Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

PETER BROOK’UN OYUNCULARLA ÇALIŞMASI

Yıl 2024, , 76 - 82, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1438409

Öz

20.yüzyılın ikinci yarısında tiyatro uygulamalarında deneysel arayışlara yönelen pek çok yönetmen olmuştur. Bu yönetmenler çalışmalarının merkezine oyuncu ve bedenini, farklı mekân kullanımlarını, seyirci ile ilişki kurma ve onu yaratım sürecinin etkin bir parçasına dönüştürmeyi amaçlayan çalışmalar yapmışlardır. Peter Brook bu yönetmenlerin en önemlilerinden biridir. Değişime, dönüşüme ve yeni sorular sormaya her zaman açık olan Peter Brook; yönetmen kimliğini yüceltmek yerine, seyirci ve oyuncu birlikteliğinin binlerce yıldır özel kıldığı tiyatro anını yeniden ortaya çıkarmak için kendinden ve kariyerinden vazgeçebilme becerisine sahip bir tiyatro insanıdır. Onun cesareti ve sorduğu sorular sanat yaşamının merkezine oyuncuyu yerleştirmiştir. Bu çalışmanın amacı 2022 yılının temmuz ayında kaybettiğimiz çağdaş tiyatronun en önemli isimlerinden biri olan Peter Brook’un oyuncularla çalışma biçiminin izini sürmektir. Bu takibin en önemli nedeni kendi deneyiminde yenilikçi ve her türlü statükoyu sorgulayan, bu anlamda da çağdaş tiyatronun bugün tartışılan önemli konularında öncü denemeler yapan bir yönetmenin pratik yaşantımızda faydalı olacağı düşüncesidir.

Kaynakça

  • Bradby, D., & Williams, D. (1988). Directors' Theater. New York: Macmillan.
  • Brook, P. (2014). There Are No Secrets. London: Bloomsbury Methuen Drama.
  • Brook, B. (1986). Peter Brook ile Söyleşi. Mimesis 6, 3-29. (R. Schechner, Röportaj Yapan, Ç. Genç, & H. Gürel, Çevirmenler)
  • Brook, P. (1990). Boş Alan. (Ü. İnce, Çev.) İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Brook, P. (2004). Açık Kapı Oyunculuk ve Tiyatro Üzerine Düşünceler. (M. Balay, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Brook, P. (2018). Threads of Time. London: Bloomsbury Methuen Drama.
  • Brook, P. (2019). The Shifting Point. London: Bloomsbury Academic.
  • Brook, S. (Yöneten). (2013). The Tightrope [Sinema Filmi].
  • Bürger,P. (2017).Avangard Kuramı.(E.Özbek,&Ş.Öztürk,Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hodge, A. (2010). Actor Training. London: Routledge.
  • Innes, C. (2004). Avant-Garde Tiyatro 1892-1992. (B. Güçbilmez, & A. Kahraman, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Kolektif. (2016). Yoksul Bir Tiyatroya Doğru. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kolektif. (Tarih yok). Mimesis 6. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Oida, Y., & Marshall, L. (2013). Görünmez Oyuncu. (Ö. Turhal de Chiara, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Oida, Y., & Marshall, L. (2016). Oyuncunun Oyunları. (Ö. Turhal de Chiara, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

PETER BROOK WORKING WITH ACTORS

Yıl 2024, , 76 - 82, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1438409

Öz

In the second half of the 20th century, many directors turned to experimental pursuits in theater practices. These directors have put the actor and his body at the center of their work, using different spaces to establish a relationship with the spectators and turn them into an active part of the creation process. Peter Brook was one of the most important of these directors. This study aims to trace the way Peter Brook, one of the most significant names of contemporary theater, who passed away in July 2022, collaborated with actors. The most important reason for this follow-up is the idea of understanding this prominent director who is innovative in his own experience and questions all kinds of status quo, and in this sense makes pioneering experiments on the critical issues discussed today in contemporary theater will be useful in our practice

Kaynakça

  • Bradby, D., & Williams, D. (1988). Directors' Theater. New York: Macmillan.
  • Brook, P. (2014). There Are No Secrets. London: Bloomsbury Methuen Drama.
  • Brook, B. (1986). Peter Brook ile Söyleşi. Mimesis 6, 3-29. (R. Schechner, Röportaj Yapan, Ç. Genç, & H. Gürel, Çevirmenler)
  • Brook, P. (1990). Boş Alan. (Ü. İnce, Çev.) İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Brook, P. (2004). Açık Kapı Oyunculuk ve Tiyatro Üzerine Düşünceler. (M. Balay, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Brook, P. (2018). Threads of Time. London: Bloomsbury Methuen Drama.
  • Brook, P. (2019). The Shifting Point. London: Bloomsbury Academic.
  • Brook, S. (Yöneten). (2013). The Tightrope [Sinema Filmi].
  • Bürger,P. (2017).Avangard Kuramı.(E.Özbek,&Ş.Öztürk,Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hodge, A. (2010). Actor Training. London: Routledge.
  • Innes, C. (2004). Avant-Garde Tiyatro 1892-1992. (B. Güçbilmez, & A. Kahraman, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Kolektif. (2016). Yoksul Bir Tiyatroya Doğru. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kolektif. (Tarih yok). Mimesis 6. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Oida, Y., & Marshall, L. (2013). Görünmez Oyuncu. (Ö. Turhal de Chiara, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Oida, Y., & Marshall, L. (2016). Oyuncunun Oyunları. (Ö. Turhal de Chiara, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Derleme
Yazarlar

Arzu Turan 0000-0002-9481-9249

Erken Görünüm Tarihi 13 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2024
Kabul Tarihi 5 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Turan, A. (2024). PETER BROOK’UN OYUNCULARLA ÇALIŞMASI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(1), 76-82. https://doi.org/10.22252/ijca.1438409

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca