Social studies; It is a
multidisciplinary learning area that aims at realizing the social existence of
the individual by developing knowledge, skills and attitudes appropriate to
changing world and country conditions. Geography discipline has an important
place in the social studies course which consists of the merger of many fields
of social sciences. Geography education within the scope of Social Studies
students to gain geographic thinking, natural and human environment to
recognize aims to enable them to use the elements and establish healthy
relationships with their environment. The level and presentation of the geography
subjects discussed in the Social Studies textbooks in transferring these goals
to the students is extremely important in terms of ensuring the active
participation of the students in the course. In our study, the geography
subjects in the 4th grade textbook of Social Studies were evaluated by adequacy
of geography subjects for their appropriateness.Qualitative research method was
used within the scope of our research and the research findings were obtained
by document analysis. According to the findings, ”People, Places and Environments““Global
Links” and “Culture and Heritage” were determined as three learning areas
within the scope of the new Social Studies 4th grade social studies textbook.
As a result, although there are some deficiencies in terms of visuallity and
effectiveness of 4th grade Social Studies textbook, it has been concluded that
it is successful in introducing students with geography discipline.
Sosyal Bilgiler; bireyin değişen dünya ve
ülke koşullarına uygun bilgi, beceri ve tutum geliştirerek toplumsal varoluşunu
gerçekleştirilmesini amaçlayan çok disiplinli bir öğrenme alanıdır. Sosyal
bilimlerin birçok alanının birleşmesinden oluşan sosyal bilgiler dersi içerisinde coğrafya disiplini önemli bir yer
tutar. Sosyal Bilgiler dersi kapsamında coğrafya öğretimi öğrencilerin coğrafi
düşünme yeteneği kazanmasını, doğal ve beşeri çevrelerini tanımasını, çevreleri
ile sağlıklı ilişiler kurabilmelerini hedefler. Bu hedeflerin
öğrenciye aktarılmasında Sosyal Bilgiler ders kitaplarında ele alınan coğrafya
konularının düzeyi ve sunuluş biçimi, öğrencilerinin derse aktif katılımının
sağlanması açısından son derece önemlidir. Bu çalışmada, Sosyal Bilgiler 4.sınıf ders kitabındaki coğrafya konuları
ele alındı ve coğrafya konularının kazanımlarına uygunluğu noktasında yeterliliği değerlendirildi. Araştırma kapsamında nitel araştırma
yöntemi kullanılmış ve araştırma bulgularına doküman analizi yapılarak ulaşıldı.
Elde edilen bulgulara göre, hazırlanan yeni Sosyal
Bilgiler 4.sınıf Sosyal Bilgiler Ders
Kitabında coğrafya konuları kapsamında “İnsanlar, Yerler
ve Çevreler”, “Küresel Bağlantılar” ve “Kültür ve Miras” üç öğrenme alanı olarak tespit edildi. Sonuç olarak 4. sınıf Sosyal
Bilgiler ders kitabının görsellik ve etkinlik açısından bazı eksiklikleri bulunsa da öğrencileri coğrafya disiplini ile tanıştırma noktasında başarılı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 39 |