Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Internet Addiction in Family Harmony on Children of Parents with Children Between 7-11 Years of Age

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 629 - 645, 21.10.2025
https://doi.org/10.17336/igusbd.1308997

Öz

Aim: The aim of this study is to examine the impact of children’s internet addiction on family cohesion among parents with children aged 7-11.
Method: The study employed a relational survey model and was analyzed using data from a sample group of 396 parents. Data collection tools included the “Personal Information Form,” the “Parent-Child Internet Addiction Scale,” and the “Family Cohesion Scale.” Normality tests indicated that the data were normally distributed, and analyses were conducted using Independent Samples T-Test, ANOVA, Posthoc Tukey Test, Pearson Correlation Analysis, and Simple Linear Regression Analysis.
Findings: The analyses revealed a significant and negative correlation between children’s internet addiction levels and family cohesion (r = -0,23, p < 0,05). The effects of internet addiction sub-dimensions on family cohesion were determined as follows: social isolation 5%, dysfunctionality 8%, withdrawal 9%, and control difficulty 8%.
Results: The study findings reveal that children's internet addiction can negatively impact family cohesion. Educational programs to regulate children's internet use and guidance services to strengthen family communication are recommended.

Kaynakça

  • ACAT, B. (2019). Ergenlerde dindarlık, değerler, internet bağımlılığı ve hayat memnuniyeti ilişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • AK, Ş., KORUKLU, N., & YILMAZ, Y. A. (2007). Study on Turkish adolescent's internet use: possible predictors of internet addiction. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 16(3), 205-209. doi: 10.1089/cyber.2012.0255
  • AKAY, E., & KAYILI, G. (2023). Dijital ebeveynlik tutumları ile ergenlerde internet bağımlılığı ve duyguları yönetme becerileri arasındaki ilişki. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 6(11), 48-66. doi:10.36731/cg.1298078
  • ARISOY, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1), 55-67.
  • AVŞAROĞLU, S., & AKBULUT, Ö. F. (2020). Sağlıklı aile yapısı açısından bir risk faktörü: internet bağımlılığı. International Social Sciences Studies Journal, 6(65), 2879–2902. doi: 10.26449/sssj.2456
  • AYDIN, G. (2018). Çocuklarda internet bağımlılığı ve benlik saygısı arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • BAYHAN V. (2011). Lise öğrencilerinde internet kullanma alışkanlığı ve internet bağımlılığı (Malatya Uygulaması). Akademik Bilişim 11-XIII. Akademik Bilişim Konferansı’nda sunulan sözlü bildiri. İnönü Üniversitesi, Erişim tarihi: 15.01.2024 http://ab.org.tr/ab11/kitap/bayhan_AB11.pdf adresinden edinilmiştir.
  • BAYKAN, N. (2014). Anne-baba tutumları ile internet bağımlılık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul
  • BAYRAM, S. B., & GÜNDOĞMUŞ, G. (2016). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı eğilimlerinin ve yalnızlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (54), 307-318.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., & DEMİREL, F. (2023). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
  • CAPLAN, S. E. (2007). Relations among loneliness, social anxiety, and problematic Internet use. CyberPsychology & Behavior, 10(2), 234-242. doi:10.1089/cpb.2006.9963
  • CHEN, I. H., LEE, Z. H., DONG, X. Y., GAMBLE, J. H., & FENG, H. W. (2020). The influence of parenting style and time management tendency on internet gaming disorder among adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 9120. https://doi.org/10.3390/ijerph17239120
  • CHI, X., HONG, X., & CHEN, X. (2020). Profiles and sociodemographic correlates of internet addiction in early adolescents in Southern China. Addictive Behaviors, 106, 1–7. doi: 10.1016/j.addbeh.2020.106385
  • COŞKUN, S., KILIÇ, H. S., & SARIKOÇ, G. (2021). Ebeveynlerin aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumları ile ergenlerin internet bağımlılığı. Humanistic Perspective, 3(3), 780-799. doi: 10.47793/hp.1000101
  • CRONE, E. A., WENDELKEN, C., VAN LEIJENHORST, L., HONOMICHL, R. D., CHRISTOFF, K., & BUNGE, S. A. (2009). Neurocognitive development of relational reasoning. Developmental science, 12(1), 55-66. doi:10.1111/j.1467-7687.2008.00743.x
  • ÇALIK, G. (2020). Lise dönemi adolesanlarda internet bağımlılığının aile içi uyuma ve okul başarısına etkilerinin değerlendirilmesi. (Tıpta uzmanlık tezi). Sağlık Bilimleri Üniversitesi, İstanbul.
  • ÇALIŞKAN, N., & ASLANDEREN, M. (2014). Aile içi iletişim ve siber yaşam: teorik bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 263-277.
  • ÇELİK, T. (2020). İnternet bağimliliği sosyal uyum ilişkisi: ilköğretim örneği. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ÇİVİTÇİ, N., ÇİVİTCİ, A., & FİYAKALI, N. C. (2009). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış olan ergenlerde yalnızlık ve yaşam doyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 493-525.
  • DİKMEN, M., &TUNCER, M. (2018). İnternet bağımlılığının aile ilişkilerine etkisi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 5(1), 34-52.
  • DONG, W., TANG, H., WU, S., GUANGLİ, L., SHANG, Y., & CHEN, C., (2024). The effect of social anxiety on teenagers’ internet addiction: the mediating role of loneliness and coping styles. BMC Psychiatry 24, 395. doi:10.1186/s12888-024-05854-5
  • DURSTON, S., & CASEY, B. J. (2006). What have we learned about cognitive development from neuroimaging? Neuropsychologia, 44 (11), 2149-2157. doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2005.10.010
  • EKŞİ, F., & ÜMMET, D. (2013). Bir kişilerarası iletişim problemi olarak internet bağımlılığı ve siber zorbalık: psikolojik danışma açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 91-115.
  • EMINOĞLU, C. (2021). Erken çocuklukta duygu düzenleme becerilerinin aile sistemleri açisindan incelenmesi: ebeveyn istismar farkindaliği, evlilik uyumu, kardeş ilişkileri ve genel aile uyumu. (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • ESEN, E. (2010). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • EŞGI N. (2014). Aile-çocuk İnternet Bağımlılık Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik vegüvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi.;22(2):807-39
  • GÖLDAĞ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1287-1315.
  • GÜNNAR, S. (2016). Adana ili merkez ilçelerinde öğrenim gören lise öğrencilerinin internet bağımlılığı prevalansi ve bu bağımlılığının yalnılık ve aile dinamikleri ile ilişkisi. (Tıpta uzmanlık tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • KRAUT, R., PATTERSON, M., LANDMARK, V., KIESLER, S., MUKOPHADHYAY, & T., SCHERLIS, W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well being, American Psychologist, 53, 1017–1031. doi: 10.1037/0003-066X.53.9.1017
  • KULA, M. D., EKŞİ, H., & DEMİRCİ, İ. (2018). Aile Uyum Ölçeği’nin Türkçe formunun psikometrik özellikleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 97-106.
  • MORAHAN, M., J., & SCHUMACHER, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29. doi: 10.1016/S0747-5632(99)00049-7
  • NIU, G., WANG, Y., WU, L., TIAN, Y., & ZHOU, Z. (2023). The association between online learning, parents' marital status, and internet addiction among adolescents during the COVID-19 pandemic period: A cross-lagged panel network approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(9), 5727. https://doi.org/10.3390/ijerph20095727
  • OBUZ, F. (2021). Okul öncesi çocuğunun internet kullanımı ve sorunlu davranişları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • ODABAŞI, H. F., KABAKÇI, I., & ÇOKLAR, A. N. (2007). İnternet, çocuk ve aile. Nobel Yayınları. ONGUNER, S. (2020). 7-18 yaş arası çocuklarda internet bağımlılığı ve çocukların günlük alışkanlıkları üzerine olumsuz etkilerinin değerlendirilmesi. (Tıpta uzmanlık tezi). Sağlık Bilimleri Üniversitesi, İstanbul.
  • ÖGEL, K. (2017). İnternet bağımlılığı. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ÖNER, B. (2017). Ergenlerde serbest zamanda sıkılma algısı, internet bağımlılığı ve akademik başarıları arasindaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • ÖZDEMİR, O., GÜZEL ÖZDEMİR, P., KADAK, M., & NASIROĞLU, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 566-589. DOI: 10.5455/cap.20120433
  • POLAT, H., KÖK, B., & TEKELİ, M. R. (2019). 12-18 yaş arası çocuklarda sorunlu internet kullanımı. Bağımlılık Dergisi. 20(2), 61-71.
  • SARI, C., & KARADENİZ, H. (2019). İnternet bağımlılığının aile içi ilişkilere etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28 (4), 294-298.
  • SARI, S., & KUNT, H. (2014). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre internet kullanım durumlarının belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40, 263-280.
  • SARIÇAM, H. (2018). Aile uyum ölçeği kısa formunun (AUÖ-KF5) Türkçe’ye uyarlanması: Ön geçerlik ve güvenirlik çalışması. D. Köksal ve A. Ataç (Ed). VIII. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi tam metin kitabı içinde (335-340). Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Derneği.
  • SAYAR, K., & BENLİ, S. (2020). Dijital çocuk. Kapı Yayınları.
  • SCHNEIDER, L. A., KING, D. L., & DELFABBRO, P. H. (2017). Family factors in adolescent problematic internet gaming: a systematic review. Journal of Behavioral Addictions, 6(3), 321- 333. doi:10.1556/2006.6.2017.035
  • SONER O. (1995). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • TABACHNICK, B. G., & FIDELL, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson.
  • TORAN, M., ULUSOY, Z., AYDIN, B., DEVECİ, T., & AKBULUT, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • YILDIRIM, A., & ŞIMŞEK, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIRIM, İ. (2006). Ana baba desteği ve başarı. Anı Yayıncılık.
  • YILDIZ, M.C., &BÖLÜKBAŞ, K. (2005). İnternet kafeler, gençlik ve sosyal sapma, internet ve toplum. Anı Yayıncılık.
  • YOUNG, K.S. (2007). Cognitive behavior therapy with internet addicts: treatment outcomes and implications. CyberPsychology and Behavior, 10(5), 671-679. doi: 10.1089/cpb.2007.9971

7-11 Yaş Arası Çocuğu Olan Ebeveynlerin Çocuklarındaki İnternet Bağımlılığının Aile Uyumuna Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 629 - 645, 21.10.2025
https://doi.org/10.17336/igusbd.1308997

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, 7-11 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin çocuklarındaki internet bağımlılığının aile uyumuna etkisini incelemektir.
Yöntem: Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış ve analizler 396 ebeveynden oluşan bir çalışma grubu üzerinden gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Aile-Çocuk İnternet Bağımlılığı Ölçeği” ve “Aile Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin normallik testleri sonucunda normal dağılıma sahip olduğu belirlenmiş ve bu doğrultuda Bağımsız Örneklem T Testi, ANOVA, Posthoc Tukey testi, Pearson Korelasyon analizi ve Basit Doğrusal Regresyon analizleri uygulanmıştır.
Bulgular: Analizler sonucunda, çocukların internet bağımlılığı düzeyleri ile aile uyumları arasında anlamlı ve negatif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=-0,23, p <0,05). İnternet bağımlılığının alt boyutlarının aile uyumu üzerindeki etkileri sosyal soyutlanma %5, işlevsizlik %8, yoksunluk %9 ve kontrol güçlüğü %8 olarak tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışma bulguları, çocuklardaki internet bağımlılığının aile içi uyumu olumsuz etkileyebileceğini ortaya koymaktadır. Çocukların internet kullanımını düzenlemeye yönelik eğitim programları ve aile içi iletişimi güçlendirecek rehberlik hizmetleri önerilmektedir.

Kaynakça

  • ACAT, B. (2019). Ergenlerde dindarlık, değerler, internet bağımlılığı ve hayat memnuniyeti ilişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • AK, Ş., KORUKLU, N., & YILMAZ, Y. A. (2007). Study on Turkish adolescent's internet use: possible predictors of internet addiction. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 16(3), 205-209. doi: 10.1089/cyber.2012.0255
  • AKAY, E., & KAYILI, G. (2023). Dijital ebeveynlik tutumları ile ergenlerde internet bağımlılığı ve duyguları yönetme becerileri arasındaki ilişki. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 6(11), 48-66. doi:10.36731/cg.1298078
  • ARISOY, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1), 55-67.
  • AVŞAROĞLU, S., & AKBULUT, Ö. F. (2020). Sağlıklı aile yapısı açısından bir risk faktörü: internet bağımlılığı. International Social Sciences Studies Journal, 6(65), 2879–2902. doi: 10.26449/sssj.2456
  • AYDIN, G. (2018). Çocuklarda internet bağımlılığı ve benlik saygısı arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
  • BAYHAN V. (2011). Lise öğrencilerinde internet kullanma alışkanlığı ve internet bağımlılığı (Malatya Uygulaması). Akademik Bilişim 11-XIII. Akademik Bilişim Konferansı’nda sunulan sözlü bildiri. İnönü Üniversitesi, Erişim tarihi: 15.01.2024 http://ab.org.tr/ab11/kitap/bayhan_AB11.pdf adresinden edinilmiştir.
  • BAYKAN, N. (2014). Anne-baba tutumları ile internet bağımlılık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul
  • BAYRAM, S. B., & GÜNDOĞMUŞ, G. (2016). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı eğilimlerinin ve yalnızlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (54), 307-318.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., & DEMİREL, F. (2023). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
  • CAPLAN, S. E. (2007). Relations among loneliness, social anxiety, and problematic Internet use. CyberPsychology & Behavior, 10(2), 234-242. doi:10.1089/cpb.2006.9963
  • CHEN, I. H., LEE, Z. H., DONG, X. Y., GAMBLE, J. H., & FENG, H. W. (2020). The influence of parenting style and time management tendency on internet gaming disorder among adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 9120. https://doi.org/10.3390/ijerph17239120
  • CHI, X., HONG, X., & CHEN, X. (2020). Profiles and sociodemographic correlates of internet addiction in early adolescents in Southern China. Addictive Behaviors, 106, 1–7. doi: 10.1016/j.addbeh.2020.106385
  • COŞKUN, S., KILIÇ, H. S., & SARIKOÇ, G. (2021). Ebeveynlerin aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumları ile ergenlerin internet bağımlılığı. Humanistic Perspective, 3(3), 780-799. doi: 10.47793/hp.1000101
  • CRONE, E. A., WENDELKEN, C., VAN LEIJENHORST, L., HONOMICHL, R. D., CHRISTOFF, K., & BUNGE, S. A. (2009). Neurocognitive development of relational reasoning. Developmental science, 12(1), 55-66. doi:10.1111/j.1467-7687.2008.00743.x
  • ÇALIK, G. (2020). Lise dönemi adolesanlarda internet bağımlılığının aile içi uyuma ve okul başarısına etkilerinin değerlendirilmesi. (Tıpta uzmanlık tezi). Sağlık Bilimleri Üniversitesi, İstanbul.
  • ÇALIŞKAN, N., & ASLANDEREN, M. (2014). Aile içi iletişim ve siber yaşam: teorik bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 263-277.
  • ÇELİK, T. (2020). İnternet bağimliliği sosyal uyum ilişkisi: ilköğretim örneği. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ÇİVİTÇİ, N., ÇİVİTCİ, A., & FİYAKALI, N. C. (2009). Anne-babası boşanmış ve boşanmamış olan ergenlerde yalnızlık ve yaşam doyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 493-525.
  • DİKMEN, M., &TUNCER, M. (2018). İnternet bağımlılığının aile ilişkilerine etkisi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 5(1), 34-52.
  • DONG, W., TANG, H., WU, S., GUANGLİ, L., SHANG, Y., & CHEN, C., (2024). The effect of social anxiety on teenagers’ internet addiction: the mediating role of loneliness and coping styles. BMC Psychiatry 24, 395. doi:10.1186/s12888-024-05854-5
  • DURSTON, S., & CASEY, B. J. (2006). What have we learned about cognitive development from neuroimaging? Neuropsychologia, 44 (11), 2149-2157. doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2005.10.010
  • EKŞİ, F., & ÜMMET, D. (2013). Bir kişilerarası iletişim problemi olarak internet bağımlılığı ve siber zorbalık: psikolojik danışma açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 91-115.
  • EMINOĞLU, C. (2021). Erken çocuklukta duygu düzenleme becerilerinin aile sistemleri açisindan incelenmesi: ebeveyn istismar farkindaliği, evlilik uyumu, kardeş ilişkileri ve genel aile uyumu. (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • ESEN, E. (2010). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psiko-sosyal değişkenlerin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • EŞGI N. (2014). Aile-çocuk İnternet Bağımlılık Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik vegüvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi.;22(2):807-39
  • GÖLDAĞ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1287-1315.
  • GÜNNAR, S. (2016). Adana ili merkez ilçelerinde öğrenim gören lise öğrencilerinin internet bağımlılığı prevalansi ve bu bağımlılığının yalnılık ve aile dinamikleri ile ilişkisi. (Tıpta uzmanlık tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • KRAUT, R., PATTERSON, M., LANDMARK, V., KIESLER, S., MUKOPHADHYAY, & T., SCHERLIS, W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well being, American Psychologist, 53, 1017–1031. doi: 10.1037/0003-066X.53.9.1017
  • KULA, M. D., EKŞİ, H., & DEMİRCİ, İ. (2018). Aile Uyum Ölçeği’nin Türkçe formunun psikometrik özellikleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 97-106.
  • MORAHAN, M., J., & SCHUMACHER, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29. doi: 10.1016/S0747-5632(99)00049-7
  • NIU, G., WANG, Y., WU, L., TIAN, Y., & ZHOU, Z. (2023). The association between online learning, parents' marital status, and internet addiction among adolescents during the COVID-19 pandemic period: A cross-lagged panel network approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(9), 5727. https://doi.org/10.3390/ijerph20095727
  • OBUZ, F. (2021). Okul öncesi çocuğunun internet kullanımı ve sorunlu davranişları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • ODABAŞI, H. F., KABAKÇI, I., & ÇOKLAR, A. N. (2007). İnternet, çocuk ve aile. Nobel Yayınları. ONGUNER, S. (2020). 7-18 yaş arası çocuklarda internet bağımlılığı ve çocukların günlük alışkanlıkları üzerine olumsuz etkilerinin değerlendirilmesi. (Tıpta uzmanlık tezi). Sağlık Bilimleri Üniversitesi, İstanbul.
  • ÖGEL, K. (2017). İnternet bağımlılığı. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ÖNER, B. (2017). Ergenlerde serbest zamanda sıkılma algısı, internet bağımlılığı ve akademik başarıları arasindaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • ÖZDEMİR, O., GÜZEL ÖZDEMİR, P., KADAK, M., & NASIROĞLU, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 566-589. DOI: 10.5455/cap.20120433
  • POLAT, H., KÖK, B., & TEKELİ, M. R. (2019). 12-18 yaş arası çocuklarda sorunlu internet kullanımı. Bağımlılık Dergisi. 20(2), 61-71.
  • SARI, C., & KARADENİZ, H. (2019). İnternet bağımlılığının aile içi ilişkilere etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28 (4), 294-298.
  • SARI, S., & KUNT, H. (2014). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre internet kullanım durumlarının belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40, 263-280.
  • SARIÇAM, H. (2018). Aile uyum ölçeği kısa formunun (AUÖ-KF5) Türkçe’ye uyarlanması: Ön geçerlik ve güvenirlik çalışması. D. Köksal ve A. Ataç (Ed). VIII. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi tam metin kitabı içinde (335-340). Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Derneği.
  • SAYAR, K., & BENLİ, S. (2020). Dijital çocuk. Kapı Yayınları.
  • SCHNEIDER, L. A., KING, D. L., & DELFABBRO, P. H. (2017). Family factors in adolescent problematic internet gaming: a systematic review. Journal of Behavioral Addictions, 6(3), 321- 333. doi:10.1556/2006.6.2017.035
  • SONER O. (1995). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • TABACHNICK, B. G., & FIDELL, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Pearson.
  • TORAN, M., ULUSOY, Z., AYDIN, B., DEVECİ, T., & AKBULUT, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • YILDIRIM, A., & ŞIMŞEK, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIRIM, İ. (2006). Ana baba desteği ve başarı. Anı Yayıncılık.
  • YILDIZ, M.C., &BÖLÜKBAŞ, K. (2005). İnternet kafeler, gençlik ve sosyal sapma, internet ve toplum. Anı Yayıncılık.
  • YOUNG, K.S. (2007). Cognitive behavior therapy with internet addicts: treatment outcomes and implications. CyberPsychology and Behavior, 10(5), 671-679. doi: 10.1089/cpb.2007.9971
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk ve Ergen Gelişimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halenur Kütük 0000-0002-1749-8568

Esin Sezgin 0000-0002-9772-9855

Kabul Tarihi 6 Ağustos 2025
Erken Görünüm Tarihi 22 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kütük, H., & Sezgin, E. (2025). 7-11 Yaş Arası Çocuğu Olan Ebeveynlerin Çocuklarındaki İnternet Bağımlılığının Aile Uyumuna Etkisi. Istanbul Gelisim University Journal of Social Sciences, 12(2), 629-645. https://doi.org/10.17336/igusbd.1308997

Creative Commons Lisansı
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.