Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparative Perspective on Turkish Education Curriculums In Terms of Values Educatıon

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 538 - 551, 20.07.2020

Öz

Abstract

Values are the spiritual heritage of societies. So much so that if
this heritage cannot be passed on to the next generations, it will have
devastating consequences for societies. One of the main courses that is
required to pass the values to the next generations at the secondary school
level is the Turkish course.  In the 2019
Turkish Teaching Program, it is emphasized that the basis of individual
behavior is related to the qualities of the values that make up the
personality. Our values, which constitute the basic human qualities, are the
source of the power to act in the normal flow of life and in dealing with the
problems encountered. Although the values of societies may seem universal, each
society and nation has unique values. In this study, the list of values in 2006
and 2019 Turkish Teaching Program was examined and compared by using document
review, which is one of the qualitative research data collection methods.





Keywords: Turkish Education, Curriculum, Values Education, National
Culture, Moral Education

Kaynakça

  • AFYONCU, E. (2017). https://www.sabah.com.tr. https://www.sabah.com.tr/yazarlar/erhan-afyoncu/2017/07/02/osmanlida-hayvanlarin-tatil-hakki-bile-vardi adresinden alındı AKBAŞ, O. (2005). Değer Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Devlet Kitaplığı Müdürlüğü. Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 9-27. Arıcı, Ali Fuat; Başaran, Mustafa. (2019). İDEAL TÜRK Eğitimde İdeal İnsan ve Millîlik Arayışları. İstanbul: TEDEV. DEVECİ, H., BELET, D., & TÜRE, H. (2013). DEDE KORKUT HİKÂYELERiNDE YER ALAN DEĞERLER. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 294-321. DİLMAÇ, B. (1999). İlköğretim Öğrencilerine İnsani Değerler Eğitimi Verilmesi ve Ahlaki Olgunluk Ölçeği ile Eğitimin Sınanması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü. Ergin, M. (2018). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. GÖKSEL, A. (2019). ÇAĞDAŞ ÇOCUK KİTAPLARINDA AİLE BÜYÜKLERİNİN SUNULUŞ BİÇİMLERİ. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hakkı, İ. (1911). Terbiyede İnkılâb Lazım. Yeni Fikir, 361-366. Hökelekli, H. (2006). Değerler odaklı eğitim. Değerler Eğitimi Merkezi Bülteni, 50-55. KUZUCU, K. (2019). İdeal TÜRK. A. F. ARICI, & M. BAŞARAN içinde, İDEAL TÜRK Meşrutiyet Türkiyesinin Eğtim Politikası ve İdeal İnsan Arayışları (s. 151-219). İstanbul: TEDEV. MEB. (2005). 2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu. Ankara: Talim Terbiye Kurulu. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB. (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. MEB. (2018). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu. MEB. (2019). 2019 Türkçe Öğretim Programı. Ankara: TTB. METE, F., & DAĞ, M. (2019). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Saygı İfade Kalıpları. Değerler Eğitimi Dergisi, 333-355. Özbay, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. Ankara: Öncü Kitap. SALLABAŞ, M. E. (2012). ÖMER SEYFETTİN HİKÂYELERİNİN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DEĞER AKTARIMI BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 59-68. SANCAK, Y., TOPKAYA, Y., & ŞİMŞEK, U. (2013). MEVLANA’NIN MESNEVİ ADLI ESERİNDE YER ALAN HİKÂYELERİN MİSAFİRPERVERLİK DEĞERİNİ ÖĞRETMEDEKİ ROLÜ. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 470-481. TDK. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. TDK. (2014). Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu.

Türkçe Öğretim Programlarına Değerler Eğitimi Yönünden Karşılaştırmalı Bir Bakış

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 538 - 551, 20.07.2020

Öz

Değerler, toplumların manevi miraslarıdır. Öyle ki bu miras gelecek nesillere doğru şekilde aktarılamazsa toplumlar için yıkıcı sonuçlara yol açar. Ortaokul düzeyinde gelecek nesillere değerleri aktarmakla yükümlü ana derslerden biri de Türkçe dersidir. 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda birey davranışlarının temelinin, kişiliği oluşturan değerlerin nitelikleriyle bağlantılı olduğu vurgulanmaktadır. Temel insan vasıflarını meydana getiren değerlerimiz, hayatın normal akışında ve karşılaşılan sorunlarla başa çıkmada harekete geçmeyi sağlayan gücün kaynağıdır. Toplumların sahip oldukları değerler evrensel gibi görünse de aslında her toplumun, milletin kendine özgü değerleri bulunur. Bu çalışmada nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak 2006 ve 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan değerler listeleri incelenmiş ve karşılaştırılmıştır.

Kaynakça

  • AFYONCU, E. (2017). https://www.sabah.com.tr. https://www.sabah.com.tr/yazarlar/erhan-afyoncu/2017/07/02/osmanlida-hayvanlarin-tatil-hakki-bile-vardi adresinden alındı AKBAŞ, O. (2005). Değer Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Devlet Kitaplığı Müdürlüğü. Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 9-27. Arıcı, Ali Fuat; Başaran, Mustafa. (2019). İDEAL TÜRK Eğitimde İdeal İnsan ve Millîlik Arayışları. İstanbul: TEDEV. DEVECİ, H., BELET, D., & TÜRE, H. (2013). DEDE KORKUT HİKÂYELERiNDE YER ALAN DEĞERLER. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 294-321. DİLMAÇ, B. (1999). İlköğretim Öğrencilerine İnsani Değerler Eğitimi Verilmesi ve Ahlaki Olgunluk Ölçeği ile Eğitimin Sınanması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü. Ergin, M. (2018). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. GÖKSEL, A. (2019). ÇAĞDAŞ ÇOCUK KİTAPLARINDA AİLE BÜYÜKLERİNİN SUNULUŞ BİÇİMLERİ. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hakkı, İ. (1911). Terbiyede İnkılâb Lazım. Yeni Fikir, 361-366. Hökelekli, H. (2006). Değerler odaklı eğitim. Değerler Eğitimi Merkezi Bülteni, 50-55. KUZUCU, K. (2019). İdeal TÜRK. A. F. ARICI, & M. BAŞARAN içinde, İDEAL TÜRK Meşrutiyet Türkiyesinin Eğtim Politikası ve İdeal İnsan Arayışları (s. 151-219). İstanbul: TEDEV. MEB. (2005). 2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu. Ankara: Talim Terbiye Kurulu. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB. (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. MEB. (2018). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu. MEB. (2019). 2019 Türkçe Öğretim Programı. Ankara: TTB. METE, F., & DAĞ, M. (2019). 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Saygı İfade Kalıpları. Değerler Eğitimi Dergisi, 333-355. Özbay, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. Ankara: Öncü Kitap. SALLABAŞ, M. E. (2012). ÖMER SEYFETTİN HİKÂYELERİNİN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DEĞER AKTARIMI BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 59-68. SANCAK, Y., TOPKAYA, Y., & ŞİMŞEK, U. (2013). MEVLANA’NIN MESNEVİ ADLI ESERİNDE YER ALAN HİKÂYELERİN MİSAFİRPERVERLİK DEĞERİNİ ÖĞRETMEDEKİ ROLÜ. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 470-481. TDK. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. TDK. (2014). Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Eyyüp Sallabaş 0000-0003-4346-4385

Murat Dağ 0000-0001-6152-2425

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Sallabaş, Muhammed Eyyüp - Dağ, Murat. “Türkçe Öğretim Programlarına Değerler Eğitimi Yönünden Karşılaştırmalı Bir Bakış”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 6/2 (Temmuz 2020), 538-551.

A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index  gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.


             

1200px-Cc_by-nc_icon.svg.png