Gazzalî’nin fikirleri, İslâm felsefe tarihinde önemli bir yer işgal eder. Onun
felsefeye yönelttiği eleştiriler İslâm düşüncesinde Tehâfütü’l-Felasife isimli
eseriyle tehâfüt geleneğinin başlamasına sebep olmuştur. Gazzalî, filozofları
eleştirmek için yazdığı bu eserinde eleştirilerine konu olarak yirmi mesele tespit
etmiş, filozofların bu konulardan on yedi tanesinde hatalı olduklarını belirtirken
diğer üç meselede ise onların tekfir edilmeleri gerektiğini ifade etmiştir.
Filozofların tekfirle suçlanmalarına sebep olan meselelerden biri de Tanrı’nın
sadece tümelleri bildiği iddiasıdır. Çalışmamızda bilgi merkezli bir konu olan
Gazzalî’nin bu iddiasını inceleyeceğiz. Onun bu konuda ne derece haklı olduğu
birçok ilim adamı tarafından tartışılmış, hâlâ da tartışılmaya devam etmektedir.
Tartışmanın irade meselesi, kaza, kader, yaratma, nedensellik gibi pek çok
boyutu vardır ancak biz yalnızca Gazzalî’nin eleştirilerini dikkate alarak tümel
ve tikel kavramları üzerindeki eleştirilerine odaklanıp bu konudaki tartışmaları
inceleyeceğiz. Çalışmada Gazzalî’nin Tanrı anlayışı, Tanrı’nın bilgisi problemi,
Tanrı’nın zâtı ve zâtı dışındakiler ile ilgili bilgisi, Tanrı’nın tikellere dair bilgisiyle
alakalı tenkitleri incelenmiş ve son olarak tenkitlerini yönelttiği filozofların
tikellerin bilgisine dair görüşlerine yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |