“Kitab-I Dede Korkut” destanı kendinde sadece İslam dini ile ilgili
görüşleri değil, genel olarak, Oğuz halklarının tarihini, kültürünü,
etnopsikolojisini vb. yansıtır. Anıtın bu ilk cümlesi “ “Kitab-i Dede Korkut”
ve İslam” konusunun tüm mahiyetini anlamaya olanak sağlar. Görüldüğü gibi,
Oğuzların kutsal kişisi, “Babası”, “Dedesi”, ihtiyarları olan Korkut'un
kimliği, aynı zamanda milli-etnik kimliği İslam peygamberinin isminin
gölgesinde kendi onayını buluyor.İslami ve İslami olmayan davranışların
paralelliklerinin “İslama geçit” hakkındaki konseptin doğru bir yaklaşım
olduğunu göstermektedir. Destanda sadece Tanrıcılık-İslam ilişkilerinde değil,
aynı zamanda Tanrıcılık-Hıristiyanlık-İslam ilişkileri de yansıtılmıştır.
“Tanrıcılık” davranış gerçeklerinden İslami davranış formüllerine geçiş yapan
Oğuzlar arasında Salur Kazan'ın oğlu Uruz gibi Hristiyan dinini kabul
etmesinden bahsedenler de var. Destanda “cemal ve kemal sahibi” yiğitlerden
bahsedilmesi, bize destanda
tasavvufi-irfani görüşlerin yansıtılmasından bahsetmemizi sağlar.Türk
destan geleneğinde, İslam'ı “Dede Korkut” kadar kapsayan ikinci bir kaynak
yoktur.İslam artık “Dede Korkut” destanının
ruhunda, kanında, canında, tüm hücrelerinde yeni dönemin milli kitabına-
“ana yasasına” dönüşmüştür.
Kitab-i DedeKorkut İslam Tanrıcılık Hristiyanlık Oğuz destanı ata dede
“The Book of Dede Gorgud” reflects not only the views dealing Islam
religious, also the history, culture, ethnopsychology of Oghuz people. The first sentence
of this monument gives an opportunity to understand the whole context of “The Book of
Dede Gorgud” and all the essence of Islam. As you know, the identity of Gorgud the
sacred man of Oghuz, “The father”, the olders, also the national identity finds its
confirmation in the shade of Islam prophet name. In the songs the parallelism of
religious and unreligious behavior acts shows that the concept dealing with the “the
transition to Islam” is a true attitude. In the epos not only Godliness-Islam relations but
also “Godliness-Christianity-Islam” religious are reflected. Between the Oghuz who
transmitted “From Godliness behavior acts to Islam behavior formulas there are men
who talks to the transfer to Christianity as Uruz, the son of Salur Gazan. In the epos the
speaking of the heroes who is “clever and intelligence” gives us an opportunity to speak
the reflection of Sufizm views in the epos. In the Turkic epic tradition there is no another
source that encourage Islam like “The Book of Dede Gorgud”. Islam penetrating to the
spirit of “The Book of Dede Gorgud” transformed it “the main idea” of nation book of the
new period.
“The book of Dede Gorgud” Islam Godliness Christianity Oghuz epos Father Grandfather song
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 7 |
All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.