Modern conditions of functioning of the budgetary system
of Ukraine are characterized by the presence of a number of problematic issues
in the organization of accounting and reporting in the public sector. The need
for their solution is actualized in connection with the integration of Ukraine
into the international community and its aspiration for the unification and
modernization of accounting. Today, Ukraine faces the task of adapting its
legislation to the requirements of the European Union, including in the public
sector. Implementation of the state policy towards the integration of the
country into the world community requires the adaptation of economic information
to international requirements and standards, and above all the accounting
information that users can read in the reporting of budget institutions.
The reform of the system of accounting and reporting in
the state sector, taking into account the requirements of international
standards, began in Ukraine in 2007. The purpose of the reform is to improve
the system of accounting and financial reporting in the public sector in
accordance with the requirements of international standards that ensure its
informativity and transparency. To achieve this goal, it was envisaged: to
develop and implement national accounting standards in the public sector;
create a single plan of accounting accounts in the public sector, harmonized
with the budget classification; improve accounting reporting methods; to
introduce unified approaches to the organization of accounting services of
budgetary institutions; to create an integrated information and analytical
system of public finance management based on a single plan of accounts and
national accounting and reporting standards in the state sector. The tasks set
out were reflected in the Action Plan on modernization of the accounting system
in the public sector for 2016-2018, approved by the order of the Ministry of
Finance dated November 28, 2006, No. 1038. According to this Plan, its main
tasks are fulfilled, namely: developed and implemented National Public Sector
Accounting Standards (NPSAS); The regulatory and legal documents for accounting
in the state sector were developed and introduced: Public accounting accounts
in the public sector, Typical correspondence of subaccounting accounting for
the reflection of transactions with assets, capital and liabilities of the
administrators of budgetary funds and state trust funds, Methodological
recommendations on accounting for public sector entities; The Procedure for
filling in the forms of financial reporting in the public sector, which defined
the mechanism for disclosure of information under the articles of financial
statements, drawn up in accordance with the NPSAS, has been developed.
In this article the
compliance of reporting of budgetary institutions of Ukraine to the
requirements of international financial reporting standards is analyzed,
information on composition, structure, stages and methods of preparation and
peculiarities of presentation of financial reporting of public sector entities
according to new rules and standards in accordance with the current normative
base of accounting in Ukraine. Taking into account the current legal and
regulatory framework and explanations provided by the Ministry of Finance of
Ukraine, the main stages of compiling the financial statements of budgetary
institutions were identified.
Accounting Financial Reporting Public Sector Budgetary İnstitutions Accounts
Ukrayna'nın bütçe
sisteminin işleyişindeki çalışma koşulları, kamuda muhasebe ve raporlama
organizasyonunda bir takım sorunlu meselelerin varlığı ile karakterizedir.
Çözümlere duyulan ihtiyaç, Ukrayna'nın uluslararası topluluğa entegrasyonu ve
muhasebenin birleştirilmesi ve modernizasyonu konusundaki istekleriyle
bağlantılı olarak gerçekleşmektedir. Bugün Ukrayna, mevzuatını kamu sektöründe
de dahil olmak üzere Avrupa Birliği'nin şartlarına uyarlama göreviyle karşı
karşıyadır. Ülkenin dünya ile entegrasyonuna yönelik devlet politikasının
uygulanması, ekonomik bilgilerin uluslararası gereksinimlere ve standartlara
uyarlanmasını ve her şeyden önce bilgi kullanıcılarının bütçe raporlarında
okuyup anlayabilecekleri muhasebe bilgilerini gerektirmektedir.
Ukrayna'da devlet
sektöründe muhasebe ve raporlama sisteminin reformu, uluslararası standartların
gereklerini dikkate alarak 2007 yılında başlamıştır. Reformun amacı, kamu
sektöründe muhasebe ve finansal raporlama sistemini, bilgilendiriciliği ve
şeffaflığı sağlayan uluslararası standartların gerekliliklerine uygun olarak
iyileştirmektir. Bu hedefe ulaşmak için: kamu sektöründe ulusal muhasebe
standartlarının geliştirilmesi ve uygulanması; Kamu sektöründe bütçe
sınıflandırması ile uyumlu tek bir muhasebe hesabı planının oluşturulması;
muhasebe raporlama yöntemlerininin geliştirilmesi; Bütçe kurumlarının muhasebe
hizmetlerinin organizasyonuna birleşik yaklaşımlar getirilmesi; Devlet
sektöründe tek bir hesap planına ve ulusal muhasebe ve raporlama standartlarına
dayanan entegre bir bilgi ve analitik kamu maliyesi yönetimi sisteminin
oluşturulması öngörülmektedir. Belirlenen öngüler, 28 Kasım 2006 tarih ve 1038
sayılı ile Maliye Bakanlığınca onaylanan ve kamu sektöründeki muhasebe
sisteminin modernizasyonu amaçlayan Eylem Planında 2016-2018 yılları için
yansıtılmıştır. Bu Planda yer alan temel görevler: Ulusal Kamu Sektörü Muhasebe
Standartlarını (NPSAS) geliştirilmesi ve uygulanması; kamu sektör muhasebe için
düzenleyici ve yasal belgelerin geliştirilmesi ve tanıtılması: Kamu sektöründe
kamu muhasebesi hesapları, Bütçe ve
devlet vakıf fonlarının ve yöneticilerinin varlık, sermaye ve borç işlemlerini
hesaba katan ortak muhasebe ve alt muhasebe yazışma dili, Kamu sektörü
işletmeleri için muhasebeleştir önerileri ile NPSAS'a uygun olarak hazırlanan
mali tabloların dipnot bilgilerinin açıklanma biçimini tanımlayan kamu
sektöründe mali raporlama formlarını doldurma prosedürü geliştirilmiştir.
Bu makalede, Ukrayna'nın
bütçe raporlamalarının uluslararası finansal raporlama standartlarının
gerekliliklerine uygunluğu analiz edilmekte, yeni kurallara göre kamu
kurumlarının finansal raporlama sunumunun kompozisyonu, yapısı, aşamaları ve
hazırlama yöntemleri ve özellikleri ve Ukrayna'daki mevcut normatif muhasebe
tabanına uygun standartlar hakkında bilgi verilmektedir. Mevcut yasalar,
düzenleyici çerçeve ve Ukrayna Maliye Bakanlığı tarafından yapılan açıklamalar
dikkate alındığında, bütçe kurumlarının finansal tablolarının derlenmesinin ana
aşamaları belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 8 |
All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.