Aim: The academic performance of the students decreases due to menstrual symptoms. Anxiety stands as a notable determinant influencing menstrual symptoms. Therefore, the aim of the study to examine students’ anxiety levels and dysmenorrhea variables during lecture and exam periods.
Method: Menstrual symptoms and anxiety levels were measured the Menstruation Symptom Scale and State and Trait Anxiety Inventory in female students (age: 21.09±1.70 years). The differences between academic periods and the relationship between anxiety and menstrual symptoms were analysed.
Results: Anxiety and menstrual symptoms increased during the exam period, when compared to the lecture period (p<0.05). Menstruation symptoms and anxiety were found to be correlated in the exam period (p<0.05).
Conclusion: It has been reported that students experience more severe menstrual symptoms and anxiety during exam periods compared to regular semesters. Future interventions should aim to reduce the negative impact of exam-related anxiety on menstrual symptoms. There is a need for further research to address these barriers in academic settings for female students.
Amaç: Öğrencilerin akademik performansı, menstrüasyon semptomları nedeniyle düşmektedir. Anksiyete, menstrüasyon semptomlarını etkileyen önemli bir faktör olarak öne çıkmaktadır. Bu nedenle, çalışmanın amacı, öğrencilerin ders ve sınav dönemlerindeki anksiyete seviyeleri ve dismenore değişkenlerini incelemektir.
Yöntem: Menstrüasyon semptomları ve anksiyete seviyeleri, kadın öğrencilerde (yaş: 21,09±1,70 yıl) Menstrüasyon Semptomları Ölçeği ve Durumluk-Sürekli Anksiyete Envanteri kullanılarak ölçülmüştür. Akademik dönemler arasındaki farklar ile anksiyete ve menstrüasyon semptomları arasındaki ilişki analiz edilmiştir.
Bulgular: Sınav döneminde, ders dönemiyle karşılaştırıldığında anksiyete ve menstrüasyon semptomlarının arttığı bulunmuştur (p<0,05). Menstrüasyon semptomları ile anksiyete arasında sınav döneminde bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Sınav dönemlerinde, öğrencilerin normal dönemlere göre daha şiddetli menstrüasyon semptomları ve anksiyete yaşadıkları bildirilmiştir. Gelecekteki müdahaleler, sınavla ilgili anksiyetenin menstrüasyon semptomları üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmayı hedeflemelidir. Kadın öğrenciler için akademik ortamlardaki bu engelleri ele almak amacıyla daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Stres, Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Fizyoterapi, Rehabilitasyon |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 24 |
Alıntı-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0)