Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF FOUNDATION UNIVERSITIES: THE CASE OF TURKEY

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 13, 126 - 147, 31.01.2022

Öz

Kaynakça

  • BABACAN, A., KARTAL, M. VE BİRCAN, H. (2007). “Cumhuriyet Üniversitesi’nin Etkinliğinin Kamu Üniversiteleri ile Karşılaştırılması: Bir VZA Tekniği Uygulaması” C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(2), 2007: 97-114.
  • BAL, V. (2013). “Vakıf Üniversitelerinde Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Belirlenmesi”. MJSS. 2(1):1-20.
  • BAYSAL, M., ALÇILAR, B., ÇERÇİOĞLU, H. VE TOKLU, B. (2005). “Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin 2004 Yılı Performanslarının, Veri Zarflama Analizi Yöntemiyle Belirlenip Buna Göre 2005 Yılı Bütçe Tahsislerinin Yapılması”. SAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1):67-73.
  • BOUSSOFİANE, A., DYSON, RG., THANASSOULİS, E. (1991). "Applied Data Envelopment Analysis". European Journal of Operational Research. 52: 1-15.
  • BURSALIOĞLU, S. VE SELİM, S. (2015). “Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Yükseköğretimde Etkinliği Belirleyen Faktörler”. Bilig, 74: 45-69.
  • ÇINAR, Y. (2013). “Türkiye’de Kamu Üniversitelerinin Eğitim-Araştırma Etkinlikleri Ve Etkinlik Artışında Stratejik Önceliklerin Rolü: Çok-Aktiviteli VZA Uygulaması”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 68(2), 2013: 27-62.
  • DEPREN, Ö. (2008). Veri Zarflama Analizi ve Bir Uygulama. Yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • IŞILDAK, MS., KÖKSAL, İ., ÇİÇEK, A., YILMAZ, Y. (2020). “1992 Ve 2006 Yıllarında Kurulan Devlet Üniversitelerinin Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Ölçümü”. Beykoz Akademi Dergisi, 8(1):97-116.
  • KARACABEY, A. (2001). “Veri Zarflama Analizi”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Gelişme ve Toplum Araştırmaları Merkezi Tartışma Metinleri, 33: 1-12.
  • KUTLAR, A. VE KARTAL, M. (2004). “Cumhuriyet Üniversitesinin Verimlilik Analizi: Fakülteler Düzeyinde Veri Zarflama Yöntemiyle Bir Uygulama”. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2): 49-79.
  • KUTLAR, A. VE BABACAN, A. (2008). “Türkiye’deki Kamu Üniversitelerinde CCR Etkinliği-Ölçek Etkinliği Analizi: DEA Tekniği Uygulaması,” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1):148-172.
  • ORUÇ, K.O., GÜNGÖR, İ. VE DEMİRAL, M.F. (2009). “Üniversitelerin Etkinlik Ölçümünde Bulanık Veri Zarflama Analizi Uygulaması”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 279-294.
  • ÖZÇELİK, F. VE ÖZTÜRK, BURCU A. (2019). “Girdi Olarak Maliyetlere Yönelik Veri Zarflama Analizi Modelleri İle Göreli Etkinlik Analizi”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2):1011-1028.
  • ÖZDEN, Ü.H. (2008). “Veri Zarflama Analizi (VZA) ile Türkiye’deki Vakıf Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2):167-185.
  • ÖZEL, G.K. (2014). “Efficiency analysis of state universities: A case of Turkey”. Hacettepe University Journal of Education, 26(3): 124-136.
  • ÖZKAN, T. (2019). “Türk Bankacılık Sisteminde Veri Zarflama Tekniği İle Banka Etkinliğinin Ölçülmesi”. Third Sector Social Economic Review, 54(3): 1511-1529.
  • ULUCAN, A. (2011). “Measuring the Efficiency of Turkish Universities Using Measure-Specific Data Envelopment Analysis”. Sosyoekonomi, 1: 181-196.
  • USTASÜLEYMAN, T. (2007). “Veri Zarflama Analizini Kullanarak Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçümü” İktisat İşletme ve Finans, 22(259): 24-43.
  • SELİM, S. VE BURSALIOĞLU, S.A. (2015). “Efficiency of Higher Education in Turkey: A Bootstrapped Two-Stage DEA Approach”. International Journal of Statistics and Applications, 5(2): 56-57.
  • SHERMAN, D. H. (1984). "Data Envelopment Analysis as a New Managerial Audit Mothodology-Test And Evaluation". A Journal Of Practice and Teory, 4(1):35-52.
  • TÜRKAN, S. VE ÖZEL, G. (2017). “2014-2015 Öğretim Yılında Türkiye'de Devlet Üniversitelerinin Etkinlikleri ve Etkinliğe Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi”. Eğitim Bilim Dergisi, 42(191):307-322.

VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 13, 126 - 147, 31.01.2022

Öz

Güçlü bir toplumu yetiştirmenin yolu güçlü insanlar yetiştirmekten geçmektedir. Bu aşamada üniversite hayatı bireyi topluma kazandırmada etkili rol oynamaktadır. Üniversitelerin bu amaçları ne derece gerçekleştirdiklerinin araştırılması gerekmektedir. Bu amaçla ülkemizde yer alan vakıf üniversitelerinin etkinlikleri veri zarflama analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada çıktı yönelimli Banker, Charnes, Cooper (BCC) modeli kullanılmıştır. Kullanılan girdi ve çıktı parametrelerine dayalı olarak 30 vakıf üniversitesinin etkin olduğu gözlenmiştir. Ülkemizde yer alan vakıf üniversitelerinin etkinlik skor ortalaması ise 0,93 olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak, ülkemiz için vakıf üniversitelerinin etkinliklerinin oldukça iyi olduğu söylenebilmektedir. Etkin olmayan üniversiteler için ise referans üniversiteler belirlenerek iyileştirmeler yapılabilmektedir.

Kaynakça

  • BABACAN, A., KARTAL, M. VE BİRCAN, H. (2007). “Cumhuriyet Üniversitesi’nin Etkinliğinin Kamu Üniversiteleri ile Karşılaştırılması: Bir VZA Tekniği Uygulaması” C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(2), 2007: 97-114.
  • BAL, V. (2013). “Vakıf Üniversitelerinde Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Belirlenmesi”. MJSS. 2(1):1-20.
  • BAYSAL, M., ALÇILAR, B., ÇERÇİOĞLU, H. VE TOKLU, B. (2005). “Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin 2004 Yılı Performanslarının, Veri Zarflama Analizi Yöntemiyle Belirlenip Buna Göre 2005 Yılı Bütçe Tahsislerinin Yapılması”. SAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1):67-73.
  • BOUSSOFİANE, A., DYSON, RG., THANASSOULİS, E. (1991). "Applied Data Envelopment Analysis". European Journal of Operational Research. 52: 1-15.
  • BURSALIOĞLU, S. VE SELİM, S. (2015). “Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Yükseköğretimde Etkinliği Belirleyen Faktörler”. Bilig, 74: 45-69.
  • ÇINAR, Y. (2013). “Türkiye’de Kamu Üniversitelerinin Eğitim-Araştırma Etkinlikleri Ve Etkinlik Artışında Stratejik Önceliklerin Rolü: Çok-Aktiviteli VZA Uygulaması”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 68(2), 2013: 27-62.
  • DEPREN, Ö. (2008). Veri Zarflama Analizi ve Bir Uygulama. Yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • IŞILDAK, MS., KÖKSAL, İ., ÇİÇEK, A., YILMAZ, Y. (2020). “1992 Ve 2006 Yıllarında Kurulan Devlet Üniversitelerinin Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Ölçümü”. Beykoz Akademi Dergisi, 8(1):97-116.
  • KARACABEY, A. (2001). “Veri Zarflama Analizi”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Gelişme ve Toplum Araştırmaları Merkezi Tartışma Metinleri, 33: 1-12.
  • KUTLAR, A. VE KARTAL, M. (2004). “Cumhuriyet Üniversitesinin Verimlilik Analizi: Fakülteler Düzeyinde Veri Zarflama Yöntemiyle Bir Uygulama”. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2): 49-79.
  • KUTLAR, A. VE BABACAN, A. (2008). “Türkiye’deki Kamu Üniversitelerinde CCR Etkinliği-Ölçek Etkinliği Analizi: DEA Tekniği Uygulaması,” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1):148-172.
  • ORUÇ, K.O., GÜNGÖR, İ. VE DEMİRAL, M.F. (2009). “Üniversitelerin Etkinlik Ölçümünde Bulanık Veri Zarflama Analizi Uygulaması”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 279-294.
  • ÖZÇELİK, F. VE ÖZTÜRK, BURCU A. (2019). “Girdi Olarak Maliyetlere Yönelik Veri Zarflama Analizi Modelleri İle Göreli Etkinlik Analizi”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2):1011-1028.
  • ÖZDEN, Ü.H. (2008). “Veri Zarflama Analizi (VZA) ile Türkiye’deki Vakıf Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2):167-185.
  • ÖZEL, G.K. (2014). “Efficiency analysis of state universities: A case of Turkey”. Hacettepe University Journal of Education, 26(3): 124-136.
  • ÖZKAN, T. (2019). “Türk Bankacılık Sisteminde Veri Zarflama Tekniği İle Banka Etkinliğinin Ölçülmesi”. Third Sector Social Economic Review, 54(3): 1511-1529.
  • ULUCAN, A. (2011). “Measuring the Efficiency of Turkish Universities Using Measure-Specific Data Envelopment Analysis”. Sosyoekonomi, 1: 181-196.
  • USTASÜLEYMAN, T. (2007). “Veri Zarflama Analizini Kullanarak Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçümü” İktisat İşletme ve Finans, 22(259): 24-43.
  • SELİM, S. VE BURSALIOĞLU, S.A. (2015). “Efficiency of Higher Education in Turkey: A Bootstrapped Two-Stage DEA Approach”. International Journal of Statistics and Applications, 5(2): 56-57.
  • SHERMAN, D. H. (1984). "Data Envelopment Analysis as a New Managerial Audit Mothodology-Test And Evaluation". A Journal Of Practice and Teory, 4(1):35-52.
  • TÜRKAN, S. VE ÖZEL, G. (2017). “2014-2015 Öğretim Yılında Türkiye'de Devlet Üniversitelerinin Etkinlikleri ve Etkinliğe Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi”. Eğitim Bilim Dergisi, 42(191):307-322.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ozge Pasin 0000-0001-6530-0942

Handan Ankaralı 0000-0002-3613-0523

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Pasin, O., & Ankaralı, H. (2022). VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 7(13), 126-147.

All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.