Regardless of whether they are of religious
nature, archaeological finds revealed after excavations are regarded as any
kind of movable and immovable cultural heritage that bears artistic features in
addition to the historical structure, that has exceptional universal importance
in terms of arts or science of historic and pre-historic times. Works of art
such as the pictures applied on any surface with any material, sculptures and
reliefs made of different materials, engravings, prints, patterns, mounting and
assemblies made of any material are also regarded as cultural heritage. Many
important masterpieces with this feature in the history of the art of painting
were destroyed for various reasons, and they could survive until today with
difficulty. The painting entitled “The Allegory of Painting” by the Dutch
painter Jan Vermeer, who is among the important personalities in the history of
the art of painting, is also among important masterpieces that could survive
until today by going through similar predicaments. This study aims to reveal
the problems encountered by this painting of the artist, that is a cultural
heritage, from past to present in the context of protection.
Dinsel nitelikte olup olmadığına bakılmaksızın
kazılar sonrasında ortaya çıkarılan arkeolojik buluntular, tarih ve tarih
öncesine ait sanat ya da bilim açısından istisnai evrensel önem taşıyan,
tarihsel yapısının yanında artistik özellikleri de içerisinde barındıran her
türlü menkul ve gayrimenkul kültür varlığı olarak değerlendirilmektedir. Her
türlü yüzey üzerine her türlü malzeme ile uygulanmış olan resimler, farklı
malzemelerden yapılmış olan heykeller ve kabartmalar, gravürler, baskılar,
desenler, her türlü malzemeden yapılmış olan montaj ve asamblajlar gibi sanat
eserleri de kültür varlığı olarak kabul edilmektedir. Resim sanatı tarihi
içerisinde bu niteliğe sahip birçok önemli şaheser, farklı
nedenlerle tahrip edilmiş ve zorlukla varlıklarını günümüze kadar devam
ettirebilmişlerdir. İşte resim sanatı tarihinin önemli şahsiyetlerinden birisi
olan Hollandalı Jan Vermeer’in, “Resmin Alegorisi” adlı tablosu da benzer
badireler atlatarak zorlukla günümüze kadar gelebilmiş önemli şaheserlerden
birisidir. Bu çalışmada sanatçının kültür varlığı niteliği taşıyan bu
tablosunun, koruma bağlamında, günümüze gelene kadar yaşamış olduğu sorunlar
ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Kültür Varlığı Koruma Resim Sanatı Sanatçı Hollanda ve Barok Vermeer Cultural Heritage Protection Artist the Netherlands and the Baroque Art of Painting
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca