İzmir’in sosyo-kültürel dokusunda bir Osmanlı mimari ve yaşam izlerini bırakan Kızlarağası Hanı İzmir’in en büyük ve en görkemli hanıdır. İzmir halkı ile yerli ve yabancı turistlerinin bir uğrak noktası olarak güncelliğini bugüne kadar sürdüren han, bulunduğu konum itibarıyla da İzmir’in en işlek merkezlerinden Kemeraltı Çarşısı’nın sembol yapılarındandır. Son yıllarda yapılan restorasyonlardan sonra İzmir’in otantik alışveriş ve sosyal yaşam merkezlerinden biri haline gelmiştir. Bu yapı Osmanlı mimarisi örneklerinden biri olup İzmir‘in en önemli turistik mekânlarından birisidir. Kızlarağası Hanı tarihi Kemeraltı Çarşısı içerisinde Çankaya olarak bilinen semtin kenarında yer almaktadır. Kemeraltı Çarşısı içerisinde pek çok tarihi han bulunmaktadır ancak Kızlarağası Hanı bunlar içerisinde en iyi korunmuş olanıdır. Han, İzmir’de kent imgesi oluşturan bir yapı olarak kozmopolit bir kültürel kimlik inşa etmiştir. Bu kimliğe yüklenen anlam bağlamında mekânda günlük ihtiyaç ve zevklerin yansımalarını görmek mümkündür. Mekânın şehrin ticaret merkezinde yer alması İzmir limanına bağlantılı konumda bulunması bu imgesel gücü arttırmaktadır. Hanın etrafında kent mekânı örgütlendiğinden, kolektif belleğin domino taşlarının başladığı yere isabet etmektir. Lefebvre’nin mekânsal sınıflamasında tarihsel süreç içinde tasarlanan günümüze doğru ise algılanan ve yaşanan mekân olarak hayatını sürdürmesi ile mekân kültürel olgu niteliğini vurgulamaktadır. Belli bir ritmi olan han, insan, kültür ve çevre bağlamında Castells’in kente yönelik sosyolojik çözümlemeleri, Soja ve Lefebvre’nin mekân, Harvey’in şehir ve Lynch’in kent imgesi kavramı kapsamında değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1 |