In this study the problems
that primary school teachers, who are working at public primary schools in the
city centre of Bingöl, encounter in class management, their reasons and the way
in which they deal with these problems are evaluated. The research is a
descriptive study. The universe of the research constitutes 249 class teachers
working in the official primary schools in the city centre of Bingöl province,
Turkey. The sample consisted of 210 classroom teachers participating in the
survey. The data needed for the research gathered by applying the “Discipline
Questionnaire Form” developed by the researchers. The data were analyzed by
employing descriptive data analysis procedures including percentages, frequency
and mean scores using the SPSS package program. According to the results the
discipline problems most frequently encountered by the primary class teachers
are students’ “asking for the toilet during the session”, “frequently
complaining about their peers” and “frequently speaking among themselves during
session”; the major causes of discipline problems are; “the negative effects of
the computer games, TV series, internet and media” ; the strategies mostly
adopted by class teachers to overcome the students’ misbehaviors are; “I apply
eye contact with student if he/she does misbehavior”, “I try to understand the
problem”.
Primary school teacher classroom management disruptive behavior
Bu araştırmada Bingöl
il merkezindeki resmi ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin sınıf
yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları, nedenleri ve sınıf
öğretmenlerinin bu sorunlarla baş etme yöntemleri değerlen-dirilmiştir.
Araştırma, genel tarama modelinde yapılmış betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın evreni, Bingöl il merkezindeki resmî ilkokullarda görev yapan 249
sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi ise, araştırmaya katılan ve veri
toplama araçları geçerli sayılan 210 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen
“Disiplin Sorunları Anketi” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde
SPSS paket programı kullanılarak hesaplanan yüzde, frekans ve aritmetik
ortalama değerlerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, sınıf
öğretmenlerinin sınıf yönetiminde en çok karşılaştıkları disiplin sorunlarının,
“öğrencilerin derste tuvalete gitmek için izin istemeleri”, “öğrencilerin
birbirlerini sıkça şikâyet etmeleri” ve “öğrencilerin sınıfta söz almadan
konuşmaları” olduğu; disiplin sorunlarının en önemli nedenlerinin “bilgisayar
oyunları, TV dizileri, internet ve medyanın olumsuz etkileri”, olduğu; disiplin
sorunlarıyla baş etmede en fazla kullandıkları yöntemlerin ise; “öğrenci ile
göz teması kurarım”, “sorunu anlamaya çalışırım” olduğu görülmüştür.
sınıf öğretmeni sınıf yönetimi istenmeyen davranış disiplin sorunları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.