Bu araştırmanın amacı Türkiye’de zeka oyunları ile ilgili yapılan lisansüstü tezleri çeşitli açılardan incelemektir. Akıl ve zeka oyunları alanında yapılan lisansüstü tezlerin betimsel içerik analizinin yapıldığı bu çalışma, nitel araştırma yöntemi benimsenerek desenlenmiştir. Araştırma kapsamına giren çalışmalar ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bazı önemli bulgulara göre lisansüstü tezlerde en çok yüksek lisans düzeyinde çalışmaların yapıldığı, en fazla nicel ve karma yöntemin tercih edildiği, araştırma desenlerinden en fazla deneysel desenin kullanıldığı, araştırmaların çoğunda tercih edilen veri toplama aracının test olduğu, en çok ilkokul ve ortaokul öğrencileri ile çalışıldığı tespit edilmiştir. Çalışmaların amaçlarına göre dağılımına bakıldığında daha çok zeka oyunları dersini öğretmen ve öğrenci görüşü açısından inceleyen çalışmaların yapıldığı görülmüştür. Araştırmaların zeka oyunlarının öğrencilerin bilişsel durumlarına etkisiyle ilgili ulaşılan sonuçları incelendiğinde zeka oyunlarının problem çözme becerisini geliştirdiği, duyuşsal durumlarına etkisiyle ilgili sonuçlarında ise öğrencilerin zeka oyunlarından keyif aldığı en yaygın ulaşılan sonuçlardır. Yapılan çalışma sonrasında elde edilen bulgular doğrultusunda geliştirilen önerilere yer verilmiştir.
Zeka Oyunları Akıl Oyunları Doküman Analizi Betimsel İçerik Analizi
The aim of this research is to examine the postgraduate theses about intelligence games in Turkey from various perspectives. This study, in which the descriptive content analysis of the postgraduate theses in the field of mind and intelligence games was made, was designed by adopting the qualitative research method. The studies within the scope of the research were determined by criterion sampling. According to some important findings obtained as a result of the analysis, in the postgraduate theses, the most studies are done at the master's level, the quantitative and mixed methods are preferred the most, the experimental design is used the most among the research designs, the preferred data collection tool in most of the studies is the test, the primary and secondary school schools are the most preferred. Considering the distribution of the studies according to their aims, it was seen that there were mostly studies examining the mind games lesson from the point of view of teachers and students. When the results of the studies regarding the effect of the studies on the cognitive states of the students are examined, it is the most common results that the intelligence games improve the problem-solving skills and that the students enjoy the intelligence games in the results of the effects on the affective states. Suggestions developed in line with the findings obtained after the study are included.
Intelligence Games Brain Teasers Mind Games Document Analysis Descriptive Content Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 28 |