The increase in information and communication technologies and the technological tools such as personal computers and mobile phones that it brings with it encourage people to engage in more cyberloafing behavior. When the literature on cyberloafing is examined, it is seen that there are a limited number of studies whose sample is university administrative staff. In this context, the aim of the study is to reveal the levels of cyberloafing behaviors exhibited by the administrative staff working in the education service sector, along with the use of information and communication technologies during working hours. The research was designed according to the quantitative research method and as a data collection tool, 2 dimensions as "significant cyberloafing" and "insignificant cyberloafing" developed by Blanchard & Henle (2008), 22 items, and two dimensions, 20 items by Hanaylı (2020). The cyberloafing scale, which was adapted into Turkish, was used. The sample of the research consists of 402 administrative personnel working in a state university that carries out education and training service activities in the Central Anatolia Region. In the analysis of the data obtained from the survey, descriptive analyses such as "standard deviation, arithmetic mean, percentage and frequency" as well as parametric tests t-test and Anova were used As a result of the analyzes made, it was found that the administrative staff showed a significant difference in the mean of insignificant cyberloafing by gender; mean scores of insignificant cyberloafing differed between those in managerial positions and those in non-managerial positions; there is a significant difference between the various groups in terms of the virtual idleness averages of the administrative staff in terms of the variable of working time in professional life; there is no significant difference in the mean of cyberloafing of the administrative staff working at the university in terms of marital status and the unit they work in; In terms of educational status variable, it has been determined that the cyberloafing averages of the administrative staff do not differ statistically in any group.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki artış ve beraberinde getirdiği kişisel bilgisayar, cep telefonu gibi teknolojik araçlar insanları daha fazla sanal kaytarma davranışında bulunmaya teşvik etmektedir. Sanal kaytarma içerikli literatür incelendiğinde, örneklemi üniversite idari personeli olan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu görülmüştür. Bu bağlamda yapılan çalışmanın amacı, eğitim hizmeti sektöründe çalışan idari personelin mesai saatleri içerisinde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanması ile birlikte sergiledikleri sanal kaytarma davranış düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma nicel araştırma yöntemine göre tasarlanmış olup veri toplama aracı olarak Blanchard ve Henle (2008) tarafından geliştirilen “önemli sanal kaytarma” ve “önemsiz sanal kaytarma” olmak üzere 2 boyut, 22 madde olarak geliştirilen ve Hanaylı (2020) tarafından iki boyut, 20 madde olarak Türkçeye uyarlanan sanal kaytarma ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İç Anadolu Bölgesi’nde eğitim-öğretim hizmet faaliyeti yürüten bir devlet üniversitesinde çalışan 402 idari personel oluşturmaktadır. Anketten elde edilen verilerin analizinde betimsel analizler olan “standart sapma, aritmetik ortalama, yüzde ve frekans” analizlerinin yanı sıra parametrik testlerden t testi ve Anova’dan faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda idari personelin cinsiyete göre önemsiz sanal kaytarma ortalamalarında anlamlı bir farklılık gösterdiği; önemsiz sanal kaytarma ortalamalarının yönetici pozisyonunda olanlar ile yönetici pozisyonunda olmayanlar arasında farklılık gösterdiği; meslek hayatında çalışma süresi değişkeni açısından idari personelin sanal aylaklık ortalamaları bakımından ise çeşitli gruplar arasında anlamlı farklık olduğu; medeni durum ve çalışılan birim bakımından üniversitede çalışan idari personelin sanal kaytarma ortalamalarında anlamlı bir farklılık olmadığı; eğitim durumu değişkeni açısından idari personelin sanal kaytarma ortalamalarının hiçbir grupta istatistiksel olarak farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Dijitalleşme Sanal Kaytarma Üniversite İdari Personeli University Administrative Staff
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 2 |