Dünya turizminin gelişiminde demiryolu ulaşımı öncü rol üstlenmiştir. Ancak ülkemizde karayolu ulaşımına ağırlık verilerek demiryolunun geri planda bırakılması, gelişmiş bir demiryolu ağına ulaşılmasını engellemiştir. Bu durum gerek genel olarak yolcu taşımacılığında ve gerekse turizm ulaştırmasında demiryolunun geri kalmasına vesile olmuştur. Ancak son yıllarda Doğu Ekspresi (DE)’nin turistik açıdan rağbet görmeye başlaması ve Ankara-Kars güzergâhında özellikle turistlere hizmet edecek Turistik Doğu Ekspresi (TDE) seferlerinin hizmete konulması, demiryollarının turistik önemine dikkatleri çekmiştir. Bu bağlamda çalışmada, TDE örneği üzerinden geçmişten günümüze demiryollarının ülkemiz turizmine olan etkisi incelenmiş ve demiryolu turizminin ülkemizde canlandırılması için önerilerde bulunulmuştur. Betimsel araştırma deseninin tercih edildiği araştırmanın veri kaynağını ise ilgili kurumlardan elde edilen istatistiki veriler ile saha gözlemleri oluşturmaktadır. TDE, hem yolcularına sunduğu nostaljik yolculuk deneyimi hem de güzergâhı boyunca sahip olduğu manzara avantajı nedeniyle turistlerin yoğun ilgisini çekmiştir. Bu durum, varış destinasyonu olan Kars ilinde turistik hareketlilik oluşturduğu gibi, güzergâh boyunca uzun süreli molaların verildiği yerlerde de bir canlanmaya vesile olmuştur. Bununla birlikte seferlerinin tüm yıla yayılması ve diğer bazı alternatif turizm türleri ile entegre bir yapıya dönüştürülmesi, sürdürülebilir turizm gelişimine daha fazla hizmet edecektir. Ayrıca TCDD bünyesindeki diğer bazı ana hat güzergâhlarında da benzer uygulamalar gerçekleştirilebilir.
Railway transportation has played a leading role in the development of world tourism. However, in Türkiye, the emphasis was put on road transportation instead of railway transportation, leaving railway transportation to be less developed, which led to the lack of a developed rail network. This in turn led to railways being underdeveloped both in terms of tourism transportation and general passenger transportation. However, with the Eastern Express (EE) gaining popularity in terms of tourism in recent years and with the Touristic Eastern Express (TEE) services, which will specifically serve tourists on the Ankara-Kars route, being put into service, the touristic importance of railways has gained attention. In this context, in this study, the effect railways have had on tourism throughout the years has been examined via the case of TEE, and some suggestions are made for the betterment of railway tourism in Türkiye. The data source of the research for which the descriptive research design is preferred is the statistical data obtained from the relevant institutions and field observations. The TEE has attracted great attention from tourists for both the nostalgic trip experience it provides and the advantage it has in terms of scenery throughout its route. This led to not only touristic activity in its arrival destination, Kars province, but also a revival in places where long-term breaks were made throughout the route. Along with this, its services being spread throughout the year and integrated with other alternative types of tourism would contribute more to the development of sustainable tourism. Also, similar practices could be implemented on some other mainline routes within the TCDD (Turkish State Railways).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 50 |