Educational policies aimed at preventing educational inequalities that cause socioeconomic inequalities and ensuring equality of opportunity are within the scope of the idea of social justice. Policies aimed at ensuring equality of opportunity in education aim to minimise the impact of conditions that occur against the will of individuals on the results and achievements obtained in the education process. In addition, health policies to reduce health inequalities that cause socioeconomic inequalities are also considered within the concept of social justice. In this sense, in order to ensure social justice, it is necessary to develop policies to improve socioeconomic conditions and to ensure accessibility, equity and equality in the access and provision of health services. The Swedish education system aims to ensure equality of opportunity for all children regardless of their socio-economic background and to make education services accessible to all, in the same way, the Swedish health system aims to provide high quality health services to the entire population within the framework of the principle of equality in line with welfare policies. In this study, in order to understand whether Swedish social justice practices are effective on socioeconomic inequalities, the historical process and current situation of the problems that cause these inequalities and the education and health policies implemented to address these problems are given extensive information and a comparison is made based on OECD and World Bank data in order to reach concrete results.
Socioeconomic Inequality Social Justice Education Policies Health Policies
Sosyoekonomik eşitsizliklere sebep olan eğitim eşitsizliklerinin önlenmesine ve fırsat eşitliğinin sağlanmasına yönelik eğitim politikaları sosyal adalet düşüncesi kapsamında yer almaktadır. Eğitimde fırsat eşitliğini sağlamaya yönelik politikalar, bireylerin iradesi dışında gerçekleşen şartların eğitim sürecinde elde ettiği sonuçlar ve başarılar üzerindeki etkisini azaltmayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte sosyoekonomik eşitsizliklere sebep olan sağlık eşitsizliklerinin azaltılmasına ilişkin sağlık politikaları da sosyal adalet anlayışı içerisinde değerlendirilmektedir. Bu anlamda sosyal adaletin sağlanması için sosyoekonomik koşulların iyileştirilmesine ve sağlık hizmetlerinin erişiminde ve sunulmasında erişilebilirliğin, hakkaniyetin ve eşitliğin sağlanmasına ilişkin politikaların geliştirilmesi gerekmektedir. İsveç eğitim sistemi, sosyoekonomik geçmişten bağımsız olarak tüm çocuklar için fırsat eşitliğini sağlamayı ve eğitim hizmetlerini erişilebilir olarak herkese sunmayı, aynı şekilde İsveç’e ait sağlık sistemi de, refah politikaları gereği sağlık hizmetlerini tüm nüfusa eşitlik ilkesi çerçevesinde yüksek kaliteli olarak sunmayı amaçlamaktadır. Çalışmada, İsveç sosyal adalet uygulamalarının sosyoekonomik eşitsizlikler üzerinde etkili olup olmadığının anlaşılabilmesi için bu eşitsizliklere sebep olan sorunların ve bu sorunlara yönelik uygulanan eğitim ve sağlık politikalarının tarihsel süreci ve güncel durumu hakkında geniş bilgi verilmekte ve somut sonuçlara ulaşabilmek amacıyla OECD ve Dünya Bankası verileri baz alınarak bir karşılaştırma yapılmaktadır.
Sosyoekonomik Eşitsizlik Sosyal Adalet Eğitim Politikaları Sağlık Politikaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi, Siyaset Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |