Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Uygulamalarında Bilgisayar Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Sayı: 3, 260 - 274, 30.12.2017

Öz

Amaç: Bu
araştırma, Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin hemşirelik uygulamalarında
bilgisayar kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı
olarak yapıldı.



Yöntem:
Araştırmanın
evrenini, İstanbul’da bulunan özel bir üniversitenin Sağlık Bilimleri
Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören 254 öğrenci oluşturdu.
Araştırmada örneklem seçimine gidilmeksizin çalışmaya katılmayı kabul eden 206
öğrenci çalışma kapsamına alındı. Araştırmanın verileri araştırmacılar
tarafından hazırlanmış anket formu kullanılarak toplandı. Verilerin
özetlenmesinde tanımlayıcı istatistikler (aritmetik ortalama±standart sapma,
frekans ve yüzde değerleri) kullanıldı.



Bulgular:
Öğrencilerin
yarısından fazlası hemşirelik alanında bilgisayar kullanımının, bakımı
bireyselleştirerek bakımın kalitesini iyileştirdiğini, hemşirelik kayıtlarını
kolay ulaşılabilir kıldığını ve hemşirelik sürecini desteklediğini belirtti.
Aynı zamanda hasta verilerinin kaydedilmesinde zaman kazandırdığı ve böylece
hasta ile iletişime daha fazla zaman ayrılabildiği, kâğıt işlerini büyük ölçüde
azalttığı, hasta eğitimleri ve hizmet içi eğitimlerde büyük katkı sağladığı
görüşlerini destekledikleri saptandı. Ayrıca öğrencilerin yarısının bilgisayar
kullanımının hasta güvenliğini arttırdığı ve ilaç hatalarını önlediği görüşlerini
destekledikleri bulundu. 



Sonuç: Bu bulgular
doğrultusunda hemşirelik mesleğine başlayacak adayların, klinikte bilgisayar
kullanımının gerekliliği ile ilgili olumlu görüşte olduğu, temel bilgisayar
kullanımının dışında, hızla gelişen ve değişen sağlık bilişimi konusunda
mesleğe başlamadan önce ve başladıktan sonra bu konuda özelleşmiş eğitimler ile
desteklenmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Orr D, Appleton M, Wallin M. İnformation literacy and flexible delivery: Creating a conceptual framework and model. The Journal of American Librarianship. 2001; 27(6): 457–63.
  • Ertuğrul İ, Keskin N. İnternet’in Türkçenin Kullanımında ve Toplum- Birey Yapısının Değişimindeki Rolü. IUYD. 2012;3(2): 79-88.
  • Winn W. “Current Trends in Educational Technology Research: The Study of Learning Environments”. Educational Psychology Review. 2002; 14 (3): 331-350.
  • Fidancıoğlu H, Beyda KD, Özer FG., Kızılkaya M. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin İnternet Kullanımına Yönelik Görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2009; 2(1): 3-9.
  • Kısa B, Kaya H. Hemşire Öğretim Elemanlarının Teknolojiye İlişkin Tutumları. TOJET. 2006; 5(2): 78-83. George LE, Davıdson LJ, Serapıglıa CP, Barla S, Thotakura A. Technology In Nursıng Educatıon: A Study Of PDA Use By Students. Prof Nurs. 2010; 26: 371–6.
  • McNeil, JB, Elfrink LV, Bickford JC, Pierce TS, Beyea CS, Averill C, Klappenbach,C. Nursing information technology knowledge. Survey, Journal of Nursing Educatio. 2003;, 42: 341-349.
  • Akcan A, Keser İ, Sucu G, Saka O. Hemşirelik Dersi Alan Öğrencilerin Hemşirelik Bilişimine İlişkin Görüşleri. Antalya: Dördüncü Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi. Bildiri Özetleri Kitabı; 2007. s.78-82.
  • Köse, A. Hemşirelerin Bilgisayar Kullanım Durumları ve Hemşirelik Bilişimi Hakkındaki düşünceleri-Trabzon İline Ait Bir Çalışma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye, 2011.
  • Koç Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamalarında Bilgisayar Kullanımı Konusundaki Görüşlerinin Belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006; 10(2):29-40.
  • Softa HK, Akduran F, Akyazı E. Hemşirelerin Bilgisayar Kullanımlarına yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3(3): 845-858.
  • Hallila LE, Zubaidi RA., Ghamdi NA, Alexander G. Nursing students' use of Internet and Computer for their Education in the College of Nursing. Int J Nurs Clin Pract. 2014; 1: 108.
  • Ajuwon GA. Computer and internet use by first year clinical and nursing students in a Nigerian teaching hospital. BMC Med Inform Decis Mak.2003; 3: 10.
  • Aştı, T. Öğrenci hemşirelerin bilgisayar kullanımı ve bilgisayardan yararlanma durumları. I. Uluslar arası& V.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kitabı. Nevşehir. Özlem Grafik Matbaacılık: 2001.. s.369-372.
  • Bremner MN, Brannan JD. A computer simulation for the entry level R.N:computer simulation, Nurses Staff Development. 2000; 16(1).
  • Jeffries P. Technology trends in nursing education: next steps, Journal of Nursing Education. 2005; 44: 3-4.
  • Edmunds L. Computer-Assisted Nursing Care. The American Journal of Nursing. 1982; 82 (7): 1076-1079.
  • Yılmaz A. Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri, Hemşirelik Bilgi Sistemleri (Nursing Information Systems): 2013.s.125-6.
  • Thede, L.Q. (1999). Computer in Nursing. Lippinoctt Company, Philadelphia, 238-249.
  • Akça AA.Temel hemşirelik. kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul: Medikal; 2007.
  • Yüksekdağ BB. Hemşirelik eğitiminde bilgisayar teknolojisinin kullanımı. AUAd. 2015; 1(1): 103-118.
  • Başar A, Delice ST, İlhan MN, Ergün M, Soncul H. Hemşirelik Hizmetlerinde Bilgisayar Kullanımı – Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Örneği. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 2008; 1(1): 43-6.
  • Erdemir F, Hanoğlu Z, Akman A. Hemşirelerin bilgisayar ve internet kullanma durumu ve hemşirelikte bilgisayar kullanımının değerine ilişkin görüşleri. 2006; 2. Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi.
  • Lu CY, Roughead E. Determinants of Patient-Reported Medication Errors: A Comparison among Seven Countries. The International Journal of Clinical Practice. 2011; 65(7):733-40.
  • Forni A, Chu, HT, Fanikos, J. Technology utilization to prevent medication errors. Current Drug Safety. 2010; 5(1):13-8.

Determination of Nursing Students’ Opinion Related to Computer Use in Nursing Practice

Yıl 2017, Sayı: 3, 260 - 274, 30.12.2017

Öz

Aim: This descriptive study
was performed in order to determine nursing students opinion related to use of computers
in nursing practice.



Method: The population of the
study comprised 254 nursing students at a private Health Sciences College in
Istanbul in the study, without going to sampling, 206 students who agreed to
participate were included to study. The research data were collected via a
questionnaire which was prepared by the researchers. Descriptive statistics
(arithmetic mean ± standard deviation, frequency and percentage values) were
used to summarize the data.



Findings: 
More than half of the students stated that, using computers
in the field of nursing supports nursing process, improves the quality of the
nursing, makes the nursing records easily accessible. At the same time it has
been found that, using computer saves time during the saving of patient data
and thus allowing more time to communicate with the patient, it reduces the
paper work and contributes a lot to patient trainings and in-service trainings.
Also it's found that half of the students supported the use of computers to improve
patient safety and prevent drug mistakes.



Conclusion: According
to these findings, we concluded that the candidates who will start the nursing
profession agree about the necessity of using computers in the clinic and that
they should be supported by specialized education about rapidly developing and
changing health informatics besides basic computer use before and after
starting their profession.

Kaynakça

  • Orr D, Appleton M, Wallin M. İnformation literacy and flexible delivery: Creating a conceptual framework and model. The Journal of American Librarianship. 2001; 27(6): 457–63.
  • Ertuğrul İ, Keskin N. İnternet’in Türkçenin Kullanımında ve Toplum- Birey Yapısının Değişimindeki Rolü. IUYD. 2012;3(2): 79-88.
  • Winn W. “Current Trends in Educational Technology Research: The Study of Learning Environments”. Educational Psychology Review. 2002; 14 (3): 331-350.
  • Fidancıoğlu H, Beyda KD, Özer FG., Kızılkaya M. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin İnternet Kullanımına Yönelik Görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2009; 2(1): 3-9.
  • Kısa B, Kaya H. Hemşire Öğretim Elemanlarının Teknolojiye İlişkin Tutumları. TOJET. 2006; 5(2): 78-83. George LE, Davıdson LJ, Serapıglıa CP, Barla S, Thotakura A. Technology In Nursıng Educatıon: A Study Of PDA Use By Students. Prof Nurs. 2010; 26: 371–6.
  • McNeil, JB, Elfrink LV, Bickford JC, Pierce TS, Beyea CS, Averill C, Klappenbach,C. Nursing information technology knowledge. Survey, Journal of Nursing Educatio. 2003;, 42: 341-349.
  • Akcan A, Keser İ, Sucu G, Saka O. Hemşirelik Dersi Alan Öğrencilerin Hemşirelik Bilişimine İlişkin Görüşleri. Antalya: Dördüncü Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi. Bildiri Özetleri Kitabı; 2007. s.78-82.
  • Köse, A. Hemşirelerin Bilgisayar Kullanım Durumları ve Hemşirelik Bilişimi Hakkındaki düşünceleri-Trabzon İline Ait Bir Çalışma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye, 2011.
  • Koç Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamalarında Bilgisayar Kullanımı Konusundaki Görüşlerinin Belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006; 10(2):29-40.
  • Softa HK, Akduran F, Akyazı E. Hemşirelerin Bilgisayar Kullanımlarına yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3(3): 845-858.
  • Hallila LE, Zubaidi RA., Ghamdi NA, Alexander G. Nursing students' use of Internet and Computer for their Education in the College of Nursing. Int J Nurs Clin Pract. 2014; 1: 108.
  • Ajuwon GA. Computer and internet use by first year clinical and nursing students in a Nigerian teaching hospital. BMC Med Inform Decis Mak.2003; 3: 10.
  • Aştı, T. Öğrenci hemşirelerin bilgisayar kullanımı ve bilgisayardan yararlanma durumları. I. Uluslar arası& V.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Kitabı. Nevşehir. Özlem Grafik Matbaacılık: 2001.. s.369-372.
  • Bremner MN, Brannan JD. A computer simulation for the entry level R.N:computer simulation, Nurses Staff Development. 2000; 16(1).
  • Jeffries P. Technology trends in nursing education: next steps, Journal of Nursing Education. 2005; 44: 3-4.
  • Edmunds L. Computer-Assisted Nursing Care. The American Journal of Nursing. 1982; 82 (7): 1076-1079.
  • Yılmaz A. Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri, Hemşirelik Bilgi Sistemleri (Nursing Information Systems): 2013.s.125-6.
  • Thede, L.Q. (1999). Computer in Nursing. Lippinoctt Company, Philadelphia, 238-249.
  • Akça AA.Temel hemşirelik. kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul: Medikal; 2007.
  • Yüksekdağ BB. Hemşirelik eğitiminde bilgisayar teknolojisinin kullanımı. AUAd. 2015; 1(1): 103-118.
  • Başar A, Delice ST, İlhan MN, Ergün M, Soncul H. Hemşirelik Hizmetlerinde Bilgisayar Kullanımı – Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Örneği. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 2008; 1(1): 43-6.
  • Erdemir F, Hanoğlu Z, Akman A. Hemşirelerin bilgisayar ve internet kullanma durumu ve hemşirelikte bilgisayar kullanımının değerine ilişkin görüşleri. 2006; 2. Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi.
  • Lu CY, Roughead E. Determinants of Patient-Reported Medication Errors: A Comparison among Seven Countries. The International Journal of Clinical Practice. 2011; 65(7):733-40.
  • Forni A, Chu, HT, Fanikos, J. Technology utilization to prevent medication errors. Current Drug Safety. 2010; 5(1):13-8.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Karadağlı Bu kişi benim

Aslı Genç

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Kabul Tarihi 11 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 3

Kaynak Göster

JAMA Karadağlı F, Genç A. Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Uygulamalarında Bilgisayar Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. IGUSABDER. 2017;:260–274.

 Alıntı-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0)