Elektrikli araçların yaygınlaşması, karbon nötrlüğü hedefleri doğrultusunda sadece araçların kendisiyle değil, aynı zamanda şarj altyapısının çevresel etkileriyle de doğrudan ilişkilidir. Bu çalışma, 3B baskı teknolojilerinin elektrikli araç şarj altyapısında kullanılan bileşenlerdeki ve elektrikli araç besleme donanımındaki karbon ayak izine etkisini değerlendirmekte ve söz konusu bileşenlerin çevresel mevzuatlara uygunluğunu analiz etmektedir. Literatürde nadiren karşılaşılan şekilde, karbon salımı, mevzuat uyumu, üretim maliyeti, yapısal dayanıklılık ve üretim süresi gibi çoklu kriterler bir arada ele alınmıştır. Çok kriterli karar verme yöntemleri kullanılarak, üç boyutlu baskı yoluyla üretilen bileşenlerin geleneksel yöntemlerle üretilenlere kıyasla çevresel etki, maliyet ve mevzuat açısından uygunlukları değerlendirilmiştir. Monte Carlo tabanlı Analitik Hiyerarşi Süreci ile belirlenen kriter ağırlıkları doğrultusunda, İdeal Çözüme Benzerliğe Göre Sıralama Tekniği ile geleneksel ve üç boyutlu baskı üretim yöntemlerinin çevresel ve yapısal uygunlukları karşılaştırılmıştır. Bulgular, üç boyutlu baskı ile üretilmiş bileşenlerin karbon salımında daha düşük üretim kaynaklı karbon emisyonu sunduğunu, ancak bu etkinin sürdürülebilir olması için mevzuatla entegre tasarım kriterlerinin gözetilmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Çalışma, sürdürülebilir dijital üretim teknolojilerinin enerji altyapısına entegrasyonu konusunda özgün bir hesaplama metodolojisi çerçevesinde katkı sunmaktadır.
Elektrikli Araç 3B Baskı Karbon Ayak İzi Monte Carlo AHP TOPSIS Çok Kriterli Karar Verme Dijital Üretim Elektrikli Araç Besleme Donanımı
The widespread adoption of electric vehicles is directly linked not only to the vehicles themselves but also to the environmental impacts of the associated charging infrastructure, in alignment with carbon neutrality targets. This study evaluates the carbon footprint of components used in electric vehicle charging infrastructure and Electric Vehicle Supply Equipment through 3D printing technologies, while also analyzing their compliance with relevant environmental regulations. Unlike most studies in the literature, this research simultaneously considers multiple criteria including carbon emissions, regulatory compliance, production cost, structural durability, and production time. Using multi-criteria decision-making methods, the environmental impact, cost-efficiency, and regulatory alignment of 3D-printed components are compared to those produced by conventional methods. Based on criterion weights determined through a Monte Carlo-based Analytic Hierarchy Process, the Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution is employed to rank conventional and additive manufacturing technologies according to their environmental and structural suitability. The findings reveal that 3D-printed components offer lower production-related carbon emissions; however, for this advantage to be sustainable, integration with regulatory-compliant design principles is essential. This study provides an original methodological framework for evaluating the integration of sustainable digital manufacturing technologies into energy infrastructure systems.
Electric Vehicle 3D Printing Carbon Footprint Monte Carlo AHP TOPSIS Multi-Criteria Decision Making Digital Manufacturing Electric Vehicle Supply Equipment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Uluslararası 3B Yazıcı Teknolojileri ve Dijital Endüstri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.