Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HAYDİ ANNELER SPORA PROJESİNE KATILAN KADINLARIN SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 19 - 29, 04.10.2020

Öz

Spor ve sosyal etkinliklerin, insanların kendilerini yenilemede, psikolojik rahatlama ve yaşam kalitesini arttırmak için önemli unsurlar arasında yer aldığı görülmektedir. Çalışmamızın amacı, Kocaeli Büyükşehir Belediye Haydi Anneler Spora projesindeki kadınların sürekli kaygı düzeyleri incelemektir. Çalışmamızda nicel araştırma yöntemlerinden betimsel model kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Kocaeli ilinde bulunan 150 kadın katılımcı oluşturmaktadır. Soru formunun birinci bölümünü kişilerin bağımsız değişkenleri hakkında bilgi toplamak için 7 soru yöneltilmiştir. Soru formunun ikinci bölümünü sürekli kaygı düzeylerini tespit etmek için sürekli kaygı envanteri (STAI Form TX-2), ölçeği yer almaktadır. Sürekli kaygı ölçeğini Spielberger ve ark. (1970), tarafından geliştirilmiştir. Öner ve Le Compte (1974-1977) tarafından Türkçeye uyarlanıp, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları yapılmıştır. Bir öz değerlendirme türü olan ölçek, 20 sorudan oluşmakta ve 4’lü likert modelinde yer almaktadır. Değişim oranları arasındaki farklılığı incelemek için SPSS 25 paket programında yüzde değişimler hesaplanmış ve karşılaştırmalar yine Mann-Whitney U testi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Normal dağılım göstermeyen gruplarda ortalamaları arasındaki farklılığın anlamlılığını test amacıyla Kruskal- Wallis testi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçların analizlerinin anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Çalışma da elde edilen sonuçlara göre, Haydi Anneler Spora projesine katılım sağlayan kadınların yaşanılan yer durumu ve medeni durumlarında anlamlı bir farklılık bulunmamışken (p>0,05), eğitim durumu ve gelir düzeyi düşük olan kadınların sürekli kaydı düzeylerinin daha yüksek olduğu sonuçları elde edilmiştir. Diğer gruplarla aralarında anlamlı düzeyde farklılık saptanmıştır (p<0,05).

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F., ve Ulutaş, İ. (2000). Çocuklarda Kaygı ve Bunu Etkileyen Etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 145, 15-19.
  • Akarçeşme, C. (2004). Voleybolda Müsabaka Öncesi Durumluk Kaygı ile Performans Ölçütleri Arasındaki ilişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Alpman, C. (1972). Eğitimin Bütünlüğü İçinde Beden Eğitiminin Çağlar Boyunca Gelişimi. İstanbul: MEB Basımevi.
  • Avşaroğlu, S. (2012). Zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan anne-babaların kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 533-549. doi:10.24106/kefdergi.2960
  • Başaran, H. M. (2008). Sporcularda Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Beck, A.T., Emery, G. (2005). Anksiyete bozuklukları ve fobiler bilişsel bir bakış açısı. Veysel Öztürk (Çev.) İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Coşkun, Y., Akkaş, G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyleri ile Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(10), 213-227.
  • Charney D (2004) Kaygının Tedavi Çeşitleri, 26. Annual Conference, USA.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Develi, E., (2006). Konya’da İlköğretim Okulların da Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sürekli Kaygı Durumlarının İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Konya.
  • Doğru, S.S.Y., Arslan, E. (2008). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyi ile Durumluk Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 543-553.
  • Erdal, R., (2007). Olimpiyat Oyunları ve Olimpik Sporlar. İstanbul: Baskı Evi Matbaacılık.
  • Erkal E. M. (1981). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Formül Matbaası, Filiz Kitapevi.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi. "Anne Şehir Projesi 60 bin anneye ulaştı.". Erişim Haziran, 2020. https://www.kocaeli.bel.tr/tr/main/news/spor/5/anne-sehir-projesi-60-bin-anneye-ulasti/33137)
  • Gençtan, E., (1981). Çağdaş yaşam ve normal dışı davranışlar. Ankara: Maya Matbaacılık, Eğitim Dizisi.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar (31-45). Ankara: Kent Matbaası.
  • İkizler, C. (1993). Sporda başarıyı etkileyen psikolojik faktörler ve psikolojik Antrenman. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara.Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaya, M., Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Kaygı Nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(17), 31-63. doi:10.17120/omuifd.53984
  • Kierkegaard, S. (2004). Kaygı Kavramı, Armaner (Çev.), İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Konter, E. (1996). Sporda Stres ve Performans. İzmir: Saray Tıp Kitapevleri.
  • Kuru, E. (2000). Sporda psikoloji. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi.
  • Martens, R, Vealey, R. S., Burton, D. (1990). Competetive Anxiety on Sports, Champaing: Human Kinetics Books
  • Morgan, T. C. (2000). Psikolojiye giriş. S. Karakaş, R. Eski (Ed.), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikolji Bölümü Yayınları
  • Nar, E. (2005). Beni anlayın. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Öner, G., Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6(2), 144-155.
  • Öner N, Le Compte A. (1982). Süreksiz Durumluk / Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. Ankara: M.E.B. Yayınları
  • Özbaydar, S. (1983). İnsan Davranışının Sırları ve Spor Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Özgül, F. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Sivas.
  • Selya, H. (1998). Stress without distress. B. Woods (Ed.), Applying psychology to sport(98-109). London: Hodder& Stoughton.
  • Sime, W.E. (1984) .Psyhological Benefits of Exercise Training in The Healthy Induvidual, In Y. D. Mattaroso (Ed.), Behavioral Health, A Handbook of Health Enchanement on Disease Prevention. New York: Wiley.
  • Şahin, H. M. (2002). Beden Eğitimi ve Sporda Temel Kavramlar. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Turğut, M , Yaşar, O . (2019). Psikolojik Yardım Alma Tutumu ve Spor . Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi ,2 (1) , 1-15 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/igdirsbd/issue/51258/641009.
  • Tezer, N. (2018). Dağcılık Antrenörlerinin Kaygı Düzeyleri İncelemesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 1(1), 1-8. doi: 10.36415/dagcilik.481567
  • Yamaner, F. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Temel ilkeler. Bursa: Ekin Kitapevi.
  • Yamaner, F. (2002). Beden Eğitimi ve Spora Giriş. Zonguldak: Emek Matbaacılık.
  • Yasar, O., & Turgut, M. (2020). Unemployment anxiety of last year college students. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(1), 56-64. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i1.4588
  • Yenilmez, K., Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Bal 0000-0002-4927-3945

Nedim Malkoç Bu kişi benim 0000-0003-4599-3547

Esma Taş 0000-0002-5377-2165

Selim Yıldız Bu kişi benim 0000-0002-5377-2165

Yayımlanma Tarihi 4 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bal, E., Malkoç, N., Taş, E., Yıldız, S. (2020). HAYDİ ANNELER SPORA PROJESİNE KATILAN KADINLARIN SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 19-29.

21116