The purpose of
this study was to reveal the considerations of pre-service geography teachers
related to the concept of geography. For that purpose, word association test
was performed to the study group including 46 pre-service teachers studying at
geography final grade. So that, what pre-service teachers understood from the
geography key concept addressed to them and which answer words this concept
reminded to the students were tried to be revealed. Cognitive structure of the
pre-service teachers on geography was determined evaluating obtained data. The
study was carried out according to the qualitative research approach, and case
study design was used. The data obtained from word association test were
analyzed, and subjected to the content analysis. At the end of word association
test analysis, answer words pre-service geography teachers gave for the
“geography” key concept were coded, the same ones were grouped, and 6 different
categories were created. The categories titled as physical geography, parts of geography,
other sciences that the geography benefits from, and the relationship of
geography and environments were revealed as the dominant categories. The
different words that could not be included in one of the categories and the
ones that were repeated once were separately mentioned in the text. Totally 146
answer words were created by the students for the geography key concept. The
frequency of these words was determined to be 423. There were 120 words in 6
categories created from the answer words, and the number of repetition was 394.
The number of the words in these categories that were repeated for twice and
more was 68, and these were repeated for 342 times. The answer word that was
repeated once in these 6 categories was calculated to be 52. And the number of
words that were related to the concept but was not included in any categories
was 26, and the frequency was 29. Furthermore, there were no answer words that
were not related to the geography key concept.
Geography Concept Word Association Test Pre-Service Teacher Cognitive Structure
Bu çalışmanın amacı, coğrafya
öğretmen adaylarının, coğrafya kavramıyla ilişkili düşüncelerini ortaya
koymaktır. Bu amaçla, coğrafya son sınıfta öğrenim gören 46 öğretmen adayından
oluşan bir çalışma grubuna kelime ilişkilendirme testi uygulanmıştır. Böylece öğretmen
adaylarına yöneltilen coğrafya anahtar kavramından ne anladıkları ve bu
kavramın öğrencilerde hangi cevap kelimeleri çağrıştırdığı ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Elde edilen veriler değerlendirilerek öğretmen adaylarının
coğrafya konusundaki bilişsel yapıları ortaya konulmuştur. Bu çalışma nitel
araştırma yaklaşımına göre hazırlanmış olup, durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Kelime ilişkilendirme testinden elde edilen veriler analize
hazır hale getirilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Kelime
ilişkilendirme testi analizi ile coğrafya öğretmen adaylarının “coğrafya”
anahtar kavramına vermiş oldukları cevap kelimeler kodlanarak benzer olanlar
bir araya getirilmiş ve 6 ayrı kategori oluşturulmuştur. Fiziki Coğrafya,
Coğrafyanın Bölümleri ve Coğrafya Biliminin Yararlandığı Diğer Bilim Dalları,
Coğrafya ve Çevre ilişkisi isimli kategoriler baskın kategoriler olarak ortaya
çıkmıştır. Coğrafya anahtar kavramı için öğrenciler tarafından toplam 146 cevap
kelime üretilmiştir. Bu kelimelerin frekansı 423 olarak belirlenmiştir. Cevap
kelimelerden oluşturulan 6 kategoride 120 kelime yer alıp 394 tekrarlanma
sayısına sahiptir. Bu kategorilerde yer alan 2 kez ve üzerinde tekrar eden
cevap kelimelerin sayısı 68 olup 342 kez tekrarlanmıştır. Bu 6 kategori
içerisinde 1 kez tekrar eden cevap kelime ise 52 olarak hesaplanmıştır. Konuyla ilgili olan ancak kategorilere dahil
edilmeyen kelime sayısı ise 26 olup frekansı 29 dur. Ayrıca öğrencilerde
coğrafya anahtar kavramıyla ilişkili olmayan cevap kelimelere rastlanmamıştır.
Coğrafya Kavramı Kelime İlişkilendirme Testi Öğretmen Adayı Bilişsel Yapı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 39 |