Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE'DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ

Yıl 2016, , 113 - 140, 14.12.2016
https://doi.org/10.24889/ifede.286209

Öz

Sürdürülebilir gelişme; sürdürülebilir tüketim ve doğal kaynakların kullanımını gelecek kuşakların ihtiyaçlarını tehlikeye atmayacak şekilde minimize edecek üretim süreçlerine bağlıdır ve perakendeciler, özellikle de süpermarket/hipermarketler sürdürülebilirliğin sağlanmasında önemli bir role sahiptir. Bununla beraber Türkiye’deki perakendecilik araştırmalarında bu konunun oldukça az incelendiği görülmektedir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, Türkiye'nin en büyük perakendecileri olan BİM, MİGROS, METRO ve CARREFOURSA'nın en son yayınlanmış sürdürülebilirlik raporlarını, resmî internet ve Facebook sayfalarını inceleyerek bu perakendecilerin sürdürülebilirlik ajandaları ve bu doğrultudaki uygulamalarını tespit etmektir. Buna ek olarak perakendecilerin mağazaları gözlemlenerek sürdürülebilirlik konusunda yaptıkları uygulamalar incelenmiştir. Bu analiz bazı önemli sonuçları ortaya çıkarmıştır: Bütün incelenen perakendecilerin sürdürülebilirlik ajandaları vardır. Bununla beraber sürdürülebilirlik açısından yapılan internet incelemesi hacim ve bilgi çeşitliliği ve sürdürülebilirlik konusunda gerçekleştirilen uygulamalar açısından değişiklikler göstermektedir ve sürdürülebilirlik konusunda analiz edilen çoğu perakendecinin sorumluluk almak açısından kısıtlı ve sadece taktiksel uygulamalar gerçekleştirdiği görülmüştür. 

Kaynakça

  • Carrefoursa.com (2016). https://www.carrefoursa.com/kurumsal/ 2016/08/26/guvenli-kirtasiye-carrefoursada/ (05.01.2016)
  • Carrefoursa.com (2016). https://www.carrefoursa.com/kurumsal/ anasayfa/ (05.01.2016).
  • Carrefoursa.com (2016). https://www.carrefoursa.com/kurumsal/sosyal-sorumluluk/ (05.01.2016).
  • Chkanikova, O. and Lehner, M. (2015). Private Eco-Brands and Green Market Development: Towards New Forms of Sustainability Governance in the Food Retailing. Journal of Cleaner Production, 107, 74-84.
  • Claro, D.P., Neto, S.A.L., and de Oliveira Claro, P.B. (2013). Sustainability Drivers in Food Retail. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(3), 365-371.
  • Delai, I. and Takahashi, S. (2011). Sustainability Measurement System: A Reference Model Proposal. Social Responsibility Journal, 7(3), 438-471.
  • Delai, I., and Takahashi, S. (2013). Corporate Sustainability in Emerging Markets: Insights from the Practices Reported by the Brazilian Retailers. Journal of Cleaner Production, 47, 211-221.
  • Durieu, X. (2003). How Europe’s Retail Sector Helps Promote Sustainable Production. Industry and Environment, 26(1), 7-9.
  • Erol, I., Cakar, N., Erel, D., and Sari, R. (2009). Sustainability in the Turkish Retailing Industry. Sustainable Development, 17(1), 49-67.

SUSTAINABLE RETAILING: AN EXPLORATORY ANALYSIS OF SUPERMARKETS IN TURKEY

Yıl 2016, , 113 - 140, 14.12.2016
https://doi.org/10.24889/ifede.286209

Öz

Sustainable consumption and production patterns offer better quality of life through minimizing the use of natural resources so as to not jeopardize future generations’ needs. Retailers, especially supermarkets/hypermarkets, can play a crucial role in maintaining sustainability through influencing consumption and production patterns. However, literature review related to sustainability remains fairly unexplored in the retail research in Turkey. Thus, the aim of this paper is to provide an exploratory review of the publicly reported most recent sustainability reports, official web sites, and Facebook accounts of BİM, MİGROS, METRO and CARREFOURSA, largest retailers in Turkey, and offer an understanding of the applications these retailers are currently implementing as part of their sustainability agendas. Further, the analyses of the written material are supplemented by actual observation visits to the retail stores, to identify sustainability applications carried out by the retailers in their store environment. The analysis revealed some important findings: The review suggests that all the retailers are addressing sustainability agendas. However, the Internet search related to sustainability applications of the retailers put forth considerable variation in the volume and detail of information, and sustainability commitment is rather limited and more tactical for most of the retailers analyzed.

Kaynakça

  • Carrefoursa.com (2016). https://www.carrefoursa.com/kurumsal/ 2016/08/26/guvenli-kirtasiye-carrefoursada/ (05.01.2016)
  • Carrefoursa.com (2016). https://www.carrefoursa.com/kurumsal/ anasayfa/ (05.01.2016).
  • Carrefoursa.com (2016). https://www.carrefoursa.com/kurumsal/sosyal-sorumluluk/ (05.01.2016).
  • Chkanikova, O. and Lehner, M. (2015). Private Eco-Brands and Green Market Development: Towards New Forms of Sustainability Governance in the Food Retailing. Journal of Cleaner Production, 107, 74-84.
  • Claro, D.P., Neto, S.A.L., and de Oliveira Claro, P.B. (2013). Sustainability Drivers in Food Retail. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(3), 365-371.
  • Delai, I. and Takahashi, S. (2011). Sustainability Measurement System: A Reference Model Proposal. Social Responsibility Journal, 7(3), 438-471.
  • Delai, I., and Takahashi, S. (2013). Corporate Sustainability in Emerging Markets: Insights from the Practices Reported by the Brazilian Retailers. Journal of Cleaner Production, 47, 211-221.
  • Durieu, X. (2003). How Europe’s Retail Sector Helps Promote Sustainable Production. Industry and Environment, 26(1), 7-9.
  • Erol, I., Cakar, N., Erel, D., and Sari, R. (2009). Sustainability in the Turkish Retailing Industry. Sustainable Development, 17(1), 49-67.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Burcu İlter

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA İlter, B. (2016). SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 17(2), 113-140. https://doi.org/10.24889/ifede.286209
AMA İlter B. SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. Aralık 2016;17(2):113-140. doi:10.24889/ifede.286209
Chicago İlter, Burcu. “SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 17, sy. 2 (Aralık 2016): 113-40. https://doi.org/10.24889/ifede.286209.
EndNote İlter B (01 Aralık 2016) SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 17 2 113–140.
IEEE B. İlter, “SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 17, sy. 2, ss. 113–140, 2016, doi: 10.24889/ifede.286209.
ISNAD İlter, Burcu. “SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 17/2 (Aralık 2016), 113-140. https://doi.org/10.24889/ifede.286209.
JAMA İlter B. SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2016;17:113–140.
MLA İlter, Burcu. “SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 17, sy. 2, 2016, ss. 113-40, doi:10.24889/ifede.286209.
Vancouver İlter B. SÜRDÜRÜLEBİLİR PERAKENDECİLİK: TÜRKİYE’DEKİ SÜPERMARKETLERİN KEŞİFSEL BİR ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2016;17(2):113-40.
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, SOBIAD, Araştırmax tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası