Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Damilies of Historicicism

Yıl 2022, , 100 - 114, 31.05.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1067375

Öz

As revealed by Allah (c.c.), Hz. It should be said that the Qur'an, which was revealed to all humanity through the Prophet (pbuh), had a meaning far beyond being just a book for Muslims after its revelation. Because the Qur'an is both a guide for Muslims and a book that makes them exist in history and also gives them personality while maintaining their existence. The Qur'an has functioned as a source of nutrition and a vital value for Muslims since its revelation, in all past historicities as well as in the one we live in. Therefore, it is clear that this is again a miracle of the divine text. When viewed from this perspective, some solutions should be produced based on the Qur'an for the deadlocks of today's historicism. Because it is conscientiously true that all kinds of scientific and eye-opening ideas should be evaluated. However, imprisoning the lofty word in history is the greatest injustice that can be done to it. Developing different arguments about the validity of its provisions, especially by postponing the text of the Qur'an, both casts a shadow over the universality of the Qur'an and opens the subject of the divine text to discussion. In this sense, it is quite possible that it would be more meaningful and accurate to develop a method taking into account the Islamic tradition and acquis.

Kaynakça

  • Aydın, M. (2019). “Tarihselciliğin Tarihselliği”, Umran, 294, 20-32.
  • Akarsu, B. (1999). Felsefe Terimler Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Bardakoğlu, A. ( 2005). “2. Oturumun Müzakereleri”, “Kur’an’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu”, Kurav Yayınları.
  • Bubner, Rüdiger ( 1993). Modern Alman Felsefesi, (çev, Aziz Yardımlı), İdea Yayınevi.
  • Bolay, Süleyman H. (1997). “Hz. Peygamber’in Sünnetinde Değişim”, DeğişimSürecinde İslâm, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Çiftçi, A. ( 2000). “Kur’an’ı Okumak”, Kur’an’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, Bayrak Yayınları.
  • Demir, R. (2019). Tarihselcilerin Gelenekte Argüman Arayışları ve Bunların Eleştirisi, Vuslat, 212, 13-20.
  • Dıraz, Muhammed A. ( 1985). En mühim Mesaj, Akçağ Yayınları.
  • Dilthey, W. (1999). Tin Bilimlerine Giriş, çev, Doğan Özlem, Paradigma Yayınları.
  • Durali, T. (1999). Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı, Çantay Kitapevi.
  • Eren, Ş. (2019). Tartışılan Ayetler (Günümüz Tefsir Problemleri ve Çözüm Önerileri) Rağbet Yayınları.
  • Freund, J. ( 1991). Beşeri Bilim Teorileri, (çev., Burhaneddin Yediyıldız), T.T.K. Basımevi.
  • Görgün, T. ve Karaman, H. (2003). Kur’an-Kerim, Tarihselcilik ve Hermenötik, Işık Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (trs.). Felsefe Ansiklopedisi, yy.
  • Hizmetli, S. (1991). İslam Tarihçiliği Üzerine, Yeni Çizgi Yayınları.
  • İbn Manzur (1990). Lisânü’l Arap, Dârü’l Fikr.
  • Köse, A. (2010). Tarihselcilik ve Nesih İlişkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi.
  • Keskin, Z. (2008). Tarihsel Addedilen Ayetlerin Evrenselligi, Rağbet Yayınları.
  • Kesler, Mehmet F. (2001). “Kur’an’ı Kerim’in Evrenselligi ve Tarihsellik”, İslamî Araştırmalar Dergisi, 14 (1), 23-32.
  • Kotan, Ş. (2001). Kur’an ve Tarihselcilik, Beyan Yayınları.
  • Komisyon, T.D.K Türkçe sözlük, Ankara, T.D.K. Yayınları.
  • Laori, A. (1998). Tarihselcilik ve Gelenek, (çev, Hasan Bacanlı,Vadi). Yayınları.
  • Ozonkaya, Özer (1995). Temel Toplum Bilimler Sözlüğü, Cem Yayınevi.
  • Özgel, İ. (2002). Tarihselcilik Düşüncesi Bağlamında Kur’ân’ın Tarihsel Yorumu (Metodolojı Bir Teklif), (Yayımlanmamış Doktora Tezi), SüleymanDemirel Üniversitesi.
  • Özlem, D. (200). Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, İnkılap Kitapevi.
  • Özdes, T. (2005). Kur’an ve Nesh Problemi, Fecr Yayınları.
  • Özsoy, Ö. (2004). Kur’an ve Tarihsellik Yazıları Kitâbiyât.
  • Paçacı, M. (1996). Kur’an ve Ben Ne Kadar Tarihseliz?, İslami Araştırmalar, 9 (2), 119-134.
  • Paret, R. (1995). Kur’ân Üzerine Makaleler, çev, Ömer Özsoy. Ankara Okulu Yayınları.
  • Polat, Fethi A. (2009). Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar, İz Yayınları.
  • Rahman, F. (2001). Tarih Boyunca islami Metodoloji Sorunu (çev: Salih Akdemir), Ankara Okulu Yayınları.
  • Rahman, F. (2016). İslam ve Çağaşlık, Ankara Okulu Yayınları.
  • Serinsu, Ahmet N. (1996). Tarihsellik ve Esbâb-ı Nüzul, Şule Yayınları.
  • Salih, S. (1962). Mebahis. fiUlümi'l-Kur'an, yy.
  • Şimşek, M. S. (2011). Günümüz Tefsir Problemleri, Kitap Dünyası Yayınları.
  • Tosh, J. (1997). Tarihin Pesinde (çev., Özden Arıkan), Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Yurt, M. E. (2019). Varsayım, Kurgu ve Usûl Denkleminde Kur’ân’ın Tarihselliği Yanılgısı, Rağbet Yayınları.

Tarihselciliğin Çıkmazları

Yıl 2022, , 100 - 114, 31.05.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1067375

Öz

Allah (c.c.) tarafından vahyedilerek Hz. Peygamber (s.a.v.) vasıtasıyla bütün insanlığa indirilen Kur’ân’ın, gerek inzali sırasında gerek inzalin tamamlanmasından sonra Müslümanlar için sadece kutsal bir kitap olmanın çok ötesinde bir anlamı olduğu gerçeğini teslim etmek gerekir. Zira Kur’ân, Müslümanlar için hem bir hidayet rehberidir hem de onları tarihte var kılan ve aynı zamanda varlıklarını sürdürürken onlara şahsiyet kazandıran bir kitap konumundadır. Kur’ân-ı Kerim, günümüzde olduğu gibi geçmiş bütün zamanlarda da, inzâlinden beri Müslümanların beslenme kaynağı olmuş ve hayati bir değer olarak işlev görmüştür. Bunun ilahi metnin bir mücizesi olduğu açıktır. Bu minvalden bakıldığı zaman günümüz tarihselciliğinin çıkmazlarına Kur’ân’dan hareketle bazı çözümler üretilmelidir. Zira her türlü ilmi ve ufuk açıcı fikirlerin değerlendirilmesi gerekliliği, ilmi bir sorumluluktur. Ancak yüce kelamı tarihe hapsetmek ona yapılabilecek en büyük haksızlıktır. Özellikle Kur’ân metnini öteleyerek hükümlerinin geçerliliği konusunda farklı argümanlar geliştirmek, hem Kur’ân’nın evrenselliğine gölge düşürür hem de ilahi metinin muhtevasını tartışmaya açar. Bu anlamda İslam gelenek ve müktesebatını dikkate alarak usul geliştirmek daha anlamlı ve isabetli olacaktır.

Kaynakça

  • Aydın, M. (2019). “Tarihselciliğin Tarihselliği”, Umran, 294, 20-32.
  • Akarsu, B. (1999). Felsefe Terimler Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Bardakoğlu, A. ( 2005). “2. Oturumun Müzakereleri”, “Kur’an’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu”, Kurav Yayınları.
  • Bubner, Rüdiger ( 1993). Modern Alman Felsefesi, (çev, Aziz Yardımlı), İdea Yayınevi.
  • Bolay, Süleyman H. (1997). “Hz. Peygamber’in Sünnetinde Değişim”, DeğişimSürecinde İslâm, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Çiftçi, A. ( 2000). “Kur’an’ı Okumak”, Kur’an’ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Sempozyumu, Bayrak Yayınları.
  • Demir, R. (2019). Tarihselcilerin Gelenekte Argüman Arayışları ve Bunların Eleştirisi, Vuslat, 212, 13-20.
  • Dıraz, Muhammed A. ( 1985). En mühim Mesaj, Akçağ Yayınları.
  • Dilthey, W. (1999). Tin Bilimlerine Giriş, çev, Doğan Özlem, Paradigma Yayınları.
  • Durali, T. (1999). Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı, Çantay Kitapevi.
  • Eren, Ş. (2019). Tartışılan Ayetler (Günümüz Tefsir Problemleri ve Çözüm Önerileri) Rağbet Yayınları.
  • Freund, J. ( 1991). Beşeri Bilim Teorileri, (çev., Burhaneddin Yediyıldız), T.T.K. Basımevi.
  • Görgün, T. ve Karaman, H. (2003). Kur’an-Kerim, Tarihselcilik ve Hermenötik, Işık Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (trs.). Felsefe Ansiklopedisi, yy.
  • Hizmetli, S. (1991). İslam Tarihçiliği Üzerine, Yeni Çizgi Yayınları.
  • İbn Manzur (1990). Lisânü’l Arap, Dârü’l Fikr.
  • Köse, A. (2010). Tarihselcilik ve Nesih İlişkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi.
  • Keskin, Z. (2008). Tarihsel Addedilen Ayetlerin Evrenselligi, Rağbet Yayınları.
  • Kesler, Mehmet F. (2001). “Kur’an’ı Kerim’in Evrenselligi ve Tarihsellik”, İslamî Araştırmalar Dergisi, 14 (1), 23-32.
  • Kotan, Ş. (2001). Kur’an ve Tarihselcilik, Beyan Yayınları.
  • Komisyon, T.D.K Türkçe sözlük, Ankara, T.D.K. Yayınları.
  • Laori, A. (1998). Tarihselcilik ve Gelenek, (çev, Hasan Bacanlı,Vadi). Yayınları.
  • Ozonkaya, Özer (1995). Temel Toplum Bilimler Sözlüğü, Cem Yayınevi.
  • Özgel, İ. (2002). Tarihselcilik Düşüncesi Bağlamında Kur’ân’ın Tarihsel Yorumu (Metodolojı Bir Teklif), (Yayımlanmamış Doktora Tezi), SüleymanDemirel Üniversitesi.
  • Özlem, D. (200). Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, İnkılap Kitapevi.
  • Özdes, T. (2005). Kur’an ve Nesh Problemi, Fecr Yayınları.
  • Özsoy, Ö. (2004). Kur’an ve Tarihsellik Yazıları Kitâbiyât.
  • Paçacı, M. (1996). Kur’an ve Ben Ne Kadar Tarihseliz?, İslami Araştırmalar, 9 (2), 119-134.
  • Paret, R. (1995). Kur’ân Üzerine Makaleler, çev, Ömer Özsoy. Ankara Okulu Yayınları.
  • Polat, Fethi A. (2009). Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar, İz Yayınları.
  • Rahman, F. (2001). Tarih Boyunca islami Metodoloji Sorunu (çev: Salih Akdemir), Ankara Okulu Yayınları.
  • Rahman, F. (2016). İslam ve Çağaşlık, Ankara Okulu Yayınları.
  • Serinsu, Ahmet N. (1996). Tarihsellik ve Esbâb-ı Nüzul, Şule Yayınları.
  • Salih, S. (1962). Mebahis. fiUlümi'l-Kur'an, yy.
  • Şimşek, M. S. (2011). Günümüz Tefsir Problemleri, Kitap Dünyası Yayınları.
  • Tosh, J. (1997). Tarihin Pesinde (çev., Özden Arıkan), Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Yurt, M. E. (2019). Varsayım, Kurgu ve Usûl Denkleminde Kur’ân’ın Tarihselliği Yanılgısı, Rağbet Yayınları.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Reşit Özer 0000-0002-0247-9882

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özer, R. (2022). Tarihselciliğin Çıkmazları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(30), 100-114. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1067375