Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİDER YÖNETİCİLERİN ÇALIŞANLARIN MOTİVASYONUNA ve PERFORMANSINA ETKİSİ: KAMU KURULUŞUNDA BİR ÇALIŞMA

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 4, 36 - 49, 22.12.2017

Öz

Liderlik,  amaçlara ve hedeflere ulaşmada düzenli,
bilinçli bir şekilde insanları yönlendirme - etkileme yeteneği olarak da kabul
edilmektedir. İyi bir liderin özelliklerinden biri; örgüt üyelerine profesyonel
başarıya ulaşmalarında rehberlik etmenin yanında onlara güven telkin etmek,
ikna kabiliyetini kullanmak ve çoğunlukla onları motive eden bir kimse olmasıdır.
Bu açıdan çağdaş liderin; ileriyi görebilmenin yanında etkili ve verimli olması,
etik kurallarına uygun davranarak, her zaman güçlü bir uyum ile kendine olan güven
duygusunu artırarak örgütte iletişim açık tutması gerekmektedir. Buradan
hareketle çalışmanın amacı, örgütteki “liderlik”, “motivasyon” ve “performans” kavramlarını
kuramsal açıdan incelemek ve bu üç kavram arasındaki ilişkiyi belli ölçüde
irdelemektir. Çalışmada; önce liderliğin tanımı, türleri ve yaklaşımları olarak
“Liderlik” başlığı ile; sonra motivasyonun tanımı, türleri ve teorileri olarak
ise “Motivasyon” başlığı ile, “Performans” başlığı ile performans kavramı ve
performans ölçülmesi konuları açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Abraham, Korman (1978), Endüstriyel ve Organizasyonel Psikoloji, ( Çev. İ. Akhun). Ankara.
  • Akal, Zuhal (1992), İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi(Çok Yönlü Performans Göstergeleri), Ankara: MPM Yayınları.
  • Akdemir, Ali (2004), İşletmeciliğin Temel Bilgileri. Çanakkale, Biga İ.İ.B.F. Yayınları.
  • Barutçugil, İsmail (2002), Performans Yönetimi, Ankara: Kariyer Yayıncılık.
  • Baştürk, Ceyhan (2003),"İşletmelerde Performans Yönetimi Sistemi”, Active:Bankacılık ve Finans Dergisi, Yıl:5, Sayı:28, 60-78.
  • Çalık, Tamel (2003), Performans Yönetimi, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Deadrık, David (1999), "Performance Distributions: Measuring Employee Performance Using Total Quality Management Principles", Journal of Quality Management, Cilt: 4, Sayı: 2, 225 - 241.
  • Dhavale, Dileep (1996), "Performance Measures for Cell Manufacturing", Journal of Cost Management. 9(4), 59 - 70.
  • Eren, Erol (2001), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım 7. Baskı.
  • Fındıkçı, İlhami (2003), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Genç, Nurullah (2007), Yönetim ve Organizasyon Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, 3. Basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haldun, Şahoğlu (1982), "Motivasyon Tanımı, İşleyişi, Sınıflandırılması, Teorileri ve Önemi" (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul : İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hersey, Philip (1982), Management Of Organizational Behavior, New Jersey.
  • Holbrook, Richard (2002), "Contact Points and Flash Points: Conceptualizing The Use Of Justice Mechanisms In The Performance Appraisal Interview" Human Resource Management Review, 12(1).
  • Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, 15. Baskı, İstanbul: Beta Yayımevi .
  • Liu, Whang (2010), "I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership" The Leadership Quarterly, 189 - 202.
  • Luthans, Fred (1981), Organizational Behaviour, Lincoln: 3rd. Ed.
  • Mercanlıoğlu, Çiğdem. (2012), "Örgütlerde Performans Yönetimi İle İşgörenlerin Motivasyonu arasındaki İlişki" Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi Cilt 4, Sayı 1.
  • Özkaya, Meltem Omay (2000), "Bir Lider Olarak Vehbi Koç": Basılmamış Doktora Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Robbins, Stephan (2001), Organizational Behavior, New Jersey: Prentice Hall.
  • Melissa, LWaite; Susan, Stites-Doe (2000), Removing Performance Appraisal and Merit Pay In The Name Of Quality An Empirical Study Of Employees' Reactions, Journal Of Quality Management Cilt: 5, Sayı: 2, 187 - 206.
  • Ruiz, Pablo (2010). "Improving the ‘‘Leader–Follower’’ Relationship: Top Manager or Supervisor? The Ethical Leadership Trickle-Down Effect on Follower Job Response", Journal of Business Ethics.
  • Serinkan, Celalettin; İpekçi, İpek (2005), "Yönetici Hemşirelerde Liderlik ve Liderlik Özelliklerine İlişkin Bir Araştırma" Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt 10, sayı 1, 281 - 294
  • Tınaz, Pınar (1999), "Performans Değerleme Sistemlerinin Önemi ve Türkiye’deki Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme" Celal Bayar Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:5, 389 - 406.
  • Topaloğlu, Tayfun ve Süral Özer, Pınar (2008), Liderlik ve Motivasyon içinde bölüm Liderlik ve Motivasyon, Celalettin Serinkan içinde, Motivasyon Kapsam Kuramları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yolalan, Reha (1993), İşletmeler Arası Göreli Etkinlik Ölçümü. Ankara: MPM Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 4, 36 - 49, 22.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Abraham, Korman (1978), Endüstriyel ve Organizasyonel Psikoloji, ( Çev. İ. Akhun). Ankara.
  • Akal, Zuhal (1992), İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi(Çok Yönlü Performans Göstergeleri), Ankara: MPM Yayınları.
  • Akdemir, Ali (2004), İşletmeciliğin Temel Bilgileri. Çanakkale, Biga İ.İ.B.F. Yayınları.
  • Barutçugil, İsmail (2002), Performans Yönetimi, Ankara: Kariyer Yayıncılık.
  • Baştürk, Ceyhan (2003),"İşletmelerde Performans Yönetimi Sistemi”, Active:Bankacılık ve Finans Dergisi, Yıl:5, Sayı:28, 60-78.
  • Çalık, Tamel (2003), Performans Yönetimi, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Deadrık, David (1999), "Performance Distributions: Measuring Employee Performance Using Total Quality Management Principles", Journal of Quality Management, Cilt: 4, Sayı: 2, 225 - 241.
  • Dhavale, Dileep (1996), "Performance Measures for Cell Manufacturing", Journal of Cost Management. 9(4), 59 - 70.
  • Eren, Erol (2001), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım 7. Baskı.
  • Fındıkçı, İlhami (2003), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Genç, Nurullah (2007), Yönetim ve Organizasyon Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar, 3. Basım. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haldun, Şahoğlu (1982), "Motivasyon Tanımı, İşleyişi, Sınıflandırılması, Teorileri ve Önemi" (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul : İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hersey, Philip (1982), Management Of Organizational Behavior, New Jersey.
  • Holbrook, Richard (2002), "Contact Points and Flash Points: Conceptualizing The Use Of Justice Mechanisms In The Performance Appraisal Interview" Human Resource Management Review, 12(1).
  • Koçel, Tamer (2015), İşletme Yöneticiliği, 15. Baskı, İstanbul: Beta Yayımevi .
  • Liu, Whang (2010), "I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership" The Leadership Quarterly, 189 - 202.
  • Luthans, Fred (1981), Organizational Behaviour, Lincoln: 3rd. Ed.
  • Mercanlıoğlu, Çiğdem. (2012), "Örgütlerde Performans Yönetimi İle İşgörenlerin Motivasyonu arasındaki İlişki" Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi Cilt 4, Sayı 1.
  • Özkaya, Meltem Omay (2000), "Bir Lider Olarak Vehbi Koç": Basılmamış Doktora Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Robbins, Stephan (2001), Organizational Behavior, New Jersey: Prentice Hall.
  • Melissa, LWaite; Susan, Stites-Doe (2000), Removing Performance Appraisal and Merit Pay In The Name Of Quality An Empirical Study Of Employees' Reactions, Journal Of Quality Management Cilt: 5, Sayı: 2, 187 - 206.
  • Ruiz, Pablo (2010). "Improving the ‘‘Leader–Follower’’ Relationship: Top Manager or Supervisor? The Ethical Leadership Trickle-Down Effect on Follower Job Response", Journal of Business Ethics.
  • Serinkan, Celalettin; İpekçi, İpek (2005), "Yönetici Hemşirelerde Liderlik ve Liderlik Özelliklerine İlişkin Bir Araştırma" Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt 10, sayı 1, 281 - 294
  • Tınaz, Pınar (1999), "Performans Değerleme Sistemlerinin Önemi ve Türkiye’deki Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme" Celal Bayar Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:5, 389 - 406.
  • Topaloğlu, Tayfun ve Süral Özer, Pınar (2008), Liderlik ve Motivasyon içinde bölüm Liderlik ve Motivasyon, Celalettin Serinkan içinde, Motivasyon Kapsam Kuramları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yolalan, Reha (1993), İşletmeler Arası Göreli Etkinlik Ölçümü. Ankara: MPM Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sayı
Yazarlar

Sefa Çetin

Ceren Giderler Bu kişi benim

Mürsel Güler

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çetin, S., Giderler, C., & Güler, M. (2017). LİDER YÖNETİCİLERİN ÇALIŞANLARIN MOTİVASYONUNA ve PERFORMANSINA ETKİSİ: KAMU KURULUŞUNDA BİR ÇALIŞMA. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(4), 36-49.