Quaas, M. (2010). What is Sustainability Economics?. Ecological Economics, 69, 445-450.Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (BSTB) (2014). Ulusal Geri Dönüşüm Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2014-2017, Ankara. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/12/20141230M1-12-1.pdfChristensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz (Research Methods Design and Analysis). Ahmet Alpay (Çeviri Ed.). Ankara: Anı.Çelikler, D., Yılmaz, A., & Aksan, Z. (2015). Determining the Science Students’ Attitudes for Solid Waste and Recycling, Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 2, 133-140.Çimen, O., & Yılmaz, M. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Geri Dönüşümle İlgili Bilgileri ve Geri Dönüşüm Davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 63-74.Çepik, B. (2015). Sürdürülebilir Kalkınma Çerçevesinde Türkiye’de Yenilenebilir Enerji Politikaları. Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Demirbağ, B.C., & Güngörmüş, Z. (2012). Bireylerin Evsel Katı Atık Yönetimine İlişkin Bilgi ve Davranışları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (3), 127-137.Demircioğlu, G., Demircioğlu, H. & Yadigaroğlu, M. (2015). Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinç Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (19), 167-193.Ebreo, A., & Vining, J. (2000). Motives As Predictors of the Public’s Attitudes Toward Solid Waste Issues. Environmental Management, 25, 153-168.Hansmann R., Bernasconi, P., Smieszek, T., Loukopoulos, P., & Scholz R. (2006). Justifications and Self-Organization As Determinants of Recycling Behavior: The Case of Used Batteries. Resources, Conservation and Recycling, 47 (2), 133-159.Kalıpçı, E., Öztaş, H., & Özdemir, C. (2009). Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Çevre ile İlgili Bilgilerini Günlük Yaşama Uygulayabilme Düzeyleri. Fen, Sosyal ve Çevre Eğitiminde Son Gelişmeler Sempozyumu. 18-20 Kasım, Giresun.Karatekin, K., & Merey, Z. (2015). Attitudes of Pre-Service Social Studies Teachers Towards Solid Wastes and Recycle. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 297-314.Keleş, Ö. (2007). Sürdürülebilir Yaşama Yönelik Çevre Eğitimi Aracı Olarak Ekolojik Ayak İzinin Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Kışoğlu, M., & Yıldırım, T. (2015). İlkokul ve Ortaokullarda Çevre Eğitimi Verecek Olan Öğretmen Adaylarının Katı Atıklar ve Geri Dönüşüme Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1518-1536.Harman, G., & Çelikler, D. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Kavramı Hakkındaki Farkındalıkları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 331-353.Mostafa, M.M. (2007). Gender Differences in Egyptian Consumers’ Green Purchase Behaviour: The Effects of Environmental Knowledge, Concern and Attitude. International Journal of Consumer Studies, 31 (3), 221-229.Okur Berberoğlu, E. & Uygun, S. (2013). Tübitak 4004 Projelerinin Sürdürülebilir Kalkınma İçin Çevre Eğitimi Kapsamında Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 107-133.Öztüre, G. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Elektronik Atıklar Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi: İzmir İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İzmir.Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Qualitative Research and Evaluation Methods) (3. Baskıdan Çeviri). M. Üstün & S.B. Demir (Çeviri Ed.). Ankara: Pegem.Schultz, P.W., Oskamp, S., & Mainieri T. (1995). Who Recycles and When A Review of Personal and Situational Factors. Journal of Environmental Psychology, 15 (2), 105-121.Soran, H., Morgil, F.İ., Yücel, S., Atav, E., & Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması ve Kimya Öğrencileri İle Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 128 -139.Tilbury, D. (1995). Environmental Education for Sustainability: Defining the New Focus of Environmental Education in the 1990s. Environmental Education Research, 1(2), 195-212.UNESCO United Nations Sustainable Development. (1992). Promoting Education, Public Awareness and Training. Report of United Nations Conference on Enviroment and Development, Chapter 36, Rio de Jenerio, 3-14 June 1992. http://www.un.org/esa/sustdev/documents/agenda21/english/Agenda21.pdf.URL-1. http://www.cevko.org.tr/index.phpVining, J., & Ebreo, A. (1992). Predicting Recycling Behavior from Global and Specific Environmental Attitudes and Changes in Recycling Opportunities. Journal of Applied Social Psychology, 22, 1580-1607.Whistler, K. (2007). Sürdürülebilir Kalkınma Eğitim Programı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Toplantı Katılımı Bilgi Notu, 06-10 Ağustos, Ankara.Wright, Y. (2011). Relating Recycling: Demographics, Attitudes, Knowledge and Recycling Behavior among UC Berkeley Students. UC Berkeley Student Recyling, 1-17. http://nature.berkeley.edu/classes/es196/projects/2011final/ WrightY_2011.pdfYıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.Yılmaz, A., Aksan, Z., & Çelikler, D. (2016). The Views of Science Teacher Candidates Regarding the Collection, Recycling and Disposal of Waste Batteries. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 7 (3), 79-87.Yılmaz, V., Çelik, H.E., & Arslan, T.M.S. (2010). Enerji Çeşitleri ve Geri Dönüşüme Karşı Tutumların Çevresel Davranışa Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 323-342.
Yıl 2019,
Cilt: 9 Sayı: 2, 81 - 105, 08.06.2019
Zeynep Aksan
,
Dilek Çelikler
Kaynakça
- Armağan, F.Ö. (2006). İlköğretim 7–8. Sınıf Öğrencilerinin Çevre Eğitimi İle İlgili Bilgi Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydın, F., & Kaya, H. (2011). Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.Baumgärtner, S., & Quaas, M. (2010). What is Sustainability Economics?. Ecological Economics, 69, 445-450.Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (BSTB) (2014). Ulusal Geri Dönüşüm Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2014-2017, Ankara. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/12/20141230M1-12-1.pdfChristensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz (Research Methods Design and Analysis). Ahmet Alpay (Çeviri Ed.). Ankara: Anı.Çelikler, D., Yılmaz, A., & Aksan, Z. (2015). Determining the Science Students’ Attitudes for Solid Waste and Recycling, Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 2, 133-140.Çimen, O., & Yılmaz, M. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Geri Dönüşümle İlgili Bilgileri ve Geri Dönüşüm Davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 63-74.Çepik, B. (2015). Sürdürülebilir Kalkınma Çerçevesinde Türkiye’de Yenilenebilir Enerji Politikaları. Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Demirbağ, B.C., & Güngörmüş, Z. (2012). Bireylerin Evsel Katı Atık Yönetimine İlişkin Bilgi ve Davranışları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (3), 127-137.Demircioğlu, G., Demircioğlu, H. & Yadigaroğlu, M. (2015). Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinç Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (19), 167-193.Ebreo, A., & Vining, J. (2000). Motives As Predictors of the Public’s Attitudes Toward Solid Waste Issues. Environmental Management, 25, 153-168.Hansmann R., Bernasconi, P., Smieszek, T., Loukopoulos, P., & Scholz R. (2006). Justifications and Self-Organization As Determinants of Recycling Behavior: The Case of Used Batteries. Resources, Conservation and Recycling, 47 (2), 133-159.Kalıpçı, E., Öztaş, H., & Özdemir, C. (2009). Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Çevre ile İlgili Bilgilerini Günlük Yaşama Uygulayabilme Düzeyleri. Fen, Sosyal ve Çevre Eğitiminde Son Gelişmeler Sempozyumu. 18-20 Kasım, Giresun.Karatekin, K., & Merey, Z. (2015). Attitudes of Pre-Service Social Studies Teachers Towards Solid Wastes and Recycle. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 297-314.Keleş, Ö. (2007). Sürdürülebilir Yaşama Yönelik Çevre Eğitimi Aracı Olarak Ekolojik Ayak İzinin Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Kışoğlu, M., & Yıldırım, T. (2015). İlkokul ve Ortaokullarda Çevre Eğitimi Verecek Olan Öğretmen Adaylarının Katı Atıklar ve Geri Dönüşüme Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1518-1536.Harman, G., & Çelikler, D. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Geri Dönüşüm Kavramı Hakkındaki Farkındalıkları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 331-353.Mostafa, M.M. (2007). Gender Differences in Egyptian Consumers’ Green Purchase Behaviour: The Effects of Environmental Knowledge, Concern and Attitude. International Journal of Consumer Studies, 31 (3), 221-229.Okur Berberoğlu, E. & Uygun, S. (2013). Tübitak 4004 Projelerinin Sürdürülebilir Kalkınma İçin Çevre Eğitimi Kapsamında Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 107-133.Öztüre, G. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Elektronik Atıklar Konusundaki Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi: İzmir İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İzmir.Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Qualitative Research and Evaluation Methods) (3. Baskıdan Çeviri). M. Üstün & S.B. Demir (Çeviri Ed.). Ankara: Pegem.Schultz, P.W., Oskamp, S., & Mainieri T. (1995). Who Recycles and When A Review of Personal and Situational Factors. Journal of Environmental Psychology, 15 (2), 105-121.Soran, H., Morgil, F.İ., Yücel, S., Atav, E., & Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması ve Kimya Öğrencileri İle Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 128 -139.Tilbury, D. (1995). Environmental Education for Sustainability: Defining the New Focus of Environmental Education in the 1990s. Environmental Education Research, 1(2), 195-212.UNESCO United Nations Sustainable Development. (1992). Promoting Education, Public Awareness and Training. Report of United Nations Conference on Enviroment and Development, Chapter 36, Rio de Jenerio, 3-14 June 1992. http://www.un.org/esa/sustdev/documents/agenda21/english/Agenda21.pdf.URL-1. http://www.cevko.org.tr/index.phpVining, J., & Ebreo, A. (1992). Predicting Recycling Behavior from Global and Specific Environmental Attitudes and Changes in Recycling Opportunities. Journal of Applied Social Psychology, 22, 1580-1607.Whistler, K. (2007). Sürdürülebilir Kalkınma Eğitim Programı. Kültür ve Turizm Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Toplantı Katılımı Bilgi Notu, 06-10 Ağustos, Ankara.Wright, Y. (2011). Relating Recycling: Demographics, Attitudes, Knowledge and Recycling Behavior among UC Berkeley Students. UC Berkeley Student Recyling, 1-17. http://nature.berkeley.edu/classes/es196/projects/2011final/ WrightY_2011.pdfYıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.Yılmaz, A., Aksan, Z., & Çelikler, D. (2016). The Views of Science Teacher Candidates Regarding the Collection, Recycling and Disposal of Waste Batteries. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 7 (3), 79-87.Yılmaz, V., Çelik, H.E., & Arslan, T.M.S. (2010). Enerji Çeşitleri ve Geri Dönüşüme Karşı Tutumların Çevresel Davranışa Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 323-342.