Savaşların ve devrimlerin, büyük toplumsal olayların sonuçları yönetim, ekonomi, sosyal- kültürel ve sanatta genellikle büyük değişikliklerle sonuçlanmıştır. Birinci dünya savaşı da tüm dünyayı yıkıcı etkisi altına alarak insanlık üzerinde sarılması güç yaralar açmıştır. Bu yıkıcı etki sanatçıların eserlerinde de kendisini göstererek farklı sanat anlayışlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Dada, kavramsal sanat, happening, arazi sanatı ve arte povera savaş sonrası ortaya çıkan sanat hareketlerinden birkaçıdır. Çoğu zaman sanatçının isyanı olan bu anlayış aynı zamanda karşı çıkış, sanatı ve sanat nesnesini her şeyden ayrı tutmak isteği, kalıplaşmış değerleri yıkma isteği ve direniş olduğu görülmektedir. Artık sanat her yerde ve her şeyde ortaya çıkabilirdi. Bu doğrultuda değişime uğrayan sanat sonunda insan bedeninin sanat malzemesi olarak kullanılmasına kadar gelmiş ve kalıcılık endişesinden kurtularak geleneksel anlatımdan, biçimlendirmeden ve hatta belli mekândan sıyrılarak özgür ve özgün haline kavuşmuştur. Bu araştırmanın amacı, söz konusu sanatın ortaya çıkışı ve temel prensiplerini Yoko Ono, Cris Burden, Josep Beuys ve Maria Abromovic gibi performans sanatçıları üzerinden incelemektir. Araştırmadaki verilerin elde edilmesinde, literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda bahsi geçen sanatçılarla önceki yıllarda yapılan röportajlardan yola çıkılarak sanat anlayışlarına yönelik bulgular elde edilmiş ve bu veriler doğrultusunda değerlendirmelerde bulunulmuştur.
The consequences of wars and revolutions, of great social events, have often resulted in major changes in government, economy, social-cultural and art. The First World War, by taking the whole world under its devastating effect, inflicted wounds on humanity that are difficult to heal. This destructive effect also showed itself in the works of artists and led to the emergence of different artistic understandings. Dada, conceptual art, happening, land art and arte povera are some of the art movements that emerged after the war. It is seen that this understanding, which is often the artist's rebellion, is also an opposition, a desire to keep art and art objects separate from everything, a desire to destroy stereotyped values and resistance. Now art could appear anywhere and in anything. Art, which has undergone changes in this direction, eventually came to the use of the human body as an art material and got rid of the concern of permanence and got free and original by getting rid of traditional expression, shaping and even a certain place. The purpose of this research is to examine the emergence and basic principles of the art in question through performance artists such as Yoko Ono, Cris Burden, Josep Beuys and Maria Abramovic. The literature review method was used to obtain the data in the study. In this context, based on the interviews made with the mentioned artists in previous years, findings regarding their understanding of art were obtained and evaluations were made in line with these data.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca