Bu çalışmanın amacı, coğrafya öğretmen adaylarının arazi çalışmalarına nasıl hazırlandıklarını ortaya koymaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ise 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı’nda eğitimine devam eden 36 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak 5 soruluk “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmış olup verilerin analizinde MAXQDA 22.2.0 yazılımından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda beş tema ve bu temalarla ilişkili kodlara ulaşılmıştır. Bu temalar; “arazi çalışmalarına hazırlık süreci”, “arazi çalışmaları sırasında bulunması gereken ekipmanlar”, “arazi çalışması için güzergâh berlirleme”, “arazi çalışmaları sırasında bilgileri/gözlemleri/bulguları kaydetme”, “arazi çalışmalarının coğrafyayı öğrenmeye katkısı” şeklinde adlandırılmıştır. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak için bir uzman görüşüne başvurulmuş olup hesaplamalarda Miles & Huberman (1994) tarafından geliştirilen formül kullanılmıştır. Bu formül doğrultusunda; birinci sorunun güvenirliği %88, ikinci ve üçüncü soruların güvenirliği %81, dördüncü sorunun güvenirliği %87, beşinci sorunun güvenirliği %92 ve tüm soruların güvenirliği %86 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın Çalışmanın sonucunda katılımcıların arazi çalışmalarının coğrafya eğitimine olumlu ve kalıcı bir katkı sağladığı, arazi çalışmalarına katılan bireylere coğrafi bakış açısı kazandırdığı konusunda görüş birliğinde oldukları saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların %94’ünün arazi çalışmalarına hazırlıklı katıldığı tespit edilmiştir.
Arazi Çalışmaları Coğrafya Eğitimi Coğrafya Öğretmen Adayları Hazırlık
The aim of this study is to reveal how prospective geography teachers prepare for fieldwork. In line with this purpose, the research was carried out using an action research design and qualitative research methods. The study group for the research consisted of 36 students continuing their education at Dokuz Eylül University, Buca Faculty of Education, Department of Geography Education, in the spring semester of 2021-2022 academic year. A 5-question “semi-structured interview form” was used as a data collection tool, and MAXQDA 22.2.0 software was used to analyze the data. As a result, five themes and codes related to these themes were reached. These themes were the “preparation process for fieldwork”, “equipment to be found during fieldwork”, “determining the route for fieldwork”, “recording information, observations, and findings during fieldwork” and “the contribution of fieldwork to learning geography”. An expert opinion was consulted to ensure the reliability of the study, and the formula developed by Miles & Huberman (1994) was used in the calculations. According to this formula, the reliability of the first question was calculated at 88%, the reliability of the second and third questions at 81%, the reliability of the fourth question at 87%, the reliability of the fifth question at 92%, and the reliability of all questions at 86%. As a result of the study, it was determined that the participants agreed that the fieldwork made a positive and permanent contribution to geography education and that the individuals participating in the fieldwork gained a geographical perspective. In addition, it was determined that 94% of the participants participated in the fieldwork.
Fieldwork Geography Education Geography Teacher Candidates Preparation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 49 |