In this study, it was aimed to make an examination from a
thematic aspect on the theses which were prepared on problem posing in Turkey.
For this purpose, 52 postgraduate theses about problem posing were examined.
Since the theses prepared in 2019 continue to be uploaded to the system, theses
prepared until 2018 were included in the study. Theses were examined through document
analysis in terms of variables such as type, year, institute, branch of science,
sample type, sample size, method, design, data collection tools, research topic
and subject studied. In the study, the data were analyzed by content analysis
method. Descriptive statistics such as frequency and percentage were used with the help of
Microsoft Excel and SPSS 21 softwares. As a result of the
research, it was found out that the number of master's theses was more. It was
seen that 2008 was the year when the highest number of thesis were prepared and
the number of theses prepared in recent years increased gradually. Qualitative
methods were predominantly used in the theses studied. It was determined that a
lot of studies were carried out with middle school students. Problem posing
skills and success are among the most frequently researched topics. The most
studied topics in the theses prepared by using problem posing are “numbers and
operations” and “fractions”. In line with the results of the research, some
suggestions were made to the researchers considering to work in this field.
Bu
çalışmada Türkiye’de problem kurma üzerine hazırlanan tezlerin tematik açıdan
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla problem kurma ile ilgili 52 lisansüstü tez
incelenmiştir. 2019 yılında hazırlanan
tezler sisteme yüklenmeye devam ettiği için 2018 yılına kadar hazırlanan tezler
çalışmaya dâhil edilmiştir. Tezler, doküman incelemesi yoluyla tür, yıl,
enstitü, bilim dalı, örneklem türü, örneklem büyüklüğü, yöntem, desen, veri
toplama araçları, araştırma konusu, çalışılan konu gibi değişkenler açısından
incelenmiştir. Araştırmada veriler içerik analizi yöntemi ile analiz
edilmiştir. Araştırma verilerinin sunulmasında Microsoft Excel ve SPSS 21
programları kullanılarak frekans, yüzde gibi betimsel istatistiklerden
yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, yüksek lisans tezlerinin daha fazla sayıda
olduğu ortaya çıkmıştır. En çok 2018 yılında tez hazırlandığı ve son yıllarda hazırlanan
tez sayısının giderek arttığı görülmüştür. İncelenen tezlerde ağırlıklı olarak nitel
yöntemler kullanılmıştır. Ortaokul öğrencileri ile daha fazla sayıda çalışma
yürütüldüğü belirlenmiştir. Problem kurma becerileri ve başarı en sık
araştırılan araştırma konularındandır. Problem kurma ile ilgili hazırlanan
tezlerde en çok çalışılan konular “sayılar ve işlemler” ve “kesirler” olarak
belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda bu alanda çalışma yapmayı
düşünen araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 7 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.