Mûsiki sanatı, insanların belli duygularını, düşüncelerini aktarmada yararlandığı ve motive
kaynağı olarak kullandığı önemli bir vasıtadır. Edebiyat sahasında kaleme alınan bazı şiirler de
aynı amaca hizmet etmektedir. Şiirler çoğunlukla duyguları ifade etmede kullanıldığı için imge
ve mecaz anlam içeren yönleriyle karşımıza çıkmaktadır. Fakat edebiyat literatürü
incelendiğinde bilgi vermek amacını taşıyan, daha az mecaz ve imge içeren şiirler de kaleme
alınmıştır. Bu tanıma uyan şiirlere Türk edebiyatında manzum öğretici metinler denmektedir.
Mûsikide ve manzum yazma geleneğinde, yukarıda ifade edilen ve aynı amaca hizmet eden
niteliklerin bulunması araştırmacıda, bu iki alanı beraber kullanıp etkili bir öğrenme
gerçekleştirme fikrini ortaya çıkarmıştır.
Araştırmanın amacı; Manastırlı Mehmet Rıfat’ın Tuhfetü’l İslam adlı manzum öğretici metninin
müzikal kullanımlarda öğrenmeye etkisi var mıdır? sorusunun cevabını aramaktır.
Bu amacı sonuçlandırmak için gönüllü katılımcılardan oluşturulan deney ve kontrol kümeleri
ile iki tane lise okulunda 6 ders saati süren, 128 kişinin katıldığı deneysel bir çalışma yapılmıştır.
İki erkek ve iki kız öğrenci sınıfı olmak üzere aralarında rastgele biçimde deney ve kontrol
kümesi oluşturulmuştur. Oluşturulan iki gruptan deney grubunda, Peygamberlerin hayatını
anlatan manzum metinler bestelenmiş olarak konu anlatımı gerçekleşmiş, bu müzikal konu
anlatımı ardından öğrenme düzeyi test edilmiştir. Kontrol grubunda ise manzum metinler, düz
yazı formuna dönüştürülerek düz konu anlatımı uygulanmış, ardından öğrenme düzeyleri test
edilmiştir. Yapılan bir dizi analiz sonucunda elde edilen bulguların sonuçlarına göre; müzikal
konu anlatımın, düz konu anlatıma göre öğrenme performansında benzer bir etkisi olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2 |