Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CINEMATIC APPEARANCE OF CULTURAL HYBRIDIZATION: THE CASE OF LA GRAINE ET LE MULET

Yıl 2021, , 131 - 143, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1017327

Öz

Cultural encounters caused by human mobility across national borders and the results of these encounters are among the current topics of discussions within the framework of globalization. An approach, which argues that globalization works in favor of capitalist countries, deals with the discussion in the context of cultural hegemony. This approach claims that “First World” cultures are always dominant over “Third World” cultures. On the other hand, another approach considers these encounters as an exchange process that paves the way for the emergence of new cultural forms. The second approach claims that cultural exchange processes result in hybrid forms. The cultural identities of filmmakers, their film production practices, and the issues they deal with in their films cause cinema to become an important sphere of cultural practice where these discussions gain visibility. Moreover, its competence in representing and conveying cultural identities also provides cinema with a feature of being a rich source of data, through which these discussions can be examined.
The main purpose of this study is to reveal how cultural hybridization created by globalization affects production practice and narrative of film. In the study in which purposeful sampling method is used, a movie named La Graine Et Le Mulet (The Secret of The Grain/Balıklı Bulgur) by Abdellatif Kechiche, an immigrant filmmaker, is determined as the sample. The film is analyzed with case study method in terms of production practice and narrative. The findings obtained from the study reveal that the production practices of the film and the cultural aspects in its narrative involve remarkable hybrid qualities. However, especially the spoken language of the characters in the narrative and the way these characters are perceived by the members of the host country show that theses put forward within the framework of “cultural hegemony” phenomenon can also be valid.

Kaynakça

  • Akmeşe, E. ve Akmeşe, Z. (2020). Mizahla Estetize Edilen Egemen İdeolojinin Tezahürü: Muhsin Bey. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 194-207. DOI:10.26677/TR1010.2020.355.
  • Anderson, B. (2017). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. (9. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Appaurai, A. (1990). Disjuncture and Difference In The Global Cultural Economy. Theory Culture Society. 7(2-3); s.295-310. DOI: 10.1177/026327690007002017.
  • Aşkan, H. (2019). Ulusötesi Sinema: Kavramlar Yaklaşımlar ve Film Okumaları. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Baumann, Z. (2012). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. New York: Routledge.
  • Creswell, W. J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (3. Baskı), (Çev. ve Ed.: M. Bütün, S.B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Golding, P. ve Phil, H. (1997). Beyond Cultural Imperialism: Globalization, Communication and The New International Order. London; Thousand Oaks.
  • Güzelsarı, S. (2012). Küreselleşme. Siyaset Bilimi Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinler Arası İlişkiler içinde (Ed: G. Atılgan ve E. A. Aytekin), s. 235-249. İstanbul: Yordam Yayıncılık.
  • Habermas, J. (2008). Küreselleşme ve Milli Devletlerin Akıbeti. İstanbul: Bakış Yayınları.
  • Hannerz, U. (1996), Transnational Connections: Culture, People, Places. Londra: Routledge.
  • Kechiche, A. (2007). La Graine Et Le Mulet [Sinema filmi].
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayıncılık.
  • Naficy, H. (2001). An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton: Princeton University Press.
  • Oran, B. (2009). Küreselleşme ve Azınlıklar. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Pieterse, J. N. (1995). Globalization as Hybridization. Global Modernities içinde (Ed.: M. Featherstone, S. Lash ve R. Robertson), s. 45-68. California: Sage.
  • Ritezer, G. (2011). Küresel Dünya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. (Çev.: S. Salman ve Ç. Asatekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Thomas L. F. (2000). The Lexus and The Olive Tree: Understanding Globalization. New York: Anchor Books.
  • Tomlinson, J. (2013). Küreselleşme ve Kültür. (Çev.: A. Eker). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ulusay, N. (2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Kitabevi.
  • https://www.imdb.com/title/tt0487419/companycredits?ref_=tt_dt_co Erişim tarihi: 1 Ekim 2021.

KÜLTÜREL MELEZLEŞMENİN SİNEMADAKİ GÖRÜNÜMÜ: LA GRAINE ET LE MULET ÖRNEĞİ

Yıl 2021, , 131 - 143, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1017327

Öz

Ulusal sınırları aşan insan hareketliliğinin yol açtığı kültürel karşılaşmalar ve bu karşılaşmaların sonuçları, küreselleşme çerçevesinde yürütülen tartışmaların da güncel konuları arasında yer almaktadır. Küreselleşmenin kapitalist ülkelerin lehine işlediğini öne süren yaklaşım, söz konusu tartışmayı kültürel hegemonya bağlamında ele almaktadır. Bu yaklaşım ”Birinci Dünya” kültürlerinin “Üçüncü Dünya” kültürlerine karşı daima baskın olduğunu iddia etmektedir. Buna karşın, bu karşılaşmaları yeni kültürel biçimlerin ortaya çıkmasına zemin hazırlayan bir takas süreci olarak ele alan bir yaklaşım da bulunmaktadır. Bu yaklaşım ise kültürel takas süreçlerinin melez biçimlerle sonuçlandığını iddia etmektedir. Sinemacıların kültürel kimlikleri, film üretim pratikleri ve filmlerinde ele aldıkları konular sinemanın bu tartışmaların görünürlük kazandığı önemli bir kültürel pratik alanı haline gelmesine yol açmaktadır. Dahası sinemanın kültürel kimlikleri temsil etme ve aktarma konusunda sahip olduğu yetkinlik sinemaya söz konusu tartışmaların irdelenebileceği zengin bir veri kaynağı olma özelliği de kazandırmaktadır.
Bu çalışmanın temel amacı, küreselleşmenin yarattığı kültürel melezleşmenin film üretim pratiğini ve anlatısını nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Çalışmada amaçlı örneklem yöntemine dayanılarak göçmen bir sinemacı olan Abdellatif Kechiche’in La Graine Et Le Mulet (The Secret of The Grain/Balıklı Bulgur) adlı filmi örneklem olarak belirlenmiştir. Söz konusu film, üretim pratiği ve anlatısı açısından iki farklı düzlemde durum çalışması (case study) yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, söz konusu filmin üretim pratikleri ile anlatısındaki kültürel görünümlerin kayda değer düzeyde melez nitelikler barındırdığını ortaya çıkarmıştır. Ancak yine de özellikle anlatıdaki karakterlerin konuşma dili ve yine bu karakterlerin ev sahibi ülkenin mensupları tarafından algılanış biçimleri “kültürel hegemonya” olgusu çerçevesinde öne sürülen tezlerin de geçerli olabileceğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Akmeşe, E. ve Akmeşe, Z. (2020). Mizahla Estetize Edilen Egemen İdeolojinin Tezahürü: Muhsin Bey. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 3(3), 194-207. DOI:10.26677/TR1010.2020.355.
  • Anderson, B. (2017). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. (9. Baskı). İstanbul: Metis.
  • Appaurai, A. (1990). Disjuncture and Difference In The Global Cultural Economy. Theory Culture Society. 7(2-3); s.295-310. DOI: 10.1177/026327690007002017.
  • Aşkan, H. (2019). Ulusötesi Sinema: Kavramlar Yaklaşımlar ve Film Okumaları. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Baumann, Z. (2012). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. New York: Routledge.
  • Creswell, W. J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (3. Baskı), (Çev. ve Ed.: M. Bütün, S.B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Golding, P. ve Phil, H. (1997). Beyond Cultural Imperialism: Globalization, Communication and The New International Order. London; Thousand Oaks.
  • Güzelsarı, S. (2012). Küreselleşme. Siyaset Bilimi Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinler Arası İlişkiler içinde (Ed: G. Atılgan ve E. A. Aytekin), s. 235-249. İstanbul: Yordam Yayıncılık.
  • Habermas, J. (2008). Küreselleşme ve Milli Devletlerin Akıbeti. İstanbul: Bakış Yayınları.
  • Hannerz, U. (1996), Transnational Connections: Culture, People, Places. Londra: Routledge.
  • Kechiche, A. (2007). La Graine Et Le Mulet [Sinema filmi].
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Ankara: Sofos Yayıncılık.
  • Naficy, H. (2001). An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton: Princeton University Press.
  • Oran, B. (2009). Küreselleşme ve Azınlıklar. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Pieterse, J. N. (1995). Globalization as Hybridization. Global Modernities içinde (Ed.: M. Featherstone, S. Lash ve R. Robertson), s. 45-68. California: Sage.
  • Ritezer, G. (2011). Küresel Dünya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. (Çev.: S. Salman ve Ç. Asatekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Thomas L. F. (2000). The Lexus and The Olive Tree: Understanding Globalization. New York: Anchor Books.
  • Tomlinson, J. (2013). Küreselleşme ve Kültür. (Çev.: A. Eker). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ulusay, N. (2008). Melez İmgeler: Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Kitabevi.
  • https://www.imdb.com/title/tt0487419/companycredits?ref_=tt_dt_co Erişim tarihi: 1 Ekim 2021.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakan Aşkan 0000-0001-9627-5911

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aşkan, H. (2021). KÜLTÜREL MELEZLEŞMENİN SİNEMADAKİ GÖRÜNÜMÜ: LA GRAINE ET LE MULET ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(2), 131-143. https://doi.org/10.22252/ijca.1017327

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca