Bu çalışmada Coğrafi Bilgi Sistemlerine
(CBS) dayalı Sosyal Bilgiler öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin mekânsal
düşünme becerileri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmada öğrencilerin
CBS’ye dayalı etkinliklerle yürütülen dersler hakkındaki görüşleri de tespit
edilmiştir. Araştırma,”2016-2017
eğitim-öğretim yılı Bahar döneminde, Giresun ili Espiye ilçesinde yer alan bir
ortaokuldaki 6. sınıf öğrencileriyle birlikte yürütülmüştür. Araştırma, yarı
deneysel yöntemin ön test-son test kontrol gruplu desenine dayalı olarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada”
bir deney (n=20) bir de kontrol grubu (n=21) bulunmaktadır. Deney grubunda
dersler CBS’ye dayalı etkinliklerle yürütülürken, kontrol grubunda ise mevcut öğretim
programına dayalı olarak yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen “Mekansal Düşünme Becerileri Testi” ön-test
ve son-test olarak kullanılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin yürütülen
uygulamalar hakkındaki görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
belirlenmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre deney ve
kontrol gruplarının Mekansal Düşünme Becerileri Testi son test ortalama
puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca, mülakat sonuçlarına göre, CBS’ye
dayalı Sosyal Bilgiler derslerinin daha etkili ve kalıcı öğrenme sağladığı ve
öğrencilerin derslerde bu teknolojinin kullanımı konusunda olumlu görüşlere
sahip oldukları belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak CBS’ye dayalı
öğretim uygulamalarının Sosyal Bilgiler dersinde etkin olarak kullanımı ve
mekânsal düşünme becerisinin geliştirilmesinde mekânsal teknolojilere yer
verilmesi önerisinde bulunulmuştur.
Sosyal Bilgiler Coğrafya Mekânsal Düşünme Becerisi Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)
In
this study, the effect of Geographic Information Systems (GIS) based Social
Studies teaching on the spatial thinking skills of 6th grade students was
investigated. In addition, it was aimed to determine the opinions of students
about social studies courses conducted with GIS based activities. The
study is conducted with 6th grade students in the spring term of 2016-2017 academic year, in a secondary school
located in district of Espiye in Giresun province. The research was conducted
based on the pretest-posttest control group design of the quasi-experimental
method. One experimental group (N= 20) and one control group (N= 21) were
included in the study. In the experimental group, the courses were conducted with
GIS-based activities and in the control group, according to the
curriculum-based teaching. In the study,
“Spatial Thinking Skills Test (STSsT)” was used as the data collection tool.
Experiment group students’ opinions were determined by the semi-structured
interview form.
According to the
results of the study, a significant
difference was found in favour of the experimental group among the final test
average scores. In addition, Interview results show that GIS-based social studies course
provided more effective, and permanent learning and students had positive
opinions about the use of this technology in the courses. Based on the results of the research, suggestions are provided on the
use of spatial technologies in the development of spatial thinking skills and
effective use of GIS-based teaching practices in Social Studies course.
Social Studies Geography Spatial Thinking Skills Geographic Information Systems (GIS)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 40 |