Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 118 - 133, 31.12.2024
https://doi.org/10.55243/ihssr.1583301

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, akıllı perakendecilik bağlamında sanal mağazalardan alışveriş yapma konusundan Z Kuşağı tüketicilerin gelecekteki etkileşimleri açısından mevcut algılarını, beklentilerini ve önerilerini keşfetmek; onların sanal mağazadan alışveriş yapma tercihleri ve anlık satın alma alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi saptamaktır.
Tasarım/Yöntem: Araştırmanın evrenini bir Kamu üniversitesinin İşletme, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ve Yönetim Bilişim Sistemleri bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında öncelikle örneklem seçilen gruba sanal mağazacılıkla ilgili eğitimler verilmiştir. Devamında kişisel bilgi formu, sanal mağazacılık anket yoluyla öğrencilerin bilgi, beğeni ve tercih düzeyi verileri toplanmıştır. Araştırma anketi, Kişisel bilgi formu, Sanal Mağazadan Satın Alma Tercihleri Ölçeği ve Anlık Satın Alma Davranışı ölçeğinden oluşmaktadır.
Sonuçlar: Araştırma, Z kuşağının sanal mağazacılık tercihleri ile anlık satın alma davranışları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları sanal mağazacılığı daha fazla tercih edenlerin, anlık satın alma eğilimlerinin de arttığını ortaya koymuştur.
Özgün Değer: Araştırma, dijital çağın etkisiyle şekillenen tüketim alışkanlıklarının nesiller arası farklılıklarını anlamak, pazarlama stratejilerinin hedeflenmesinde ve tüketici davranışlarını öngörmede önemli katkılar sağlamaktır.

Etik Beyan

Bu çalışma için araştırmacılar tarafından Selçuk Üminersitesi Beyşehir Ali akkanat İşletme Fakültesi Etik Kuruluna başvuru yapılarak 29.03.2023 tarih 2023/2 nolu karar ile etik kurul kararı alınmıştır. Çalışma hazırlanırken Araştırma ve Bilimsel Etik kurallarına uyulmuştur.

Destekleyen Kurum

Bu çalışma, TÜBİTAK tarafından 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022 Yılı 2. Dönem kapsamında 1919B012215136 numaralı proje olarak desteklenmiştir.

Proje Numarası

1919B012215136

Kaynakça

  • Abbasi, M. (2011). 10-Storage, warehousing, and inventory management (pp. 181-197). London: Elsevier. Adıgüzel, A. T. (2010). Sanal mağaza atmosferini etkileyen özellikler ve tüketici tercihleri üzerindeki rolü: Online tüketiciler üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksoy, R. (2006). Bir pazarlama değeri olarak güven ve tüketicilerin elektronik pazarlara yönelik güven tutumları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4), 79-90.
  • Altınok, S., Sugözü, İ. H., & Çetinkaya, M. (2003). Geleneksel ticaretten yeni ekonomiye elektronik ticaretin temel ekonomik etkileri. INET-TR 2003 IX. “Türkiye’de İnternet” Konferansı.
  • Arslan, B. (2013). Mağaza atmosferi unsurlarının anlık satın almaya etkisi: Fiziksel mağaza ve sanal mağaza karşılaştırılması (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

A STUDY ON THE RELATIONSHIP BETWEEN THE VIRTUAL STORE SHOPPING PREFERENCES AND IMPULSE BUYING HABITS OF GENERATION Z INDIVIDUALS

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 118 - 133, 31.12.2024
https://doi.org/10.55243/ihssr.1583301

Öz

Objectives: The purpose of this study is to explore the current perceptions, expectations and suggestions of Generation Z consumers regarding shopping from virtual stores in the context of smart retailing in terms of their future interactions; and to determine the relationship between their preferences for shopping from virtual stores and their impulse buying habits.
Methods: The universe of the study consists of students of the Business Administration, International Trade and Business Administration and Management Information Systems departments of a public university. Within the scope of the study, the sample group was first given training on virtual stores. Then, the students' knowledge, appreciation and preference level data were collected through a personal information form and a virtual store survey. The research survey consists of a personal information form, a Virtual Store Purchasing Preferences Scale and an Impulse Purchasing Behavior scale.
Results: The study shows that there is a positive and significant relationship between Generation Z's virtual store preferences and impulse buying behaviors. The research results revealed that those who prefer virtual stores more also have an increased tendency to impulse buy.
Originality: The research aims to understand the differences between generations in consumption habits shaped by the influence of the digital age, to provide significant contributions in targeting marketing strategies and predicting consumer behavior.

Proje Numarası

1919B012215136

Kaynakça

  • Abbasi, M. (2011). 10-Storage, warehousing, and inventory management (pp. 181-197). London: Elsevier. Adıgüzel, A. T. (2010). Sanal mağaza atmosferini etkileyen özellikler ve tüketici tercihleri üzerindeki rolü: Online tüketiciler üzerine bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aksoy, R. (2006). Bir pazarlama değeri olarak güven ve tüketicilerin elektronik pazarlara yönelik güven tutumları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4), 79-90.
  • Altınok, S., Sugözü, İ. H., & Çetinkaya, M. (2003). Geleneksel ticaretten yeni ekonomiye elektronik ticaretin temel ekonomik etkileri. INET-TR 2003 IX. “Türkiye’de İnternet” Konferansı.
  • Arslan, B. (2013). Mağaza atmosferi unsurlarının anlık satın almaya etkisi: Fiziksel mağaza ve sanal mağaza karşılaştırılması (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erhan Kılınç 0000-0002-2065-2407

Burak Arda İşcen 0009-0008-7602-8516

Proje Numarası 1919B012215136
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2024
Kabul Tarihi 1 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılınç, E., & İşcen, B. A. (2024). Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 8(2), 118-133. https://doi.org/10.55243/ihssr.1583301
AMA Kılınç E, İşcen BA. Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. ubsbid. Aralık 2024;8(2):118-133. doi:10.55243/ihssr.1583301
Chicago Kılınç, Erhan, ve Burak Arda İşcen. “Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2024): 118-33. https://doi.org/10.55243/ihssr.1583301.
EndNote Kılınç E, İşcen BA (01 Aralık 2024) Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8 2 118–133.
IEEE E. Kılınç ve B. A. İşcen, “Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, ubsbid, c. 8, sy. 2, ss. 118–133, 2024, doi: 10.55243/ihssr.1583301.
ISNAD Kılınç, Erhan - İşcen, Burak Arda. “Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi 8/2 (Aralık 2024), 118-133. https://doi.org/10.55243/ihssr.1583301.
JAMA Kılınç E, İşcen BA. Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. ubsbid. 2024;8:118–133.
MLA Kılınç, Erhan ve Burak Arda İşcen. “Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Beşeri Ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 118-33, doi:10.55243/ihssr.1583301.
Vancouver Kılınç E, İşcen BA. Z KUŞAĞI BİREYLERİN SANAL MAĞAZADAN ALIŞVERİŞ YAPMA TERCİHLERİ VE ANLIK SATIN ALMA ALIŞKANLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. ubsbid. 2024;8(2):118-33.

IHSSR is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


88x31.png