BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Typefaces to Reading Comprehension

Yıl 2016, Sayı: 10, 257 - 273, 01.10.2016

Öz

In this research, the effects of typeface that can be used for writing textbooks on comprehension have been examined. In accordance with this purpose, in typographical categorization of typefaces and in this categorization includes 3 typefaces that is used frequently. As a result the classification of the typefaces that have chosen were “Times New Roman” that is the foremost of quotation marked typefaces and school books that have taught in schools, “Arial” that is half quotation marked, “Comic Sans” is that without quotation marked. As the result of research it is ascertained that the students that have read the texts that include the typefaces without quotation marked are better to understand that they read rather than the students that have read the texts that include the quotation marked and half quotation marked typefaces. Typeface of the text effects comprehension.

Kaynakça

  • Alkan C. (2005). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Anılan H. (2004) Bazı değişkenler açısından Türkçe dersinde okuduğunu anlama Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:6 (2), 90- 102.
  • Arı G. ( Türkçe Ders Kitaplarında Fiziksel ve Biçimsel Görünüm. H. Ülper (Ed.), Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2) 259-290
  • Arslan, A. (2013). Okuma becerisi ile ilgili makalelerde cinsiyet değişkeni, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Dergisi Sayı:2/2, 251-265
  • Aytaş G. (2005) Okuma Eğitimi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Cilt: 3 (4), 461-470.
  • Baş E. Tekel E. (2012). Okuma metinlerinde metin hizalama teknikleri ile okuma hızı ilişkisinin belirlenmesi, 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu 26 Mayıs 2012 Çayeli, RİZE
  • Büyüköztürk, Ş. (2010) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. (2006). How to Desing and Evaluate Research in Education, Six Edition, Newyork: Mc Graw Hill-International Edi- tion.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (12), 178-195.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karasar, N.(2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları
  • Keklik, S. (2016). “Yazma Eğitimiyle İlgili İki Ders Önerisi: Düşünceye Dayalı Metin Yazma ve Kurmaca Metin Yazma Dersi”, Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi, 1 (1), 86-109.
  • Kutlu,Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S.,Kumandaş. H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup olmama durumları- nın kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Yaz 2(1),132-139 MEB (2011). PISA Raporları.
  • Tok, M. ve Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı ola- rak değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50), 73-95.
  • Tosunoğlu, M.(2010). Farklı yazı stillerinin okuduğunu anlama sürecine etkisi, TÜBAR - XXVII-Bahar,679-690
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe Sözlük ( 11. Baskı ) Ankara
  • Yıldırım, Ö (2012). Okuduğunu Anlama Başarısıyla ilişkili Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi ( PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırılması) Ankara Üniversitesi. http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/24723.

Yazı Karakterlerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi

Yıl 2016, Sayı: 10, 257 - 273, 01.10.2016

Öz

Bu araştırmada ders kitaplarının yazımında kullanılabilecek yazı karakterlerinin okuduğunu anlamaya etkisi araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda yazı karakterlerinin tipografi olarak sınıflandırılmasından ve bu sınıflandırma içerisinde okuma materyallerinde sıklıkla kullanılan üç yazı karakterine yer verilmiştir. Bu sınıflandırma sonucunda seçilen yazı karakterleri; serifli yazı karakterlerinin başında gelen ve halen okullarda okutulmakta olan ders kitaplarında da kullanılan "Times New Roman", yarı serifli yazı karakterlerinden "Arial", serifsiz yazı karakterlerinden ise "Comic Sans" 'tır. Araştırma sonucunda serifsiz tırnaksız yazı karakterleri ile yazılmış olan metinleri okuyan öğrencilerin, serifli tırnaklı ve yarı serifli yarı tırnaklı yazı karakterleri ile yazılmış metinleri okuyan öğrencilere göre okuduklarını anlamada daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Okunan metinlerdeki yazı karakterinin okuduğunu anlamaya etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan C. (2005). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Anılan H. (2004) Bazı değişkenler açısından Türkçe dersinde okuduğunu anlama Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt:6 (2), 90- 102.
  • Arı G. ( Türkçe Ders Kitaplarında Fiziksel ve Biçimsel Görünüm. H. Ülper (Ed.), Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2) 259-290
  • Arslan, A. (2013). Okuma becerisi ile ilgili makalelerde cinsiyet değişkeni, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Dergisi Sayı:2/2, 251-265
  • Aytaş G. (2005) Okuma Eğitimi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Cilt: 3 (4), 461-470.
  • Baş E. Tekel E. (2012). Okuma metinlerinde metin hizalama teknikleri ile okuma hızı ilişkisinin belirlenmesi, 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu 26 Mayıs 2012 Çayeli, RİZE
  • Büyüköztürk, Ş. (2010) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. (2006). How to Desing and Evaluate Research in Education, Six Edition, Newyork: Mc Graw Hill-International Edi- tion.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (12), 178-195.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Karasar, N.(2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları
  • Keklik, S. (2016). “Yazma Eğitimiyle İlgili İki Ders Önerisi: Düşünceye Dayalı Metin Yazma ve Kurmaca Metin Yazma Dersi”, Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Dergisi, 1 (1), 86-109.
  • Kutlu,Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S.,Kumandaş. H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup olmama durumları- nın kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Yaz 2(1),132-139 MEB (2011). PISA Raporları.
  • Tok, M. ve Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı ola- rak değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50), 73-95.
  • Tosunoğlu, M.(2010). Farklı yazı stillerinin okuduğunu anlama sürecine etkisi, TÜBAR - XXVII-Bahar,679-690
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe Sözlük ( 11. Baskı ) Ankara
  • Yıldırım, Ö (2012). Okuduğunu Anlama Başarısıyla ilişkili Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi ( PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırılması) Ankara Üniversitesi. http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/24723.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Başar Bu kişi benim

Elif Baş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Başar, M., & Baş, E. (2016). Yazı Karakterlerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(10), 257-273.