Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALTERNATİF MEDYA VE SİNEMA İLİŞKİSİNE BİR ÖRNEK: EKŞİ SİNEMA WEB SAYFASI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 22 - 34, 28.01.2018

Öz



İnternetin
sağlamış olduğu bağımsız ve özgür iletişim olanakları sayesinde sinemaseverler
blog, kişisel web sayfası veya kendi gruplarına özgü web ortamlarında sinema
yayıncılığı yapar hale gelebilmekte; böylelikle sinemanın sanatsal ve kültürel
yönünü hem fark etmekte hem de güçlendirmektedir. Bu anlamda popüler sinema
ürünlerinin yoğun şekilde varlık gösterdiği bir alan olarak internette
sinemanın tanıtımı yanında sinema tartışmalarının da mümkün olabildiği artık
varlığı yoğun biçimde hissedilen bir gelişme durumundadır.



Bu
bakımdan Türkiye’de yayın yapan dijital web siteleri arasında alternatif olarak
değerlendirilebilecek Ekşi Sinema web platformunun alternatif medya
yayıncılığını nasıl algıladığı ve bu yayıncılığın sinemanın kültürel üretimine
nasıl bir katkı yaptığı üzerinde durulmaya çalışılmaktadır. Alternatif medya
kapsamında değerlendirilebilecek tecimsellik dışı üretim, özgürlük, bağımsızlık
ve amatörlük gibi yaklaşımlarla kurumsal gelişime ilişkin konu başlıklarında
Ekşi Sinema web sitesinin sunduğu içerik analiz edilmekte; böylelikle sinema
sanatına dair farkındalığın boyutları ölçülmeye çalışılmaktadır. 
Alternatif Medya kuramları
arasında geçen yaklaşımların esasen küresel ve ulusal plandaki
otoriter-tek-tipleştirici yaklaşımlar karşısında takınılan tavrı simgelediği
düşünülse de küreselleşen dünyada köksap (rhizomatic) denilen bir yaklaşımda da
görüldüğü üzere alternatiflik ana akımla iç içe geçen bir alandan
beslenmektedir. Bu yaklaşımda alternatiflik, ana akım üretimlerden bağımsız bir
alan olmamakla birlikte küreselleşen dünyada her şeyin bir 
alternatifi
ürettiği kanısı yaygın olmaya başlamıştır. Çoklu kültürel bağlantılılık halleri
her şeyin birbiri ile ilişkilenmesine ve farklı farklı alternatiflikler
üretmesine aracı olmaktadır. Analize konu olan başlıklar eleştirel söylem
analizi yönteminin temel karakteristikleri olan adalet, eşitlik, özgürlük,
bağımsızlık ve temsil gibi kavramlar araç olarak kabul edilerek incelemeler
yapılmakta, Ekşi Sinema’nın mevcut yapısı ile Alternatif Medya kuramlarının
yaklaşımları ilişkilendirilmektedir. Yapılan analizlere göre Ekşi Sinema’nın
bütün alternatif medya kuramına ilişkin yaklaşımları sergileyen bir mecra
özelliğini gösterdiğini belirtmek gerekir.

Kaynakça

  • Bailey, O. G. & Cammaerts B. & Carpantier N. (2008) Understanding Alternative Media, Open University Press: Berkshire
  • Cömert, H. (2006) Moore’un Görme Dediği, Altyazı Sinema Dergisi, Haziran 2016 Dedeoğlu, G. (2013). Medya ve İletişim Çalışmalarında Teun A.Van Dijk'in Yaklaşımı. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 38-58.
  • Dündar, C. (2003) Büyülü Fener, 3. Baskı: İmge Kitabevi: Ankara (http://vivo-book.com/blog/Kitab/Can%20Dündar%20-%20Büyülü%20Fener.pdf) Göral, B. (2012). The Penguin King 3D (2012) Penguenler Yürüyemiyor. http://eksisinema.com/the-penguin-king-3d-2012-penguenler-yuruyemiyor/ (18 Temmuz 2016).
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.
  • Ekşi Sinema. (2016). Hakkımızda. http://eksisinema.com/hakkimizda/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Ekşi Sinema Alternatif Top 250 Listesi http://eksisinema.com/eksi-sinema-alternatif-top-250/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2012). Ekşi Sinema Sinemanın En İyilerini Seçti! http://eksisinema.com/2012nin-en-iyileri-ve-hayal-kirikliklari/(18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Özel Dosyalar. http://eksisinema.com/kategori/ozel-dosyalar/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Vizyondakiler. http://eksisinema.com/kategori/vizyon-filmleri/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Haberler: Emek Sineması’nın Kapısı Açıldı, Seyircisini Bekliyor. http://eksisinema.com/emek-sinemasinin-kapisi-acildi-seyircisini-bekliyor/ (18 Temmuz 2017).
  • Ilgaz, T. (2001) Tencere Kapak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • IMDB. (2016). IMDb Charts, Top Rated Movies, Top 250 as rated by IMDb Users, 7http://www.imdb.com/chart/top (18 Temmuz 2016).
  • Karsan, K. (2012). Sinepop’a Veda Ederken. http://eksisinema.com/sinepopa-veda-ederken/ (18 Temmuz 2017).
  • Köse, H. (2007), Küresel Akıntıya Karşı Sivil Arayışlar: Alternatif Medya, Yirmi Dört Yayınları: İstanbul
  • Megep. (2008). Hakkımızda. http://www.kameraarkasi.org /makaleler/makaleler/turksinemasi.pdf (18 Temmuz 2017).
  • Solakoğlu, A. (2012). Le Ballon Rouge (1956): Kısanın Devrimi. http://eksisinema.com/le-ballon-rouge/ (18 Temmuz 2017).
  • Yalçıner, G. D. (2011). Eleştirel Söylem Analizi Çerçevesinde Avrupa Birliği'nde Kültürlerarası Diyalog. Basılmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, A. (2009). “Türkiye‟de 1990 Sonrası Dönemde Özel Televizyon Yayıncılığı Bağlamında İzleyici Televizyon İlişkisi” S. 171-172 Ankara: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Youtube. (2016) Radyo Vesaire’nin Ekşi Sinema’dan Kaan Karsan ile Röportajı. https://www.youtube.com/watch?v=Rmm2M-f6jXw (Erişim Tarihi: 18 Temmuz 2017)

RELATION BETWEEN ALTERNATIVE MEDIA AND CINEMA: EVALUATION OF EKŞİSİNEMA WEB SİTE

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 22 - 34, 28.01.2018

Öz



Internet can be considered as a platform which provides liberal opportunities for blogs, personal or group produces within context of cinema and its’ cultural and artistic features. Instead of immense popular products of cinematic production can be easily seen on web sides also alternative discourses or products can find its place on web platforms as Ekşi Sinema provides.



This research aims to define alternative media mentality of Ekşi Sinema within context of alternative media and cinema intersections. Other world cinemas as a meaning of non-Hollywood products, thematically classifications, movie festivals, short-films, amateur studies, political and institutional progress of cinema in Turkey is a subject of this study which aims to define a map of web production as a meaning of alternative media through focusing on Ekşi Sinema web platform by the method of qualitative critical discourse analyze. As known that alternative media approaches gather the paradigms against the globalized-capitalized politics and totalitarian regimes on behalf of democratic society. But in Rhizomatic media approaches globalization is an inevitable reality which formalize the situation, things and cultural productivity interconnected. Because of this reason alternative media germinated from the mentioned interconnectivity caused by globalization. Ekşi Sinema is a subject of this research for the relations of alternative media approaches. As a result that Ekşi Sinema represents all of alternative media approaches. As to critical discourse analyze as known that searches for the terms of justice, equality, independence, freedom and presentation match with terms of alternative media as non-commerciality, amateurship, detachedness, participation and acting. So it can be defined to map out dimensions of thoughts on cinematic culture and art. In the conclusion Ekşi Sinema has features of all kind of Alternative Media applications.

Kaynakça

  • Bailey, O. G. & Cammaerts B. & Carpantier N. (2008) Understanding Alternative Media, Open University Press: Berkshire
  • Cömert, H. (2006) Moore’un Görme Dediği, Altyazı Sinema Dergisi, Haziran 2016 Dedeoğlu, G. (2013). Medya ve İletişim Çalışmalarında Teun A.Van Dijk'in Yaklaşımı. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 38-58.
  • Dündar, C. (2003) Büyülü Fener, 3. Baskı: İmge Kitabevi: Ankara (http://vivo-book.com/blog/Kitab/Can%20Dündar%20-%20Büyülü%20Fener.pdf) Göral, B. (2012). The Penguin King 3D (2012) Penguenler Yürüyemiyor. http://eksisinema.com/the-penguin-king-3d-2012-penguenler-yuruyemiyor/ (18 Temmuz 2016).
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayınları.
  • Ekşi Sinema. (2016). Hakkımızda. http://eksisinema.com/hakkimizda/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Ekşi Sinema Alternatif Top 250 Listesi http://eksisinema.com/eksi-sinema-alternatif-top-250/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2012). Ekşi Sinema Sinemanın En İyilerini Seçti! http://eksisinema.com/2012nin-en-iyileri-ve-hayal-kirikliklari/(18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Özel Dosyalar. http://eksisinema.com/kategori/ozel-dosyalar/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Vizyondakiler. http://eksisinema.com/kategori/vizyon-filmleri/ (18 Temmuz 2017).
  • Ekşi Sinema. (2016). Haberler: Emek Sineması’nın Kapısı Açıldı, Seyircisini Bekliyor. http://eksisinema.com/emek-sinemasinin-kapisi-acildi-seyircisini-bekliyor/ (18 Temmuz 2017).
  • Ilgaz, T. (2001) Tencere Kapak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
  • IMDB. (2016). IMDb Charts, Top Rated Movies, Top 250 as rated by IMDb Users, 7http://www.imdb.com/chart/top (18 Temmuz 2016).
  • Karsan, K. (2012). Sinepop’a Veda Ederken. http://eksisinema.com/sinepopa-veda-ederken/ (18 Temmuz 2017).
  • Köse, H. (2007), Küresel Akıntıya Karşı Sivil Arayışlar: Alternatif Medya, Yirmi Dört Yayınları: İstanbul
  • Megep. (2008). Hakkımızda. http://www.kameraarkasi.org /makaleler/makaleler/turksinemasi.pdf (18 Temmuz 2017).
  • Solakoğlu, A. (2012). Le Ballon Rouge (1956): Kısanın Devrimi. http://eksisinema.com/le-ballon-rouge/ (18 Temmuz 2017).
  • Yalçıner, G. D. (2011). Eleştirel Söylem Analizi Çerçevesinde Avrupa Birliği'nde Kültürlerarası Diyalog. Basılmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz, A. (2009). “Türkiye‟de 1990 Sonrası Dönemde Özel Televizyon Yayıncılığı Bağlamında İzleyici Televizyon İlişkisi” S. 171-172 Ankara: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Youtube. (2016) Radyo Vesaire’nin Ekşi Sinema’dan Kaan Karsan ile Röportajı. https://www.youtube.com/watch?v=Rmm2M-f6jXw (Erişim Tarihi: 18 Temmuz 2017)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhat Yetimova Bu kişi benim

Serkan Öztürk

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yetimova, S., & Öztürk, S. (2018). ALTERNATİF MEDYA VE SİNEMA İLİŞKİSİNE BİR ÖRNEK: EKŞİ SİNEMA WEB SAYFASI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 3(5), 22-34.

All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.