Bu
çalışmada Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Türkiye’ye komşu ülkeler hakkındaki
algıları, görüşleri ve coğrafi bilgi temelinde yeterliliklerini belirlemek
amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma
grubunu, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı birinci ve ikinci sınıfında
öğrenim gören 90 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubunun
oluşturulmasında amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır.
Araştırmanın verileri açık uçlu soruların yer aldığı bir yapılandırılmış veri
toplama aracı ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir.
Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının, Türkiye’ye komşu ülkelerin
konumu, fiziki, nüfus, ekonomik ve siyasi özelliklerine ilişkin yetersiz ve
hatalı ifadelere sahip oldukları ve bu ülkelerin Türkiye ile ilişkilerini
mekânsal olarak analiz edebilecek bilgi temelinden yoksun oldukları tespit
edilmiştir. Öğretmen adaylarının daha çok kalıp bilgi ve önyargılar üzerinden
ülkeler hakkında değerlendirmeler ve tanımlamalar yaptıkları, komşu ülkeler
hakkındaki tanımlamalarının dost-düşman ülkeler anlayışından beslendiği dikkati
çekmektedir. Katılımcıların öğretmen adayı oldukları gerçeğinden yola
çıkıldığında, Türkiye’nin çevresindeki ülkeler ve bu ülkelerin Türkiye ile
ilişkileri hakkında önyargı ya da kalıp yargılardan uzak, doğru ve derinlikli coğrafi
bilgilere ve mekânsal düşünme becerilerine sahip olmaları önem taşımaktadır. Bu
bağlamda, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programı ve programdaki ders
içeriklerinin düzenlenmesi önerilmektedir.
In the current study, it is aimed to determine
pre-service teachers’ perceptions, opinions and to determine their competences
on the basis of their geographical knowledge about the neighbouring countries
of Turkey. The study group of the study, employing the descriptive survey
model, consists of 90 first and second year students attending the Department
of Social Studies Teaching of an education faculty. In the selection of the
study group, purposive sampling method was used. A structured data collection
tool with open-ended questions was used as the data collection tool. The data
were analysed using content analysis. According to the obtained results, it was
concluded that the pre-service teachers have inadequate and incorrect
statements regarding the location, physical, population, economic and political
features of the Turkey's neighbouring countries and they do not have the
knowledge base needed to spatially analyse the neighbouring countries to
Turkey. It is noteworthy that, pre-service teachers make assessments about
countries through stereotypes and prejudices and it is noteworthy that the
definitions of neighbouring countries are based on the understanding of friends
and enemy countries. Based on the fact that the participants are pre-service
teachers, it is important that pre-service teachers’ having accurate, and
in-depth information and having spatial thinking skills about the neighbouring
countries to Turkey and these countries’ relationships with Turkey. In this
context, it is recommended that the Social Studies Education undergraduate
program and course content in this program be arranged.
Turkey Neighbouring countries İmage Pre-service Teacher Social Studies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 41 |