In this research, it was aimed to investigate
eighth grade students’ formation of identity concept. In the research, case
study, which is one of the qualitative research models, was used. Three
different activities were prepared to examine the process of the formation the
identity concept for the eighth grade students. These activities were analyzed
by the mathematics educators working in the field. The study was conducted with
group of three students who have three different levels of mathematical success.
Data collection tools used in this research were: the written documents given
by the participants in activities, notes and video recordings of the
researcher. Video recordings of the activities carried out by the study group
converted to the written text. The data obtained from the aforementioned
sources yielded a descriptive analysis of the process of the knowledge
formation of the students. During such cognitive analysis process, Recognizing
- Building with-Constructing –Consolidation (RBC+C) model was used as an
analytical tool to examine the students' process of the knowledge formation.
The group of three students’ data according to the levels of success
yielded different kind of reasoning processes. The participants who have low or
intermediate mathematical successes, couldn’t compose the (x+y)2 identity.
The participants who have good and intermediate success could reach the using
step in the (x-y)2 identity. The x2-y2 identity
was formed by all the participants. It has been seen that the students who have
good mathematical successes internalize the process better when compared to
others and could form the all identities in a faster and more practical way.
Bu
araştırmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerin özdeşlik kavramına yönelik
kavram oluşturma süreçlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma
modellerinden birisi olan durum çalışması kullanılmıştır. Sekizinci sınıf
öğrencilerinin özdeşlik kavramını oluşturma süreçlerinin incelenmesi amacıyla
üç farklı etkinlik hazırlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler alan eğitimi
uzmanları tarafından incelenmiştir, geçerlik ve güvenirliği sağlanmıştır.
Çalışma, üç farklı matematik başarı düzeyindeki üçer kişilik öğrenci grupları
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, katılımcıların etkinliklerde
verdikleri yazılı dokümanlar, araştırmacının aldığı notlar ve video kayıtları
ile elde edilmiştir. Çalışma grubu ile
gerçekleştirilen etkinliklerin video kayıtları yazılı metne çevrilmiştir.
Kaynaklardan elde edilen veriler yardımıyla öğrencilerin bilgi oluşturma
süreçlerinin betimsel analizi yapılmıştır. Gerçekleştirilen bilişsel analiz
sürecinde öğrencilerin bilgi oluşturma süreçlerini incelemede Recognizing -
Building with-Constructing –Consolidation (RBC+C) modeli analitik araç olarak
kullanılmıştır. Çalışmada başarı seviyelerine göre oluşturulan üç kişilik
gruplarca, çalışmada bulunan öğrencilerin verileri tanıma, kullanma, oluşturma
ve pekiştirme eylemleri özelliklerine göre incelenmiştir. (x+y)2 özdeşliğini
matematik başarısı düşük ve orta olan katılımcılar oluşturamamıştır. (x-y)2
özdeşliğinde başarı seviyeleri iyi ve orta olan katılımcılar kullanma
basamağına ulaşabilmişlerdir. x2-y2 özdeşliği tüm katılımcılar tarafından
oluşturulmuştur. Matematik başarısı yüksek olan öğrencilerin süreci diğerlerine
göre daha iyi bir şekilde içselleştirdiği, daha hızlı ve pratik şekilde tüm
özdeşlikleri oluşturabildikleri görülmüştür.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.