Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Havayolu Aksaklık Yönetimi Kararlarını Etkileyen Faktörlerin R-SWARA Yöntemiyle Değerlendirilmesi

Yıl 2024, , 108 - 117, 31.12.2024
https://doi.org/10.55243/ihssr.1587667

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, havayolu operasyonlarında gerçekleşen aksaklıklara yönelik operasyonel kararları etkileyen temel kriterleri belirlemek ve bu kriterlerin önem ağırlıklarını analiz etmektir.
Yöntem: Bu bağlamda, aksaklık yönetimi kararlarını etkileyen potansiyel kriterler için bir literatür taraması yapılmış ve sonrasında nihai kriterleri belirlemek için havayollarının operasyon kontrol merkezlerinde görev yapan uzmanlarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca, bu faktörlerin göreceli önem ağırlıkları uzman görüşü udaklı R-SWARA kriter ağırlıklandırma yöntemiyle belirlenmiştir..
Sonuçlar: Bulgular uçuş emniyetinin havayollarının aksaklık yönetimi süreçlerinin karar alma sürecinde en önemli kriter olduğunu ortaya koymaktadır. Güvenlik de mevcut araştırmada ikinci en önemli kriter olarak sıralanmıştır. Diğer kriterlerin sıralamaları da incelenmesi gereken bilimsel çıktılar olarak önem arz etmektedir.
Özgün Değer: Havayolu aksaklık yönetimi üzerine yapılan araştırmalar, havayollarının operasyonel aksaklıklara verdikleri yanıtların optimize edilerek aksaklıkların hafifletilmesi ve yeni çözüm modellerinin geliştirilmesi üzerine odaklanmaktadır. İlgili çalışmalar, aksaklıkların olumsuz etkilerini en aza indirmek için yoğunlukla matematiksel optimizasyon modelleri kullanmıştır. Ancak bahsedilen aksaklıklara verilen cevaplarda hangi kriterlere öncelik tanınması gerektiğine yönelik karar verme yöntemlerini kullanan bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmada karar verme problemi olarak bu konunun ele alınması, aksaklık yönetim probleminin çözümünde etkili olan perspektiflere dair makro bir bakış açısı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Aktürk, M. S., Atamtürk, A., & Gürel, S. (2014). Aircraft rescheduling with cruise speed control. Operations Research, 62(4), 829–845.
  • Arıkan, U., Gürel, S., & Aktürk, M. S. (2017). Flight network-based approach for integrated airline recovery with cruise speed control. Transportation Science, 51(4), 1259–1287.
  • Barnhart, C., Kniker, T. S., & Lohatepanont, M. (2002). Itinerary-based airline fleet assignment. Transportation Science, 36(2), 199–217.
  • Bouarfa, S., Blom, H. A. P., & Curran, R. (2016). Agent-Based Modeling and Simulation of Coordination by Airline Operations Control. IEEE Transactions on Emerging Topics in Computing, 4(1), 9–20. https://doi.org/10.1109/TETC.2015.2439633

An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method

Yıl 2024, , 108 - 117, 31.12.2024
https://doi.org/10.55243/ihssr.1587667

Öz

Objective: This study aims to identify the key criteria determining operational decisions to disruptions in airline operations and analyze the importance weights of these criteria..
Method: In this context, a literature review was conducted to identify potential criteria influencing disruption management decisions. Subsequently, semi-structured interviews were held with experts working in airline operations control centers to finalize the criteria. Additionally, the relative importance weights of these factors were determined using the expert-focused R-SWARA (Rough Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis) method.
Results: The findings reveal that flight safety is the most significant criterion in the decision-making process of airlines' disruption management. Security ranked as the second most important criterion in the current study. The rankings of other criteria also provide valuable scientific insights for further examination.
Originality: Research on airline disruption management primarily focuses on optimizing responses to operational disruptions and developing new solution models. These studies have predominantly employed mathematical optimization models to minimize the adverse effects of disruptions. However, no research has been found that utilizes decision-making methods to prioritize the criteria influencing responses to such disruptions. Addressing this topic as a decision-making problem in this study provides a macro perspective on the perspectives influencing the resolution of disruption management challenges.

Kaynakça

  • Aktürk, M. S., Atamtürk, A., & Gürel, S. (2014). Aircraft rescheduling with cruise speed control. Operations Research, 62(4), 829–845.
  • Arıkan, U., Gürel, S., & Aktürk, M. S. (2017). Flight network-based approach for integrated airline recovery with cruise speed control. Transportation Science, 51(4), 1259–1287.
  • Barnhart, C., Kniker, T. S., & Lohatepanont, M. (2002). Itinerary-based airline fleet assignment. Transportation Science, 36(2), 199–217.
  • Bouarfa, S., Blom, H. A. P., & Curran, R. (2016). Agent-Based Modeling and Simulation of Coordination by Airline Operations Control. IEEE Transactions on Emerging Topics in Computing, 4(1), 9–20. https://doi.org/10.1109/TETC.2015.2439633
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Operasyon Stratejisi, Üretim ve Operasyon Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Uzgör 0000-0002-8804-0343

Halil Semercioglu 0000-0002-5779-6172

Kadir Aydoğan 0000-0001-8112-7449

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2024
Kabul Tarihi 8 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Uzgör, M., Semercioglu, H., & Aydoğan, K. (2024). An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 8(2), 108-117. https://doi.org/10.55243/ihssr.1587667
AMA Uzgör M, Semercioglu H, Aydoğan K. An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method. ubsbid. Aralık 2024;8(2):108-117. doi:10.55243/ihssr.1587667
Chicago Uzgör, Mustafa, Halil Semercioglu, ve Kadir Aydoğan. “An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2024): 108-17. https://doi.org/10.55243/ihssr.1587667.
EndNote Uzgör M, Semercioglu H, Aydoğan K (01 Aralık 2024) An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8 2 108–117.
IEEE M. Uzgör, H. Semercioglu, ve K. Aydoğan, “An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method”, ubsbid, c. 8, sy. 2, ss. 108–117, 2024, doi: 10.55243/ihssr.1587667.
ISNAD Uzgör, Mustafa vd. “An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method”. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8/2 (Aralık 2024), 108-117. https://doi.org/10.55243/ihssr.1587667.
JAMA Uzgör M, Semercioglu H, Aydoğan K. An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method. ubsbid. 2024;8:108–117.
MLA Uzgör, Mustafa vd. “An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 108-17, doi:10.55243/ihssr.1587667.
Vancouver Uzgör M, Semercioglu H, Aydoğan K. An Assessment of Factors Influencing Airline Disruption Management Decisions Through R-SWARA Method. ubsbid. 2024;8(2):108-17.

IHSSR is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


88x31.png