ABSTRACT
This study was
conducted in order to reveal pre-service science teachers’ perceptions about
the concept of "gene" through metaphors. The treatment group was
composed of 99 pre-service teachers who
were enrolled in the 3rd and 4th years in Science Education Department in
2016-2017 academic year at Siirt University. Pre-service teachers were requested to fill in missing parts in the
the following form: “Gene is similar to ………..because ..........” In first part of this form, they
were asked to present a metaphor regarding the concept of "gene",
then, in second part, they were asked to explain the reason for why they came
up with that metaphor. 99 pre-service
teachers participated in the survey, but 5 forms were not included in the study
due to missing data. Participants
produced 67 different metaphors. The
collected data were analyzed and interpreted by content analysis method.
Depending on themes of these metaphors, participants' perceptions on "gene"
were grouped under 7 different categories. As a result of this analysis, it was
found that 22.4% of pre-service teachers participated in the study
viewed 'gene' as "expression of personality", 19.1% as
"expression of necessity", 17.02% as "expression of
ambiguity", 15.95% as "expression of production", 14.9%
perceived "as expression of life", 6.8% as " expression of
continuity" and 4.26% "as expression of coincidence".Then, these
metaphors for different categories were analyzed and interpreted.
Key Words: Metaphor, gene, science education,
perception, Pre-Service teachers’
Bu araştırma fen bilgisi öğretmen
adaylarının "gen" kavramı ile ilgili algılarını metafor aracılığıyla
ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 öğretim
yılında Siirt üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümde öğrenim gören 3. ve
4. sınıflarda toplam 99 öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının
"Gen......... gibidir,çünkü.........." şeklindeki formu doldurmaları
istenmiştir. Bu formda yer alan ilk boşlukta "gen" kavramı ile ilgili
benzetim yapmaları, ikinci boşlukta ise bu benzetmenin nedenini açıklamaları
istenmiştir. Araştırmaya 99 kişi katılmıştır ancak 94 form değerlendirmeye
alınmıştır. Katılımcılar 67 farklı
metafor üretmiştir. Toplanan veriler
içerik analizi tekniği ile analiz edilip
yorumlanmıştır. Bu metaforlara bağlı olarak katılımcıların "gen"
algıları 7 farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda araştırmaya katılan öğretmen
adaylarının % 22.4‟ü “gen”i “benliğin ifadesi olarak” , % 19.1‟ si “gerekliliğin
ifadesi olarak”, % 17.02‟si “belirsizliğin ifadesi olarak” , % 15.95‟i “üretimin
ifadesi olarak”, % 14.9'u “ hayatın içindeliğinin
ifadesi olarak ” , % 6.8 'i “ sürekliliğinin
ifadesi olarak” ve %4.26 'sı “ tesadüfiliğin ifadesi olarak” algıladığı görülmektedir. Kategorilere
ilişkin sonuçlar yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler:
Metafor,
gen, fen eğitimi, algı, öğretmen
adayları
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |