Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of The Faculty of Theology Students Against The History of Islamic Arts Course

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 610 - 632, 20.07.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.8106445

Öz

The works, which have been put forward in a wide range since the first century of hijri in the Islamic geography and basically serve the purpose of glorifying Islam, are the most visible and impressive elements of Islamic civilization. This point makes it necessary and meaningful for theology students not to be indifferent to the art products produced in the Muslim geography throughout history. It is expected that the students of the Faculty of Islamic Sciences and Theology will serve as role models as religious representatives in all kinds of media when they start their profession. The History of Islamic Arts course is important for theology student in the context of providing opportunities to follow the essence of Islamic civilization, its advanced level and the supreme spirit of Islam. Creating and raising awareness of this importance in students is an issue that needs to be emphasized. Today, History of Islamic Arts is taught as a course with similar content in the faculties of Islamic Sciences and Theology at undergraduate, graduate and doctoral levels. In undergraduate education, it is mostly planned as a single semester and two hours a week. This study was created by evaluating the survey data revealing the perspectives of the students of the Faculty of Theology and Islamic Sciences of twenty-three different universities in our country, especially Kocaeli University Faculty of Theology, to the "History of Islamic Arts" course. One hundred and seventy-five students actively studying at these faculties in the 2022-2023 academic year participated in this survey. Within the scope of the survey, thirty-six questions were asked to determine the knowledge, interest and expectation of the students for this course. The percentages of answers given to the questions reveal the data related to the achievement of the purpose of this course, this course provides students with gains, the students' enjoyment of the course, the understanding of the course to a large extent and the comprehension of the important points. While creating the article, the survey data were analyzed under various headings. In line with the survey outputs, solutions and improvements were brought to the agenda for the detection of deficiencies and the elimination of these deficiencies.

Kaynakça

  • Arıkan, Rauf. Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları, 2011.
  • Ayhan, Halis. “İlahiyat Fakültesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 22/ 70-72. İstanbul: TDV Yayınları, 2000.
  • Genç, M. Fatih (ed), Din Eğitimi. İstanbul: Lisans Yayınları, 2020.
  • Genç, M. Fatih. “İmam Hatip Okulları ve İlahiyat Fakülteleri Örneğinde Din Eğitiminde Kalite Sorunu”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 7 (2019), 145-166.
  • Grabar, Oleg. İslam Sanatının Oluşumu. Çev. Nuran Yavuz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1998.
  • Koç, Turan. “Sanat”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 36/ 90-93. İstanbul: TDV Yayınları, 2009.
  • Kuban, Doğan. 100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi. İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1978.
  • Mülayim, Selçuk. İslam Sanatı. İstanbul: İSAM Yayınları, 2010.
  • Mülayim, Selçuk. Sanat Tarihi Metodu. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi, 1994.
  • Öcal, Mustafa.“ İlahiyat Fakültelerinin Tarihçesi”. Uludağ Üniversitesi Dergisi 1/1 (1986), 111-121.
  • Özbek, Yıldıray. “Türkiye’de İslam Sanatları Tarihi Yazımı”, İslam’da Medeniyet Bilimleri Tarihi 2. ed. R. Şentürk, A. Süruri, R.T. Kalyoncu, M. Sürün ve E. Morgül. 163-190. İstanbul: İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, (2021), 163-190.
  • Yetkin, Suut Kemal. Estetik. İstanbul: Devlet Basımevi, 1938.

İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin İslam Sanatları Tarihi Dersine Yönelik Tutumları

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 610 - 632, 20.07.2023
https://doi.org/10.5281/zenodo.8106445

Öz

İslam coğrafyasında hicri ilk asırdan itibaren çok geniş bir yelpazede ortaya konan ve temelde aynı düstura; “İslam’ı yüceltme” düsturuna hizmet eden eserler, İslam medeniyetinin en görünür ve en etkileyici unsurlarıdır. Bu husus İlahiyat öğrencilerinin tarih boyunca Müslüman coğrafyada üretilen sanat ürünlerine kayıtsız kalmamasını zaruri ve anlamlı kılar. İslami ilimler ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin mesleğe atıldıklarında her türlü mecrada din mümessili olarak rol model teşkil etmesi beklenmektedir. İslam Sanatları Tarihi, İslam medeniyetinin özünü, ileri seviyesini ve İslam’ın yüce ruhunu izleyebilme imkanları tanıması bağlamında ilahiyat öğrencisi için önem arz etmektedir. Bu öneme dair öğrencide bilincin oluşturulması ve farkındalığın sağlanması, üzerinde durulması gereken bir husustur. İslam Sanatları Tarihi, günümüzde lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde İslami İlimler ve İlahiyat fakültelerinde benzer içerik ile ders olarak okutulmaktadır. Lisans eğitiminde çoğunlukla tek dönem ve haftada iki saat olarak planlanmaktadır. Bu çalışma, Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi başta olmak üzere ülkemizdeki yirmi üç farklı üniversitenin İlahiyat ve İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin “İslam Sanatları Tarihi” dersine bakış açılarını ortaya koyan anket verilerinin değerlendirilmesiyle vücuda getirilmiştir. Anket çalışmasına söz konusu fakültelerde 2022-2023 öğretim yılında aktif olarak öğrenim gören yüz yetmiş beş öğrenci katılmıştır. Anket kapsamında öğrencilerin bu derse yönelik birikimini, ilgisini ve beklentisini tespit etmeyi amaçlayan otuz altı soru sorulmuştur. Sorulara verilen cevap yüzdeleri bu dersin amacına ulaşması, öğrenciye kazanımlar sağlaması, öğrencinin dersten keyif alması, dersi büyük ölçüde anlaşılıp önemli noktalarının kavranması ile ilgili verileri ortaya koymaktadır. Makale oluşturulurken bu veriler çeşitli başlıklar altında analiz edilmiştir. Anket çıktıları doğrultusunda eksikliklerin tespiti ve bu eksiklerin giderilmesine yönelik çözüm önerileri ve iyileştirmeler gündeme getirilmiştir.

Kaynakça

  • Arıkan, Rauf. Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları, 2011.
  • Ayhan, Halis. “İlahiyat Fakültesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 22/ 70-72. İstanbul: TDV Yayınları, 2000.
  • Genç, M. Fatih (ed), Din Eğitimi. İstanbul: Lisans Yayınları, 2020.
  • Genç, M. Fatih. “İmam Hatip Okulları ve İlahiyat Fakülteleri Örneğinde Din Eğitiminde Kalite Sorunu”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 7 (2019), 145-166.
  • Grabar, Oleg. İslam Sanatının Oluşumu. Çev. Nuran Yavuz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1998.
  • Koç, Turan. “Sanat”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 36/ 90-93. İstanbul: TDV Yayınları, 2009.
  • Kuban, Doğan. 100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi. İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1978.
  • Mülayim, Selçuk. İslam Sanatı. İstanbul: İSAM Yayınları, 2010.
  • Mülayim, Selçuk. Sanat Tarihi Metodu. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi, 1994.
  • Öcal, Mustafa.“ İlahiyat Fakültelerinin Tarihçesi”. Uludağ Üniversitesi Dergisi 1/1 (1986), 111-121.
  • Özbek, Yıldıray. “Türkiye’de İslam Sanatları Tarihi Yazımı”, İslam’da Medeniyet Bilimleri Tarihi 2. ed. R. Şentürk, A. Süruri, R.T. Kalyoncu, M. Sürün ve E. Morgül. 163-190. İstanbul: İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, (2021), 163-190.
  • Yetkin, Suut Kemal. Estetik. İstanbul: Devlet Basımevi, 1938.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Sanatları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Ruhengiz Azaklı 0000-0002-4076-8562

Ayşenur Özkan 0009-0003-6567-9835

Erken Görünüm Tarihi 13 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Azaklı, Tuba Ruhengiz - Özkan, Ayşenur. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin İslam Sanatları Tarihi Dersine Yönelik Tutumları”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 9/2 (Temmuz 2023), 610-632. https://doi.org/10.5281/zenodo.8106445.

A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index  gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.


             

1200px-Cc_by-nc_icon.svg.png