Kazakhstan
built the nation-building process to be started after independence on a solid
ground with the reform movements it initiated as of the last period of the
Soviets. Right after the dissolution of the Soviets, however, it was attempted
to ascend a new state model on this ground in Kazakhstan. This new state model
manifested itself with the effort to clean independent Kazakhstan under the
leadership of Nazarbayev of the Soviet assimilations. This effort was shown as
bringing the western democracy to Kazakhstan by means of remaining faithful to
the basic values of the independent Kazakhstan. In this respect, for the first
time in Kazakhstan an independent and democratic constitution model was
accepted and the lines of the state in political-administrative-economic field
were drawn. The freedoms granted by the Independent Kazakhstan constitution
became the facilitator of the reforms desired to be made in the country and the
country was included as sovereign and equal actor in the international system
within a short time. Within that period, the NGOs, one of the musts of
democracy, also made a fast progress in number and quality in Kazakhstan.
Besides, a perception of Islam loyal to customary traditions was ascended and a
cultural acceleration was tried to be given to the nation-building process in
Kazakhstan. All these efforts inevitably brought about a rise of the Kazakh.
In
this study, the grounds that the independent Kazakhstan state structure was
built, the roles of NGOs rising on these grounds in Kazakhstan and the periodic
fluctuations in religious perception of Kazakhstan were examined. The aim of
the study is to reveal the multi-dimensional structure of Kazakhstan nation-building
process. The basic thesis of the study is that Kazakhstan entered in a
successful west articulation remaining loyal to its basic values.
Kazakistan,
Sovyetlerin son döneminden itibaren ülkesinde başlattığı reform hareketleri ile
bağımsızlık sonrası girişilecek olan ulus inşa sürecini sağlam temeller üzerine
oturtmuştur. Sovyetlerin dağılmasının hemen ardından ise bu temeller üzerinde
Kazak ülkesinde yeni bir devlet modeli yükseltilmeye çalışılmıştır. Bu yeni
devlet modeli, Nazarbayev önderliğinde bağımsız Kazakistan’ı Sovyet
asimilasyonlarından arındırma gayreti ile kendisini göstermiştir. Bu gayret,
bağımsız Kazakistan’ın öz değerlerine bağlı kalınmak sureti ile batı
demokrasisini Kazakistan’a taşımak şeklinde gösterilmiştir. Bu açıdan
Kazakistan’da ilk olarak bağımsız ve demokratik bir anayasa modeli kabul
edilerek, devletin siyasi-idari-ekonomik sahadaki sınırları çizilmiştir.
Bağımsız Kazakistan anayasanın vermiş olduğu özgürlükler, ülkede
gerçekleştirilmek istenen reformların kolaylaştırıcısı olmuş ve ülke kısa süre
içerisinde uluslararası sisteme egemen eşit aktör olarak dâhil olmuştur. Bu
süreçte demokrasinin olmazsa olmazlarından STK’lar da Kazakistan’da sayı ve
nitelik olarak hızlı bir gelişme içerisine girmiştir. Ayrıca Kazakistan’da örfi
adetlere bağlı bir İslamiyet algısı yükseltilerek, ulus inşa sürecine kültürel
bir ivme kazandırılmaya çalışılmıştır. Tüm bu gayretler kaçınılmaz bir Kazak
yükselişini beraberinde getirmiştir.
Bu
çalışmada bağımsız Kazakistan devlet yapısının oturduğu temeller, bu temeller
üzerinde yükselen STK’ların Kazakistan’daki rolleri ve Kazakistan’ın dini
algısındaki dönemsel dalgalanmalar incelenmiştir. Çalışmanın amacı, Kazakistan
ulus inşa sürecinin çok boyutlu yapısını ortaya koymaktır. Çalışmanın temel
tezi, Kazakistan’ın öz değerlerinden
kopmadan başarılı bir batı eklemlenmesine girdiğidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |
All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.