Amaç: Bu çalışmanın amacı, havayolu operasyonlarında gerçekleşen aksaklıklara yönelik operasyonel kararları etkileyen temel kriterleri belirlemek ve bu kriterlerin önem ağırlıklarını analiz etmektir.
Yöntem: Bu bağlamda, aksaklık yönetimi kararlarını etkileyen potansiyel kriterler için bir literatür taraması yapılmış ve sonrasında nihai kriterleri belirlemek için havayollarının operasyon kontrol merkezlerinde görev yapan uzmanlarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca, bu faktörlerin göreceli önem ağırlıkları uzman görüşü udaklı R-SWARA kriter ağırlıklandırma yöntemiyle belirlenmiştir..
Sonuçlar: Bulgular uçuş emniyetinin havayollarının aksaklık yönetimi süreçlerinin karar alma sürecinde en önemli kriter olduğunu ortaya koymaktadır. Güvenlik de mevcut araştırmada ikinci en önemli kriter olarak sıralanmıştır. Diğer kriterlerin sıralamaları da incelenmesi gereken bilimsel çıktılar olarak önem arz etmektedir.
Özgün Değer: Havayolu aksaklık yönetimi üzerine yapılan araştırmalar, havayollarının operasyonel aksaklıklara verdikleri yanıtların optimize edilerek aksaklıkların hafifletilmesi ve yeni çözüm modellerinin geliştirilmesi üzerine odaklanmaktadır. İlgili çalışmalar, aksaklıkların olumsuz etkilerini en aza indirmek için yoğunlukla matematiksel optimizasyon modelleri kullanmıştır. Ancak bahsedilen aksaklıklara verilen cevaplarda hangi kriterlere öncelik tanınması gerektiğine yönelik karar verme yöntemlerini kullanan bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmada karar verme problemi olarak bu konunun ele alınması, aksaklık yönetim probleminin çözümünde etkili olan perspektiflere dair makro bir bakış açısı sağlayacaktır.
Havayolu yönetimi Aksaklık yönetimi R-SWARA ÇKKV Operasyonel yönetim
Objective: This study aims to identify the key criteria determining operational decisions to disruptions in airline operations and analyze the importance weights of these criteria..
Method: In this context, a literature review was conducted to identify potential criteria influencing disruption management decisions. Subsequently, semi-structured interviews were held with experts working in airline operations control centers to finalize the criteria. Additionally, the relative importance weights of these factors were determined using the expert-focused R-SWARA (Rough Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis) method.
Results: The findings reveal that flight safety is the most significant criterion in the decision-making process of airlines' disruption management. Security ranked as the second most important criterion in the current study. The rankings of other criteria also provide valuable scientific insights for further examination.
Originality: Research on airline disruption management primarily focuses on optimizing responses to operational disruptions and developing new solution models. These studies have predominantly employed mathematical optimization models to minimize the adverse effects of disruptions. However, no research has been found that utilizes decision-making methods to prioritize the criteria influencing responses to such disruptions. Addressing this topic as a decision-making problem in this study provides a macro perspective on the perspectives influencing the resolution of disruption management challenges.
Airline management Disruption management R-SWARA MCDM Operational management
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Operasyon Stratejisi, Üretim ve Operasyon Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |