Öz
Amaç: Günümüzde öğrencilerin akıllı telefonlarını ders sırasında ders dışı amaçlarla kullanmaları eğiticilerin kontrol etmekte zorlandıkları bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin ders esnasında akıllı telefon üzerinden gerçekleştirdikleri siber aylaklık düzeylerini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki bu araştırma iki devlet ve iki vakıf üniversitesinde sağlıkla ilgili lisans programlarında öğrenim gören 892 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, Soru Formu ve Polat (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Derslerde Akıllı Telefon Siber Aylaklığı Ölçeği (DATSA) kullanılarak yüzyüze anket tekniği ile toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin derslerde akıllı telefon siber aylaklığı düzeylerinin düşük (2,33 ± 1,11) olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan kadın öğrencilerin erkek öğrencilere; 21 ve üzeri yaşa sahip öğrencilerin 20 ve altı yaşa sahip öğrencilere; Marmara bölgesinde okuyan öğrencilerin Akdeniz bölgesinde okuyan öğrencilere; Beslenme ve Diyetetik bölümünde okuyan öğrencilerin Hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilere göre derslerde akıllı telefon siber aylaklığı düzeyleri anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Derste akıllı telefonla sanal aylaklık davranışının sıklığı cinsiyet, yaş, coğrafi bölge ve öğrencilerin okudukları bölümden etkilenmektedir. Bu çalışma, etkili öğretme ve öğrenme ortamlarına yönelik planlamalara yol göstermesi bakımından eğiticilere temel bir bilgi sağlar.
Teşekkür
Yazarlar çalışmaya katılan tüm öğrencilere teşekkür eder.