Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-Ticaret Web Sitesi Kullanılabilirliğinin Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi: Hepsiburada.com Örneği

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 2, 408 - 431, 31.12.2023

Öz

Bu çalışma, e-ticaret web sitelerinin kullanılabilirliğine ilişkin içeriğin tüketici satın alma niyetine etkisini belirlemek amacı ile gerçekleştirilmiştir. E-ticaret web sitesi kullanılabilirliğinin belirlenmesinde ‘Web Sitesi Kullanılabilirlik Ölçeği’, satın alma niyetinin belirlenmesinde ‘SITEQUAL Ölçeği’ satın alma niyeti faktörü kullanılmıştır. Araştırma kapsamında hepsiburada.com e-ticaret web sitesi değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemini hepsiburada.com e-ticaret web sitesinden alışveriş yapmış, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 314 tüketici oluşturmaktadır. Araştırmada, tüketicilerin e-ticaret web sitesinin kullanılabilirliğine yönelik algıları alan yazına paralel biçimde ‘gezinme kolaylığı’, ‘tasarım’, ‘kullanım kolaylığı’ ve ‘erişim kolaylığı’ şeklinde 4 faktör tespit edilmiştir. E-ticaret web sitesi kullanılabilirliği ile satın alma niyeti arasındaki ilişkinin anlamlı, pozitif ve yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, hepsiburada.com e-ticaret web sitesi kullanılabilirlik faktörlerinden gezinme kolaylığı, erişim kolaylığı ve kullanım kolaylığının tüketici satın alma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada; gezinme kolaylığı faktörünün, satın alma niyeti üzerinde en etkili olan faktör olduğu, tasarım faktörünün ise satın alma niyeti üzerinde etkili olmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, tüketicilerin cinsiyetleri ile satın alma niyetleri arasında ve meslekleri ile satın alma niyetleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Çakmak, E. K., Güneş, E., Çiftçi, S. ve Üstündağ, M. T. (2011). Developing a web site usability scale: the validity and reliability analysis & Implementation results. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 31-40.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Dinamik Akademi Yayın Dağıtım.
  • Yoo, B. & Donthu, N. (2001). Developing a scale to measure the perceived quality of an Internet shopping site (SITEQUAL). Quarterly Journal of Electronic Commerce, 2(1), 31-47.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyye Durna 0000-0003-3172-766X

Aybala Demirci Aksoy 0000-0002-6068-2387

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 22 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durna, S., & Demirci Aksoy, A. (2023). E-Ticaret Web Sitesi Kullanılabilirliğinin Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisi: Hepsiburada.com Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 408-431. https://doi.org/10.21180/iibfdkastamonu.1147050