Symbols have been used with different meanings and purposes from the past to the present by adapting to the conditions of their society. Various propaganda campaigns and advertising designs have been effective in guiding the audience toward a desired thought and creating perceptions. In this study, the impact of symbols used in some popular TV series and movie content that have become widespread with the extensive use of media in society has been examined. These symbols, consciously designed in TV series or movies, and even becoming the logo of the production, have been scrutinized in the context of semiotics, sociology, and psychology to understand their effects on individuals and their transformation into an industrial product. In this qualitative study, limited to popular Turkish and foreign TV series aired between 2017 and 2022, symbols found in the TV series 'Squid Game,' 'Atiye,' and 'Çukur' have been analyzed, and their place in the industrial market has been revealed. Popular culture products, which become widespread through the media, enable identification by communicating with the consumer in a psychological and sociological context. Media-delivered symbolic products, even if they contain elements of violence, have found their place in the industrial market, transforming into tools for self-presentation. Since this transformation also includes elements of violence, it has been considered worth investigating for the sake of public health. In this research, it has been observed that TV series and films containing violence have reinforced their impact through symbols, and viewers unconsciously turned violence into a lasting image and were able to translate it into action or the legitimization of violence was observed.
Symbol Visual Communication Design Perception Semiotics Psychology.
Semboller, içerisinde bulundukları toplumun şartlarına uyum sağlayarak geçmişten günümüze kadar farklı anlamlarda ve amaçlarda kullanılmışlardır. Çeşitli propaganda çalışmaları ya da reklam tasarımları izleyiciyi istenilen bir düşünceye yönlendirme ve algı yaratmada etkili olmuştur. Bu araştırmada medyanın yaygın kullanımıyla popüler hale gelen bazı dizi ve film içeriklerinde kullanılan sembollerin, toplum üzerindeki etkisi incelenmiştir. Dizi veya filmlerde bilinçli olarak tasarlanmış, hatta o yapımın logosu haline gelen bu sembollerin birey üzerindeki etkileri ve endüstriyel bir ürüne dönüşmesi göstergebilim, sosyoloji ve psikoloji bağlamında irdelenmeye çalışılmıştır. Türkiye'de 2017 ve 2022 yılları arasında yayınlanan, yerli ve yabancı popülerleşmiş diziler ile sınırlandırılan bu nitel çalışmada; Squid Game, Atiye ve Çukur dizilerinde bulunan semboller incelenmiş ve endüstriyel pazardaki yeri ortaya konmuştur. Medya aracılığı ile yaygınlaşan popüler kültür ürünleri, tüketici ile psikolojik ve sosyolojik bağlamda bir iletişimde bulunarak özdeşimi mümkün kılmaktadır. Medyanın sunduğu, içeriğinde şiddete özendirme dahi olsa endüstriyel pazarda yerini alan sembolik ürünler, birer benlik sunum aracına dönüşmektedir. Bu dönüşüm, şiddet unsurlarını da içerdiğinden toplum sağlığı açısından zararları araştırılmaya değer görülmüştür. Araştırmada, içeriğinde şiddet unsuru barındıran dizi ve filmlerin, sembol kullanımıyla etki gücünü kuvvetlendirdiği ve izleyicinin bilinç dışında şiddeti kalıcı bir imgeye dönüştürerek, eyleme aktarabildiği ya da şiddetin meşrulaştırıldığı gözlemlenmiştir.
Sembol Görsel İletişim Tasarımı Algı Göstergebilim Psikoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel İletişim Tasarımı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca