Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Mekanik Yeniden Üretim Sonucu Kaybolan Sanat Yapıtının Aurasını Teknolojik Yenilikler Yolu ile Yeniden Bulmak

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 114 - 126, 25.05.2018
https://doi.org/10.17336/igusbd.331612

Öz

Walter
Benjamin'in 1935 yılında kaleme aldığı “Mekanik Yeniden Üretim Çağında Sanat
Yapıtı" makalesi, teknolojik gelişimin sanat eserleri üzerinde meydana
getirdiği dönüşümü dile getirmektedir. Benjamin'in üzerinde durduğu nokta,
kültür endüstrisinin egemen hale geldiği yeni bir çağda, sanat yapıtının
kolaylıkla çoğaltılabilir hale gelmesi ve bu yeniden üretimlerin, esere
tarihsel ve anlamsal açıdan kaybettikleridir. Günümüzde de tanık olduğumuz
üzere sanat yapıtları, Benjamin'in yaşadığı dönemden çok daha ileri seviyede
teknik imkânlarla yeniden üretime uğramaktadır. Bu çalışmada, sanat eserinin
mekanik yeniden üretimiyle kaybettiği aurasının yine teknik imkânlar yoluyla
kazanabilmesinin olasılığı üzerinde durulacaktır. Sanat eserinin sergilendiği
alanlardan paylaşılan 360 derece görüntülerin ya da 360 derece görebilen ve
bunu ağ üzerinden canlı akışla ileten kameraların ortaya çıkmasıyla, yapıtın
sergilendiği mekâna konuk olmak, kaybedilen atmosferi izleyene yaşatılma adına
yeni bir yöntem olarak karşılanabilir mi sorusuna cevap aranacaktır.   

Kaynakça

  • ALİOĞLU, Nazan, “Yeni Medya Sanatı ve Estetiği”, İstanbul, Papatya Yayıncılık, 2011.
  • AYDOĞAN, Filiz ve KIRIK, Ali Murat, “Alternatif Medya Olarak Yeni Medya”, 2012-Aralık, Akdeniz İletişim Dergisi, Sayı 18, s. 215-216.
  • BAŞTANLAR, Yalın, “Parameter Extractionand Image Enhancement for Catadioptric Omnidirectional Cameras”, Yüksek Lisans Tezi, O.D.T.Ü. Enformatik Enstitüsü, Ankara, 2005.
  • BENJAMIN, Walter, “Walter Benjamin, Pasajlar”, çev. Ahmet Cemal, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1993, 2002.
  • BERGER, John, "Görme Biçimleri”, çev. Yurdanur Salman, İstanbul, Metis Yayınları, 1995.
  • BURKE, Peter, “Afişten Heykele, Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları”, çev. Zeynep Yelçen, İstanbul, Kitap Yayınevi, 2003.
  • CHUN, Wendy Hui Kyong & KEENAN, Thomas, “New Media, Old Media: a History and Theory Reader” Psychology Press, 2006.
  • DANT, Tim, & GILLOCH, Graeme, “Pictures of The Past: Benjamin and Barthes on Photography”, European Journal of Cultural Studies, 5(1), 5-25, 2002, s. 2, 5, DOI: 10.1177/1364942002005001153,
  • DIJK, Jan van, “Ağ Toplumu”, çev. Özlem Sakin, Kafka Yayınevi, 2016.
  • FECHEYR-LIPPENS, Andrew, “A Review of HTTP Live Streaming”, Internet Citation, 2010-Ocak, s. 1, 37.
  • KÜNÜÇEN, Hale ve OLGUNTÜRK, Kağan, “Görsel İletişim Öğelerinin Yeni Bir Medya Dili Olarak Sinemada Yeniden Tasarımı”, İstanbul, In International Conference on Communication, Media, Technology and Design, 2014-Nisan, s. 24, 26.
  • PARIAN, Jafar Amiri, “Sensor Modeling, Calibrationand Point Positining with Terrestrial Panoramic Cameras”, Doktora Tezi, E.T.H. Zurich, Switzerland, 2007.
  • ROBINS, Kevin, “IntotheImage-Culture and Politics in The Field of Vision, İmaj - Görmenin kültür ve politikası”, çev. Nurçay Türkoğlu, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2013.
  • ŞAHİN, Muzaffer ve ŞAHİN, Gökçe, “Geleneksel Medyanın Yeni Rakibi: Yeni Medya ve Canlı Yayınlar”, Yeni Medya E-Dergi, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, Sayı:1 Cilt:2016/Güz, 2016, s. 54.

Refinding the Aura of an Artifact which was Lost due to Mechanical Reproduction by the Use of Technological Innovations

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 1, 114 - 126, 25.05.2018
https://doi.org/10.17336/igusbd.331612

Öz

Walter Benjamin's article "Art in the Age of Mechanical
Reproduction", which he received in 1935, expresses the transformation
that technological development has brought about in the works of art.
Benjamin's point is that in the newage when the culture industry becomes
dominant, the work of art becomes easily reproducible and that these
reproductions are lost historically and semantically. Nowadays, as we have
witnessed, art works are being reproduced with technical possibilities at a
much higher level than Benjamin's time. In this work, the possibility that the
auras lost by mechanical reproduction of the work of art can also be won
through technical possibilities will be emphasized. 360 degree images shared by
the works of art exhibited or 360 degree views and cameras that transmit it
live on the network will be the answer to the question of whether to be a guest
of the place where the work is exhibited and as a new method of keeping the
lost atmosphere watching.

Kaynakça

  • ALİOĞLU, Nazan, “Yeni Medya Sanatı ve Estetiği”, İstanbul, Papatya Yayıncılık, 2011.
  • AYDOĞAN, Filiz ve KIRIK, Ali Murat, “Alternatif Medya Olarak Yeni Medya”, 2012-Aralık, Akdeniz İletişim Dergisi, Sayı 18, s. 215-216.
  • BAŞTANLAR, Yalın, “Parameter Extractionand Image Enhancement for Catadioptric Omnidirectional Cameras”, Yüksek Lisans Tezi, O.D.T.Ü. Enformatik Enstitüsü, Ankara, 2005.
  • BENJAMIN, Walter, “Walter Benjamin, Pasajlar”, çev. Ahmet Cemal, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1993, 2002.
  • BERGER, John, "Görme Biçimleri”, çev. Yurdanur Salman, İstanbul, Metis Yayınları, 1995.
  • BURKE, Peter, “Afişten Heykele, Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları”, çev. Zeynep Yelçen, İstanbul, Kitap Yayınevi, 2003.
  • CHUN, Wendy Hui Kyong & KEENAN, Thomas, “New Media, Old Media: a History and Theory Reader” Psychology Press, 2006.
  • DANT, Tim, & GILLOCH, Graeme, “Pictures of The Past: Benjamin and Barthes on Photography”, European Journal of Cultural Studies, 5(1), 5-25, 2002, s. 2, 5, DOI: 10.1177/1364942002005001153,
  • DIJK, Jan van, “Ağ Toplumu”, çev. Özlem Sakin, Kafka Yayınevi, 2016.
  • FECHEYR-LIPPENS, Andrew, “A Review of HTTP Live Streaming”, Internet Citation, 2010-Ocak, s. 1, 37.
  • KÜNÜÇEN, Hale ve OLGUNTÜRK, Kağan, “Görsel İletişim Öğelerinin Yeni Bir Medya Dili Olarak Sinemada Yeniden Tasarımı”, İstanbul, In International Conference on Communication, Media, Technology and Design, 2014-Nisan, s. 24, 26.
  • PARIAN, Jafar Amiri, “Sensor Modeling, Calibrationand Point Positining with Terrestrial Panoramic Cameras”, Doktora Tezi, E.T.H. Zurich, Switzerland, 2007.
  • ROBINS, Kevin, “IntotheImage-Culture and Politics in The Field of Vision, İmaj - Görmenin kültür ve politikası”, çev. Nurçay Türkoğlu, İstanbul, Ayrıntı Yayınları, 2013.
  • ŞAHİN, Muzaffer ve ŞAHİN, Gökçe, “Geleneksel Medyanın Yeni Rakibi: Yeni Medya ve Canlı Yayınlar”, Yeni Medya E-Dergi, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, Sayı:1 Cilt:2016/Güz, 2016, s. 54.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İpek Fatma Çevik

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 16 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çevik, İ. F. (2018). Mekanik Yeniden Üretim Sonucu Kaybolan Sanat Yapıtının Aurasını Teknolojik Yenilikler Yolu ile Yeniden Bulmak. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 114-126. https://doi.org/10.17336/igusbd.331612

Creative Commons Lisansı
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.