The study investigated the
use of memorization among the musical instrument students enrolled in the Music
Education Departments of Faculties of Education. The aims of the study are to
determine the utilization of memorization among the musical instrument
students, to identify the most popular memorization techniques, to understand
the problems they have in playing from the memory, and to propose potential
solutions. To do so, musical instrument students enrolled in the Music
Education Department of Sivas Cumhuriyet University, Faculty of Education, and
the musical instrument instructors of the students were included in the sample
and were interviewed.
The study used the interview
method, and asked the students and their instructors to describe their views on
using memorization for playing the instruments, and the methods employed for
this purpose. The data gathered thus were then converted to quantitative
figures, and were presented in tables along with the applicable frequencies and
percentages.
The analysis of the data led
to detailed insights into the importance of memorization in playing violin, as
well as the detailed methods of memorization, culminating in certain
recommendations. The study is also crucial in terms of the emphasis it places
on the need for memorization in teaching about instruments.
Bu çalışmada Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Ana Bilim dallarındaki çalgı öğrencilerinin ezberi kullanma durumları araştırılmıştır. Çalışmanın amacı çalgı öğrencilerinin ezber yapma durumlarını belirlemek, ezberlemede en fazla hangi ezber yöntemini kullandıklarını saptamak ve ezbere çalmada karşılaştıkları güçlükleri ortaya çıkararak çözüm önerileri getirmektir. Bunu belirleyebilmek için örnekleme alınan Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim görmekte olan öğrencilerle ve bu öğrencilerin öğretmenleriyle görüşmeler yapılmıştır.
Görüşme yöntemiyle yürütülen bu çalışmada öğretmenlerden ve öğrencilerden ezber kullanma durumları ile ezber yaparken hangi yöntemi kullandıkları konusunda görüşler alınmıştır. Elde edilen veriler sayısal verilere dönüştürülerek frekans ve yüzdeleri ile tablolar halinde sunulmuştur.
Bulguların değerlendirilmesi sonucunda ise, kaman çalmada ezber yapmanın önemi ve ezberde kullanılacak yöntemler hakkında ayrıntılı bilgiler verilerek önerilerde bulunulmuştur. Bu çalışma çalgı öğreniminde ezber yapmanın gerekliliğine vurgu yapması bakımından önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca